torsdag 18 november 2021

Färgklick

 

Det finns trots allt en del ljusglimtar i november. Vi har två blomsterlådor under fönstren vid ingången och på våren brukar jag alltid planetera penséer i dem. Fram emot sommaren när det är dags för pelargoniorna att ta plats där så flyttar jag småblommorna till rabatterna i stället. Vi brukar ha tur med pelargonior och de blommar överdådigt hela sommaren. För en månad sedan verkade det som om de bestämt sig för att ta vintervila. Jag klippte bort alla vissna blomklasar, men de gröna bladen var fortfarande fina. 

Under vintern sätter jag grankvistar i lådorna och ibland har jag haft en liten ljusslinga där med. Det dröjer ett tag ännu, så jag tänkte att eftersom pelargoniorna var gröna kunde de få vara kvar. Bara en vecka senare upptäckte jag flera blomknoppar i båda lådorna. Det har ökat på dag för dag och nu börjar blommorna slå ut också. Jag kollar väderleksrapporterna varje dag för att se om det ska komma en frostnatt. Då får jag kanske lägga en filt över dem. Tänk om de ville blomma fram till jul. De har en perfekt röd julfärg.


Jag trodde jag varit effektiv och grävt upp alla penséer men tydligen hade jag glömt en planta. Den har legat och lurpassat hela sommaren och nu först smög den sig fram. Givetvis får den vara kvar.


November är helt konstig hos oss i år. Strandtriften som normalt blommar i juni har börjat om på nytt igen. Det är bara att tacka och ta emot.


28 kommentarer:

  1. Så vackert det fortfarande blommar hos dig. Bara att tacka, njuta och ta emot. Mina pelargoner fick komma in förra veckan men de blommar också. Ska slå till på ett par julrosor på balkonger.
    Hoppas nu dina fina pelargoner håller sig till jul.
    Så roligt att det även är en penséplanta i blom.
    Ja, en märklig november är det.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite färg piggar upp och eftersom det är direkt utanför köksfönstret kan jag beundra blommorna varje gång vi sätter oss vid köksbordet.

      Radera
  2. Du har gröna fingrar!
    SV..Att vara klok är en fördel!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanningen är nog snarare att pelargoniorna är seglivade.

      Radera
  3. Även här blommar ett och annat såg vi på vår promenad. Flera perenna sommarblommor var väldigt fina och i en rabatt prunkade tagetesen. Hos oss har sommarblommorna dock kilat vidare.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt så länge det är lite blommor kvar.

      Radera
  4. Här i norr är det slutblommat, i alla fall utomhus. Frånsett isblommorna förstås som dyker upp på balkongfönstren emellanåt. De är väldigt vackra men inte så färgstarka ... ;)
    Torsdagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Isblommor är vackra, men inget jag längtar efter.

      Radera
  5. Det är vackert och jag förstår att du gläds över blomsterprakten. Men jag blir lite bekymrad också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se hur länge de klarar sig.

      Radera
  6. Kan också hitta en och annan blomma ute. Hos dig blommar det fint, bara tacka och ta emot och glädja sig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt uppiggande vid frukosten med lite blomsterfägring.

      Radera
  7. Vi tackar och tar emot alla färger vi kan få i november! Bra jobbat av dig =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så glad att de fortfarande vill blomma.

      Radera
  8. Så fint det vore med röda pelargonier i juletid. Här har de frusit under de få frostnätter som har varit.Ni skåningar har bra klimat! Håller tummarna för att de står sej året ut.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har alltid milda vintrar så chansen finns att de ska klara sig länge.

      Radera
  9. Min granne har också pelargoner som står sig till december. Det gjorde dom i alla fall ifjol. Å dina verkar vara rätt envisa dom med. Du verkar ha lika gröna fingrar som min granne.
    Det är nog många blommor som anpassat sig till klimatförändringen. Å i Sverige har vintrarna ju blivit betydligt varmare över de senaste 10-20 åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite underligt är det allt, och nog inte helt bra.

      Radera
  10. Så fina blommor du ännu har! Min granne har också jättefina pelargonior på väggen på sin terrass. Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slipper kanske skaffa granris till lådorna i år.

      Radera
  11. Klimatet är verkligen förändrat både sommar och höst verkar bli längre det är ju första advent nästa helg och jag har absolut ingen julkänsla ännu..men oavsett väder klimat med mera så önskar jag dig en fin helg nu.. Kram..

    SvaraRadera
    Svar
    1. För ett tag sen verkade advent så avlägset, men nu lurar det runt hörnet.

      Radera
  12. Det är lite knasigt, men det gäller att njuta ändå. Vilka fina pelargoner, tur att du inte tagit in dem för vinterförvaring ännu.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte vinterförvars dem, utan de åker i tunnan när de blommat klart. Jag är inte så bra på att ta hand om dem. Göran har gjort det något år tidigare.

      Radera
  13. Så vackert det blommar hos dig, här har varit några frostnätter så allt är färdigblommat för i år.... kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite blommar sätter piff på det hela.

      Radera