tisdag 2 maj 2023

Jobbhelg

Det har varit en mycket intensiv men också en mycket trevlig helg. Jag behövde inte tänka på att "klä upp mig" för att ge mig iväg och lyssna på något vårtal eller titta på ett bål. Det har varit trädgårdskläder från morgon till kväll hela helgen. Katarina kom hit sent i torsdags kväll och vi började redan tidigt på fredag morgon med att ta tag i en del saker utomhus. Det är betydligt roligare att jobba när man har någon att prata med och innan jag visste ordet av var hur mycket som helst klart. 

På lördag morgon kom Ängelholmsgänget och då var vi fyra stycken som arbetade med olika saker utomhus. Jag tog mig an att måla det som behövde målas på huset och de tre andra hjälptes åt med tyngre grejer. Ulrika fick hand om inomhussysslorna. Hela berget med stryktvätt försvann och hon servade oss med kaffe i pauserna och stod även för lunchen. Vi kunde alla jobba effektivt utan onödiga avbrott eftersom var och en höll sig till sin syssla. 


Fram emot sen eftermiddag var vi ganska möra, men för första gången på evigheter kände jag att jag kunde koppla av lite. Allt jobb har hängt som en mara över mig, men nu insåg jag att det lilla som finns kvar att göra fixar jag själv enkelt. Mäklaren kommer i morgon för att värdera huset, så det var därför vi jobbade som skållade råttor. 

Under flera månaders tid har jag haft en jättelång lista med saker som skulle göras innan mäklaren kom hit. Det har känts så bra för allt som jag kunnat stryka, och nu är den listan snart tom. Jag skickade ett sms till Katarina och skrev att i fortsättningen skulle jag bara skriva rolighetslistor. Hon svarade snabbt: "Ja, du får ha bara kul saker på lager.....ett kullager."

35 kommentarer:

  1. Så skönt det måste kännas och så härligt att du kan slappna av. Exakt, ett kullager får du se till att hålla dig med i fortsättningen, nu när ni har nått så långt som ni skulle nå. Lycka till Gunnel med allt som förestår inför mäklarbesöket och försäljningen. Härligt när barnen med familjer finns där runt omkring dig när du verkligen behöver det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är lyckligt lottad för alal barnen kommer hit och hjälper till i omgångar även om avstånden är långa oss emellan.

      Radera
  2. Så härligt när allt flyter på. Tänkte på dej då vi passerade på E4 igår. Undrade vilken avfartsom är "din". Din odlats på jorden måste väl ligga bra till. Nära Helsingborg. Ochmed Malmö på mindre än rn timmes kötid. Gissar att det finns bra kommunikationer också.

    Kram. Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunikationerna har blivit bättre med åren här i Åstorp, men i Ängelholm, dit jag vill flytta, är de helt perfekta för vart jag än vill åka.

      Radera
  3. Hahaha.. Ja, du måste ha "kullager". Det var kul!!
    Så skönt att du fick så bra hjälp med att fixa och dona både ute och inne.
    Ha en bra dag, och lycka till med mäklaren.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  4. Så härligt att du fått så god hjälp i helgen både inom- och utomhus. Nu kommer det säkert att gå hur bra som helst i morgon när mäklaren kommer.
    Fyndigt av Katarina där med kullager!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket på gång nu och det ska bli så skönt när allt är klart. Katarina är väldigt kvicktänkt och har kite sjuk humor.

      Radera
  5. Så härligt att ha vänner som hjälper till.Arbetet går mycket fortare och bättre när man är fler..
    Det gäller att ha rätt program när man tvättar !
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt går mycket smidigare om man hjälps åt.

      Radera
  6. Jag kan verkligen förstå att det har hängt över dig för det är mycket som behöver fixas i samband med en försäljning. Så skönt att du fick så god hjälp och att ni var så effektiva med era olika sysslor. Sedan är det så om man ska vara krass att köper en yngre familj huset så lär de förmodligen göra om allt invändigt.
    Det låter bra att satsa på ett kullager i stället :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade med velat ändra om ifall jag var ung och köpt hus, därför gör jag inget extra där, har bara plockat bort en del tavlor och möbler så det är så lite som möjligt kvar. Utomhus måste huset ändå hållas i ordning för att inte tala om trädgården. Ogräset växer ju bara man vänder ryggen till.

      Radera
    2. Jo men det ska ju vara så lite som möjligt inför visningar numera. Visst behöver trädgården skötas för nu växer det så det knakar.

      Radera
  7. Helt underbart att läsa at allt går undan och familjen håller samman och hjälper mor! Som nu går in i nya listan med kullager - gapskratt ger kul på lager 😊
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns riktigt skönt att kunna sitta framför TV:n och slappa.

      Radera
  8. Skönt när "göratistan" blir kortare och kortare. Ni fick gjort mycket i helgen så nu är det fint inför mäklarens besök.
    En rolighetslista skulle sitta bra här också!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ha roligt för att må bra.

      Radera
  9. Så roligt att läsa att listan betats av och att du fått god, glad och fin hjälp av de dina. Och att nu i framtiden ha en kul lager lista verkar ju väldans bra. Skrattade gott åt det.
    Håller nu tummarna för värderingen av huset. (Kanske har du ett par olika mäklare som kommer....)
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har anlitat bankens mäklare, som säljer i stort sett de flesta hus som säljs i Åstorp.

      Radera
  10. Bra jobbat av alla - och inte konstigt om du hade träningsvärk!
    Hoppas allt löser sig till det bästa ... tänker på dig Gunnel!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Din dotter verkar ha ärvt din härliga humor:-)
    Det är ju alltid lättare att röja och beta av listor när man är fler. Å det var då inget fel på ert teamwork.
    Lycka till nu med mäklaren:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jobbet gick som smort. Alla tre barnen har sjuk humor så det kan bli väldigt dråpliga samtal ibland.

      Radera
  12. Vilket teamwork. Bra kombination när man är fler och kan ha trevligt mitt upp i allt slit. Går det att låna Ulrika? :) Skönt att läsa att du kunde koppla av. Nu håller jag tummarna för att det känns bra med mäklaren. Rolighetslistor gillar jag också att göra. Behövs som komplement till motsatsen som givetvis också behövs göras - då och då.
    Kram från ett kallt Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bokat Ulrika för lång tid framåt, tyvärr. Jag har just strukit det sista på listan och det känns jätteskönt.

      Radera
  13. Skönt att du fått hjälp och visst går det fortare när man är många som jobbar mot samma mål - bra gjort!
    Ett kullager låter som en alldeles utmärkt idé - det borde vi andra också satsa på!
    Ha en bra onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu sitter jag bara och väntar på mäklaren som ska komma kl 1.

      Radera
  14. Vad skönt det känns att läsa att allt går bra för dig och att du verkar vara lite gladare..Jag hoppas att det fortsätter så och att allt bara blir så bra det kan bli.. håller tummarna.. Kram Nicki..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Nicki! Det känns betydligt lättare nu....i varje fall de flesta dagarna.

      Radera
  15. Så skönt att läsa om din trädgårdhelg och all hjälp du fick. Och att kunna bocka av saker från listan att göra. Jag gillade verkligen "kullager" så klart man ska ha kul saker på lager.
    Lycka nu till med dagens mäklarbesök!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anita! Det ska bli spännande att höra vad mäklaren har att komma med.

      Radera
  16. Det finns något ljuvligt med "att-göra-listor": Känslan när man kan stryka sista punkten är helt oslagbar! Hoppas att mäklarbesöket idag också går/gått "på räls".
    Här är det inte läge än att fixa i trädgårdarna. I morse vaknade vi till full vinter. Snön vräkte ner, säkert en decimeter vitfluff. Men efter några timmar sken solen för fullt så nu har en del töat bort. Aprilvädret jobbar övertid! ;)
    Ha det gott och gör täta besök i kullagret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min att-göra-lista har nu hamnat i skräpkorgen. Äntligen kan jag ta det lite lugnare. I fortsättningen ska jag inte behöva hålla på i samma stil. Nu bara väntar jag på att huset ska bli sålt.

      Radera