fredag 20 maj 2016

Förhoppningsvis inget omöjligt uppdrag


Idag ska Ulrika och jag ge oss ut på klädletning. Jag vill ha nåt nytt nu till skolavslutningen. Det är 6 år sedan jag slutade jobba, men Rasmus undrade om jag ville komma på hans avslutning om 3 veckor. Det blir hans sista dag på den skolan....samma skola som jag jobbade på. Hans klass ska framföra en sång på engelska, och det låter som något jag inte får missa.

Det är inte det lättaste att hitta kläder man gillar och framför allt som passar ens figur. De flesta klädfabrikanter tycks tro att alla kvinnor är som mannekänger. Med åren ändras kroppsformen och även klädsmaken och tyvärr är det inte alla butiker som hänger med där. Vi har lyckats leta upp några stycken, där man alltid ser något man vill ha och som i regel passar...även plånboken. Det är alltid kul och ha ett smakråd med sig och någon som kan springa runt och leta nya storlekar och modeller medan man själv sitter på en stol i provrummet och funderar.

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag är ute efter. Har jag tur kanske jag hittar något som jag kan komplettera med det jag har hemma. Vi hinner inte med alla affärerna idag, men det ska nog ordna sig. Lite svårt och tänka att Rasmus nu slutar på mellanstadiet. Efter sommaren är det dags för högstadiet och den skolan ligger här i Åstorp. Att den lille svarthårige dockan som jag såg för första gången på Helsingborgs KK den 13 september 2003 nu växt upp till en lång ljushårig kille har jag fortfarande lite svårt att begripa.

24 kommentarer:

  1. Kläder är ett dilemma, då man har "humlans" figur, tjockast på mitten.
    Visst är det kul med en mammi-dotter-dag. Sofie och jag går ofta i affärer tillsammans inne i Växjö, ibland på stan och ibland uppe på Grand Samarkand.
    Ni får ha en mysig dag, och lycka till! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Sådana dagar behövs ibland.

      Radera
  2. Tur att det finns affärer som har kläder som faktiskt är mer anpassade till faktiska kroppsfigurer jämfört med de som tycks tro att alla är trådsmala.
    Du får prova medan ditt smakråd hämtar nya plagg. :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tänk att unge herrn nu går över i högstadiet. Så mycket som hänt sedan de föddes - ja det har sitt de är epokerna när växer från. Min unge man går ur lågstadiet nu. Vilka upplevelser vi har med våra barnbarn; lite vemod är det, men det är goda vemod brukar jag känn då jag tänker tillbaks, och livets gång. Så gott att följa dem så nära.
    Klädköp är ett kapitell för sig ... vad vill jag - ibland är det så en bestämmer sig först i affären. Fint med eget smakråd och hjälpare. Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många sa till mig att så fort ens barn börjar skolan så bara flyger tiden iväg, och det kändes nästan så. Men när man fått barnbarn går tiden i raketfart, och så kul man har under tiden. Jag hopppas butiken laddat upp med snygga kläder.

      Radera
  4. mysigt med avslutningar, trevligt att du blev bjuden! ♥

    SvaraRadera
  5. Ja, tänk vad fort åren går! Nästan lite för fort ibland!
    Men vad roligt att följa med på avslutningen. Det är lite högtidligt!
    Och kul med en shoppingdag med dottern!
    Ha det så trevligt och lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas jag hittar något jag gillar.

      Radera
  6. Jag hoppas att du hittar något till avslutningen! Jag tycker att tiden den går fortare och fortare .
    SV:..Det är inte vanligt att få vanliga brev idag Och ännu sällsyntare med kärnor i!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen vidare tur idag, men vi gör ett nytt försök i nästa vecka.

      Radera
  7. Tänk att Rasmus värdesätter din närvaro så, vilken lycka! Du hittar nog nån palta värd att smycka dig med men den är knappast huvudsaken.

    Läser ju här jämt men kommenterar bara då och då och vill bara säga att oj, vilken envishet du visar med din maskros. Den får mig att förstå att jag varit med ett bra tag och då alltid med glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så roligt att höra! Jag hittade inget snyggt idag, men nästa vecka lyckas jag nog bättre.

      Radera
  8. Oj ... åren går fort! Så trevligt med skolavslutning. Hittade du något fint?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade otur igår, men nästa vecka ska vi ta oss till några andra butiker och då hoppas jag hitta något snyggt.

      Radera
  9. Vet du, jag tror att alla former och figurer kan klä sig fint. Hoppas att du hittar någon lämplig klädaffär där det finns någon sakkunnig som kan hjälpa och inspirera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mindre butiker har oftast väldigt hjälpsam personal, så det är roligare att handla där.

      Radera
  10. En annan älskar att shoppa men det är svårt för modet är inte alltid som man vill ha det...för mycke blommor, volanger, tight, ut svängt, fransar, skrikiga färger....ja det är bara till att välja och vraka☺☺☺ det finns nått för alla typer
    Kram annette

    SvaraRadera
  11. Så trevligt - det är något speciellt med skolavslutningar! Eftersom jag inte har några barn så är det mina egna jag minns; glädjen med ny somrig klänning och fina skor och så lyckan inför det stundande sommarlovet. Jag hoppas att nutidens barn kan känna samma förväntan.
    Numera är mina klädinköp mest jämmer och elände. ;)
    Ha en skön försommarhelg!

    SvaraRadera
  12. Det är betydligt svårare att hitta rätt kläder nu än när man var ung. Underligt!

    SvaraRadera
  13. Ska också på både skolavslutning och studentexamen om några veckor i Stockholm. Men då blir det något "gammalt" att ta på sig. Jag blir så nedslagen varje gång jag år ute och provar kläder eftersom jag måste ta tre större storlekar än jag egentligen skulle behöva. Det får bli Gudrun Sjödén i år igen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gudrun Sjödén modeller gillar jag. Både snitt och färg på dem är så tjusiga.

      Radera