fredag 27 maj 2016

Schemalagd motion

Det lär vara betydligt farligare för hälsan om man har dålig kondis än om man har några kilon för mycket. Jag tror absolut att det kan stämma. Det är kanske bäst att göra upp ett schema som jag kan följa...eller i varje fall försöka att följa. 



Så fort jag vaknat på morgonen borde jag stretcha innan jag gav mig ut på en liten promenad. Jag var betydligt flitigare för bara ett år sen. Det är underbart inne i skogen den här tiden på året, och det är så roligt att följa allt som händer där. Varför har man så lätt för att följa minsta motståndets lag? I varje fall har jag det. Jag kan hitta på tusen ursäkter för att inte göra det som jag egentligen vet att jag hade mått så bra av. När jag väl kommit in i skogen går det av bara farten, för det är så härligt. Jag hade behövt någon som sparkade mig i baken så jag kom igång. 

Det är inte alltid så kul att gå ensam, men det är också svårt och ha någon annan med sig, för jag vill gärna stanna och fotografera när jag ser nåt intressant och jag gissar att det kan bli ganska irriterande för den som följer med. I så fall får det vara en person med samma intresse och det känner jag ingen här i närheten. Jag får helt enkelt låtsas att jag har en promenadkompis som jag kan gå och prata lite med. Tack och lov så verkar det inte alls konstigt idag att man går och pratar med sig själv. Andra tror bara att man har handsfree och går och pratar i mobilen. Jag kan alltid sätta en plopp med en sladd i örat innan jag ger mig iväg.

Nu återstår bara att bestämma när allt det här ska starta. Helgen som kommer har jag så mycket inplanerat så det går inte. På måndag, kanske? Det är tveksamt. Jag har bestämt för mig att det var nåt viktigt jag skulle göra på måndag morgon. Det får nog bli på tisdag......eller onsdag.

20 kommentarer:

  1. Jag tycker att du kan börja på måndag, men jag vet inte vilken måndag. För du behöver ju inte säga vilken vecka, månad eller år.
    Fördelen med att prata med sig själv är ju att man kan välja vilket svar man får.
    Jag tror att de flesta pratar med sig själv, någon gång.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé. Då startar jag en måndag någon gång.

      Radera
  2. jag rör på mej gärna ensam, både på gymmet och på cykeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är kul med sällskap. Tidigare hade jag Santos och det var toppen.

      Radera
  3. Jag känner igen mej i dej. Man skjuter upp och skjuter upp ..till sist undrar man vad var det jag sköt upp??........
    Idag ska jag i alla fall motionera med snabeldraken ..
    SV:....Elvis var min idol också.Så man kände sig som ung igen :-)Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också en slags motion...men kanske inte den roligaste.

      Radera
  4. Haha! När man pratar med sig själv får man de allra bästa svaren :)
    Kram och trevlig dag

    SvaraRadera
  5. Hmm alla har svackor i sina träningsperiod ( är själv inne i en sådan) och det blir svårare var gång att komma igång. Men en träningskompis ärvt inte fel. Kram annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känner jag igen det där att det är svårt och komma igång efter ett uppehåll.

      Radera
  6. Jag tycker både att ha sällskap på skogspromenad som att gå ensam har sina fördelar. Ibland är det kul med en kompis, men lika ofta njuter jag av ensamheten, att stanna o fotografera, flåsa uppför backar, reflektera, lyssna på fågelsång eller gransus osv. Ofta får den som har snabbast "normalfart" anpassa sig till den andre och det är inte alltid lätt mer än för stunden. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De lutar mest åt att jag ger mig iväg själv och kanske ibland någon trevlig person hakar på.

      Radera
  7. Schemalagd motion gäller här. Jag bokar pass på mitt gym varje söndag, det blir ca 4 träningsdagar med 1-3 pass. Ingenting annat skulle funka kan jag lova. Ja, och att gå och prata för sig själv går ju bara bra nuförtiden. Alla har handsfree (dock inte jag).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, men man kan alltid låtsas.

      Radera
  8. Ja, man ju alltid låtsas att man har handsfree när man pratar för sig själv. Så har jag alltid gjort...om jag sedan motionerar samtidigt är en annan fråga. Men det blir i alla fall en del vandringar för min del, både korta och långa, nu just rätt långsamma. Men som det heter, varje rörelse är bättre än ingen rörelse alls.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att det är fint trädgårdsväder, för där får man en hel del motion.

      Radera
  9. Det du skriver stämmer precis in på mig också. Förr tog jag långa promenader varje dag, det kändes som ett måste. Men tyvärr så har det blivit svårare att vandra omkring överallt efter min hörselskada och ljudöverkänslighet. Till och med vågskvalp kan vara jobbigt. Jag skulle vilja ha en tystlåten skog i närheten.
    Jag märker att jag ganska ofta talar högt med mig själv. Speciellt när jag har gjort något klantigt. Då blir jag riktigt utskälld. :)
    Önskar dig/er en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogen är det tystaste ställe jag kan hitta här omkring. Det är lätt och prata med sig själv när man gjort något dumt. Bättre och bli tillrättavisad av sig själv än någon annan.

      Radera
  10. Det är inte så lätt att komma sig för alla gånger... det är mycket man borde göra. Jag promenerar varje dag ... men med kameran i handen så går det inte så fort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt att gå fort om man vill fotografera nåt. Man missar alldeles för mycket.

      Radera