torsdag 29 maj 2014

Tillökning



Det var som jag misstänkte att koltrastarna var lite luriga. Några dagar efter att skatorna var så ettriga började koltrastarna åter flyga i skytteltrafik in på altanen med byggnadsmaterial. Jag såg mest honan komma släpande på kvistar och annat. Det stämmer nog för jag läste att det är honan som fixar till boet så det blir perfekt......en fjäderprydd inredningsarkitekt. Helt plötsligt blev det lite lugnare, och jag gissade att boet nog var färdigbyggt. Nu dök de endast upp för att äta lite ibland, annars var de ganska osynliga.  Två dagar efter att boet är klart lägger honan det första ägget, och det brukar bli tre ägg. Honan lämnar inte boet förrän ungarna kläckts, så då blir det hanens tur att serva henne.

Vi har undvikit att vara på altanen för att störa så lite som möjligt. Idag när jag hängde ut lite kläder till luftning på altanen tittade jag upp mot taket och då fick jag syn på koltrasthonan. Hon låg alldeles stilla i boet. Jag smet in så snabbt jag kunde. Nu väntar vi bara på att få se när ungarna ska börja lära sig att flyga.


Det är inte bara koltrastarna som har småttingar. I matbusken utanför köksfönstret har de sista dagarna en liten pilfinksunge följt med föräldrarna. Den är så dunig och go...en riktig liten tjockis.


Den sitter bara på en gren och gapar och föräldrarna turas om att mata. 


Ekorren som hållit till här i vinter kommer fortfarande hit för att äta. En dag när jag tittade ut såg jag något pyttelitet med en lurvig svans......en liten ekorrunge. Det skulle vara kul om det kom fler småttingar hit. Djurungar är så gulliga.


34 kommentarer:

  1. Godmorgon! WoW! vad fåglar du har hos dej!!! .........................................Jag har inte använr en sådan anik maskin. Visst är de nya tekniska sakerna bättre.Ibland känner jag mej antik även om jag bara är 30+ några månader (528) . Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rusning hit varje dag. Busken är fullsmockad med fåglar. Jag skulle inte vilja byta ut datorn mot en gammaldags skrivmaskin.

      Radera
  2. Godmorgon fina.

    Nämen vad mycket spännande du får vara med om. Tänk och få följa allt på nära håll såhär.
    Djur är såååå fantastiska och söta. Bara älskar alla djur. Den här lilla mulliga pilfinksungen var då söt.
    Man mår bra av att se trevliga och fina bilder som du visar. Man blir hjärtans glad av att se djuren.

    Ha nu en toppentorsdag och kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul och studera dem. De har tydligen vant sig vid mig, för när jag kommer för att fylla på mat, sitter de bara några grenar högre upp i busken och väntar.

      Radera
  3. Vilka underbara bilder av fåglarna och framför allt av ekorrungen, den är ju bara för näpen.
    Det är verkligen en härlig tid nu!
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det händer en hel del både i växt- och djurvärlden den här tiden.

      Radera
  4. Så gulliga bilder du lyckats ta. Ekorren i gungan är ju för söt. Och när fågelungen blir matad.
    Vårt koltrastpar som lagt bo på stegen kom inte tillbaka till boet, när vi flyttat det.
    Nu har de dock byggt igen på samma ställe. Men nu låter vi bli att klättra, så de får vara i fred. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul då har ni snart också smått i trädgården.

      Radera
  5. Så roligt att få se dina fina bilder. Den lilla ekorren är det ju "sötvarning" på :) Ser fram emot kommande rapportering om koltrastungarna.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är också väldigt nyfikna på när vi ska få se ungarna.

      Radera
  6. Ett härligt inlägg om livet runt omkring er.
    Fina bilder och ekorrbilden är förstås lite extra fin!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så spännande att följa de små ungarna varje dag.

      Radera
  7. Vilken lycka att få "delta" i fåglarnas liv. Och ekorren, oj vad söt.
    Fina bilder du har tagit. Härligt att få dela dem med dig.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med naturen så nära inpå.

      Radera
  8. Ni är nog de bästa hyresvärdar som går att tänka sig för en koltrastfamilj! Ekorren var ju helt bedårande.

    SvaraRadera
  9. Åh vad jag saknar koltrasten så här på våren. Det finns inga här i norra Kalifornien.
    Ekorrarna är litet mindre och sötare faktiskt i Sverige än de vi har. Vi har grå ekorrar som definitivt är större.
    Men allt djurliv är fint och uppskattat. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns de grå orädda ekorrarna som sprang överallt när jag besökte min son i San Diego.

      Radera
  10. Kul att läsa om dina gulliga små grannar.
    Tror jag aldrig sett en ekorrunge.
    Vi har mycket ekorrar här jag bor.
    Bor på fjärde våningen så man ser ofta fåglar som flyger med något i näbben.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första året jag matar fåglarna även sommartid och jag har inte heller sett så många djurungar tidigare. Nu är det nästan invasion. Mycket kul.

      Radera
  11. åh så söta, både fåglarna och ekorren, det ser härligt ut när ekorren sitter där i korgen och äter, ja nu har du ju också ekorrungar i närheten, jag hade ju tre stycken här :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många ekorrungar har jag tyvärr inte sett samtidigt, men det kanske kommer fler. Man kan ju alltid hoppas.

      Radera
  12. Svar
    1. Kul att de vågar komma och hälsa på med sina ungar också.

      Radera
  13. Vad underbart med alla dessa fåglar och lilla ekorren alldeles inpå knuten. Ser fram emot att få se bilder på alla deras små ungar så småningom.
    Njut nu av helgen. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande med alla smådjur.

      Radera
  14. Härlig djurrapport. Matningen och ekorren mina favoriter. Helgkram från Bosse som "hatar" nya datorer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Datorer SKA bara fungera precis som man vill alltid.

      Radera
  15. sweet birds with young to tend! i like the cute squirrel, too.

    thank you for coming by today!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I like watching the small animals.

      Radera
  16. Underbara bilder på alla fåglarna och den lilla ekorrungen. Fantastiskt att uppleva hur väl fågelmamman ordnar för sig och sina ungar i förväg och sedan matar dem tills de kan skaffa sig föda själva. Tänk om alla föräldrar vore lika ansvarstagande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja djuren är verkligen måna om sina ungar.

      Radera
  17. Vilka fina bilder du lyckas få av alla djurungar :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul att studera de små.

      Radera