tisdag 3 maj 2016

Livet är en fest!



Jag älskar livet och vill vara med så länge det nånsin är möjligt. Idag finns det många hundraåringar och "ungdomarna" under 100 är alerta till tusen...många av dem. Visst finns det en hel del som är sjuka och inte klarar sig själv, men det finns det bland yngre människor också, så man ska inte bara hänga upp sig på åldern.

I dagens tidning publicerades under Min mening ett inlägg som fick mig att gå i taket. Den som skrev det hoppas jag bara var ute efter att provocera....och det lyckades han alldeles utmärkt med. Han påstod att han var 82 år, hade inte behövt uppsöka läkare på över 10 år, men kunde ändå tänka sig att "avlivas" på sin 85-årsdag. Så makabert! Skribenten menade på att äldre människor var en belastning och de resurser som fanns i samhället skulle i stället läggas på ungdomar. Jag är inte emot att det satsas på ungdomar men nog katten finns det plats för oss alla.

Han föreslog en folkomröstning om hur den här avlivningen skulle gå till och tyckte att de tre vanligaste förslagen borde lagstadgas så att man sen när man närmade sig 85-årsstrecket kunde få välja mellan dem. Enligt min mening hade han själv ett mycket korkat förslag. Han kunde tänka sig att träffa andra 85-åringar och äta middag tillsammans med dem och kanske t.o.m. skoja!!!!!!! I maten skulle finnas något så att de somnade in för gott. Det talades inget om att anhöriga skulle vara med. Alla äldre är faktiskt inte ensamma. Nu var det här inlägget säkerligen inte allvarligt menat, men det ger ändå en dålig eftersmak.

Det fick mig att nästan helt tappa fattningen och jag läste det om och om ingen. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att sådana här tankar florerade i någons hjärna. Jag har i varje fall min åsikt om detta helt klar. För det första hade ingen vettig människa röstat i en sådan här undersökning, för det andra så är inte äldre människor någon belastning för  samhället mer än någon annan åldersgrupp och för det tredje så anser jag att ansvarig utgivare på tidningen borde censurera inlägg av detta slaget. Mitt blodtryck är farligt högt för tillfället så just nu struntar jag blankt i både yttrandefriheten och tryckfriheten.


32 kommentarer:

  1. Oj! Jag kan förstå att ditt tryck steg. Hoppas också att det var ironi bakom inlägget men man vet ju aldrig. Så hemskt om vi börjar tänka sådana tankar. Att bara tala om äldre som en kostnad är dessutom totalt galet. Majoriteten klarar sig alldeles utmärkt själva men det är väl så att hälsan tiger still. De som uppnått en hög ålder har ju också bidragit med sina skattepengar. Åh! Nu blev jag också upprörd ... Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket cyniskt synsätt. Att bunka ihop alla människor med samma ålder och förutsätta att de är likadana är tanklöst. Vad blir nästa grupp som ska "elimineras"? Rena Hitlerfasoner!

      Radera
  2. Hmm... mina misstankar går helt av sig själva till att det är en ung person som tycker att gamla människor är onödiga! För inte kan det vara en frisk 82-åring som skriver så?

    Per G Gyllenhammar var det väl som blev pappa till ett nytt litet barn tidigare i år, 81 år gammal... Inte ska väl nyblivna föräldrar begå självmord... ;-) Ursäkta, nu är det jag som är ironisk... Nej, hur som helst så går jag på din linje, leva så länge som möjligt!

    SvaraRadera
  3. Men fy f - det var då en pessimistisk mindre snäll typ som går i dessa tankar och delar med sig ... ironi eller inte. Äldre är en tillgång, de som drabbas av sjukdom och blir vårdbehövande är ju ändå i mindre tal. Kommer nog tänka mer på detta ...
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande en otäck känsla i magen över att det kanske finns någon som tycker att idéerna var bra. Det är farligt att så sådana frö.

      Radera
  4. Vilken egoistisk människa som skrev det inlägget! Det finns alltid någon som blir kvar och sörjer....
    Usch, ja så dumt! Tidningen hade väl inget annat att skriva om och då passar de på att ta in sån här trams :(
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade det varit bättre med en blank sida.

      Radera
  5. Vilken konstig människa! Verkar ju bara såå otroligt knäppt, så jag hoppas att det inte var på allvar! Nu blev jag också upprörd!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min förhoppning är också att det skrevs för att provocera, men det var osmakligt.

      Radera
  6. läskigt... och håller med att livet är en fest! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.S.
      min mor är pigg 84-åring och vi har mycket trevligt tillsammans.

      Radera
    2. Generaliseringar är alltid av ondo. Dagens äldre är pigga och nyfikna. Det är ju när man slutat förvärvsarbeta som man har tid för allt man velat göra tidigare men aldrig hunnit med.

      Radera
  7. Mycket knepigt. Det var ju inte det minsta roligt. Vad menade han med det? / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lika frågande. Normalt så gillar jag sjuk humor, men detta var inte humor det var bara mycket sjukt.

      Radera
    2. Om han fortfarande är helt frisk om tre år skulle det vara intressant att veta om han kommit fatt sin korkade åsikt eller fortfarande såg fram emot sista måltiden.
      Andas nu lugnt Gunnel. Ta djupa andetag. Tänk på våren. Såja. Nu har du ett perfekt blodtryck. Jag ser fram emot att få läsa dina blogginlägg när du storstilat firar din hundraårsdag.
      Kram Bosse Busig

      Radera
    3. Bosse: Jag får försöka lugna ner mig, men ärligt talat blev jag topp tunnor rasande när jag läste det. Jag ska ha en hejdundrande fest när jag fyller 100, och du är naturligtvis bjuden.

      Radera
  8. Ta det lilla lugna och tio djupa Gunnel! Det är väl någon gammal trist gubbe som tappat klokskap och sunda tankar på vägen. Klart det finns plats för alla levnadsglada.
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tio djupa kan nog behövas. Visst finns det plats för oss alla och tänk så mycket kul det finns och göra. Jag har massor kvar som jag inte hunnit med än, så jag måste bli jättegammal om jag ska kunna beta av hela min önskelista.

      Radera
  9. Vilken korkad gubbe (förlåt uttrycket).Jag fick högt tryck precis som du.
    Vilken tur att du och jag inte möte honom öga mot ögon!!!
    SVAR:Klart att man ställer upp för vänner.
    Jag tror att du också är en sån vän.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kan vara evigt tacksam för det.

      Radera
  10. Andas lugnt och räkna till tio. Det var provocerande, och knasigt. Förstår om ditt blodtryck stegrade. Det är ju faktiskt mycket intressant att träffa och prata med äldre personer, om hur livet har varit, och hur utvecklingen framstrider.
    Innan jag blev sjuk, jobbade jag inom åldringsvården.
    Må väl! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äldre personer har mycket att tillföra precis som du skriver. Ålder har absolut inget att göra med hur en person är till sättet. Ofta åldras kroppen snabbare än hjärnan. Åtminstone känner jag det så. Jag vill fortfarande göra en del saker som lite ålderskrämpor sätter käppar i hjulet för. Men då får man snabbt tänka om och göra det på ett annat sätt.

      Radera
  11. Min pappa hade liknande idéer han också. Men han tyckte att gubbarna skulle tas av daga redan i 65-årsåldern. Själv behövde han inte bekymra sig om det, för han blev inte ens 50 år.
    Vi är alla olika, men visst är det många som är pigga både i kroppen och knoppen fast de är både 90 och 100 år.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte hur man kan tänka så pessimistiskt.

      Radera
  12. Jag läste någonting nästan lika galet härom dagen men då författat av en ung mamma som också tyckte att det var dags för ättestupan för dem som var över 80 år. Det finns folk och det finns folk. De flesta är vettiga, tack och lov.
    Visst ska vi fira hundra år allihopa, så många år som möjligt och gärna några år på det också. Vi blir allt yngre nu för tiden ju äldre vi blir. Förr var man gammal när man fyllde fyrtio, men det var då det.

    Kram Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju att vi orkar mer och är mycket friskare än förr i tiden. Varför då inte njuta av det så länge som möjligt?

      Radera
  13. Jag vill minnas att jag sett en intervju i samma ämne på teve. Om det var samma person låter jag vara osagt men han hävdade i alla fall att gamlingar inte skulle leva vidare. Jag som läser mycket har läst flera dystopier där man spekulerar i framtiden och hur den ser ut för mänskligheten. Ibland läser man om hur en del människor kommer att bli av med en det ena än det andra organet som reservdelar till bättre bemedlade och jag vet inte vilka andra hårresande fantasier man kan tuta i folk. Men då är det ju rena science fiction! Däremot tycker jag att en vuxen människa som vill avsluta sitt eget liv kunde få hjälp på traven i alla fall genom att erhålla mediciner för ändamålet. Usch vilket ämne vi pratar om hördu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man obotligt sjuk och har väldigt ont ser man kanske annorlunda på saken, men en frisk och pigg människa oberoende av ålder vill säkerligen fortsätta att leva.

      Radera
  14. Stackars man, han måste ha och ha haft ett otroligt trist och meningslöst liv. Inte mycket glädje och lycka i den tillvaron.
    Men rent samhällsekonomiskt så skulle vi alla förstås vara önskemedborgare om vi jobbade hårt till (minst!) 65 och sedan bara självdog på pensionsdagen. Och allra helst utan att vi någonsin behövt belasta sjukvården. I sådana fall borde staten bekosta begravningen - något kunde vi väl få för all skatt vi betalt. Bara en tanke ... ;/
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt egentligen att pengar ska få påverka och styra så mycket i samhället så att sådana konstiga tankar kan få grogrund.

      Radera
  15. En människas värde kan inte mätas bara i produktivitet. Skribenten hade säkert otrolig ångest för att hon blivit så gammal, om än frisk, och var rädd för döden, och försökte lindra det genom att inta en låtsas-nonchalant attityd. Döden är en stor sak som ingen tar med en klackspark när det väl gäller. Men jag kan förstå de där tankarna om man har mycket ont, är deprimerad och ingen förbättring finns i sikte. Men tankar är tankar, skriverier är skriverier, verkligheten är en annan sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt inte att den här skribenten när det kom till kritan var beredd att hålla sig till sitt förslag. Så länge jag är frisk och trivs vill jag fortsätta att leva hur gammal jag än blir, och jag struntar högaktningsfullt i vad andra tycker om det. Det är mitt liv det gäller.

      Radera