måndag 19 maj 2014

Frukostklubb


Det är mycket populärt med frukostmöten. Jag vet inte riktigt vad som är tänkt ska avhandlas på dem, men det låter tjusigt. Jag är också med på frukostmöten varje dag. Jag och ett stort antal "pjoddar". Det kvittar vilken tid jag än stiger upp på morgonen. De är redan på plats och har huggit in på det som serveras. Fåglarna intar sin frukost utomhus, men jag håller mig inomhus. Jag tycker inte det är så varmt än så att man kan njuta av frukosten ute. Ibland kommer Kurre också på besök och han tar gärna en macka utan smör och pålägg.

Så härligt det är när man bor på hotell och kommer in i frukostmatsalen. Där finns allt och lite till. Det är bara att välja och vraka. Nya tallrikar till varje liten munsbit utan att behöva tänka på disken. Härligt! Hemma i mitt kök finns inte den variationsrikedomen. Det blir en tallrik youghurt och en kopp kaffe. 

Det måste vara besvärligt för de som inte kan äta frukost innan de åker iväg till jobb eller skola. Är man hemma på dagen så är det klart inga problem, men det kan inte vara lätt att inte få gå ifrån och äta när man blir hungrig. Som tur är har jag aldrig haft sådana problem. Jag kan äta så fort jag stigit ur sängen.........nästan innan jag slängt benen över sängkanten..........nästan innan jag vaknat.

28 kommentarer:

  1. Vilket fint frukostsällskap du har, och inte protesterar eller säger de emot heller. Bara att njute.
    Ha en bra dag
    Birgit

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt tacksamma över det som bjuds.

      Radera
  2. Jag har aldrig heller haft svårt att äta frukost. Jag har inte svårt med de andra målen heller. Hos oss tar vi frukosten i sängen varje dag. Den som vaknar först ordnar. När vi jobbade blev det bara på helgen. Nu njuter vi varje morgon.
    Kurre och hans vänner tycker nog att de kommer till en fin frukostmatsal. Det där med nya tallrikar för varje rätt - så petiga är de nog inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frukost i sängen låter mysigt. Här är det Göran som brukar vaknar först och det får det att låta ännu mysigare.

      Radera
  3. Hejsan Gunnel !
    Prinsen r den som äter först
    Han ska alltid ha nytt fast det finns kvar på
    tallriken.
    Klart han får.
    Morgonbestyren först och komma i kläderna,
    sedan gör jag i ordning och så äter vi ihop.

    Morgonmålet är nog det bästa. Fast de andra målen bra också.

    Nu blev jag lite hungrig för jag skriver om att äta.

    Önskade vi hade ekorrar här också, vet inte hur många år sedan jag såg en.
    De är ju så bedårande,

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att frukosten är det bästa på hela dan. Får man bara sitta i lugn och ro och äta och njuta, så klarar man nästan av vilken jobbig dag som helst.

      Radera
  4. fast jag äter helst min egen frukost hemma, jag menar, det är nästan det bästa målet på dagen och jag har en "specialare" som jag alltid kör :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frukosten får gärna bli lång....även på vardagarna.

      Radera
  5. Jag äter samma sak varenda morgon. Nog är det märkligt! Alla andra måltider vill man ha variation i, men det behövs inte när det gäller frukosten.
    Ha en skön fortsättning på dagen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter också samma dag ut och dag in året om. Jag gillar youghurt och det är ingen mening att byta då.

      Radera
  6. Hej, oj så mycket jag nu har lärt mig, om brevduvorna! Otroligt att du ser skillnad på dem, men detsamma kan man ju säga om vilka ungar som helst egentligen...ser man någon ofta så lär man sig..
    Hur håller ni rent därinne bland duvorna, dom kackar ju så väldigt...
    Äggen dom inte får ruva på, äter ni dem? Många knäppa frågor, slutar genast! Är bara så fascinerad, det är en helt ny värld jag inte vet något om.
    Här hemma håller jag mig till stoora djur, vi har hästar i en ny hage här, först ett par ponnysar och igår såg jag att flocken utökats med tre fullstora hästar. Jag blir glad varje gång jag hör dem gnägga
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte se skillnad på duvorna, men min man känner igen dem t.o.m. när de kommer flygande uppe i luften. Göran skrapar rent varje dag inne i slaget, för som du skriver så blir det mycket skit. Äggen kastas. De är ungefär i storlek med ett koltrastägg, så det är inte mycket idé att använda dem.

      Radera
  7. Jag skulle också gärna vilja äta frukost med en sån söt ekorre! Hur har du lyckats med att bjuda in den??.....Den blomman som är i köket köpte jag för 1½ månad sen .Och det kommer nya blommor hela tiden. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har kommit hela vintern och ätit och när jag nu fortsatte att mata fastän det blev varmare, så har han valt att återkomma. Det har hackspetten också gjort. Jag tycker det är spännande att se lite andra gäster och inte bara småfåglar.

      Radera
  8. Ha ha.... då är vi lika då, jag kan också äta innan jag knappt har öppnat ögonen!!!! Ha en fin vecka Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte hur man kan vara hungrig direkt man vaknar, men så känns det.

      Radera
  9. Dålig på tidig frukost, ibland först 13-15 tiden och jo jag vet att jag lever ohälsosamt. Blivit bättre nu när jag slutade röka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, skulle jag vänta så länge med att få mat hade jag börjat gnaga på möblerna.

      Radera
  10. Vilka trevliga besökare du har till frukost. Det var länge sedan jag såg ekorren, saknar dessa sötnosar.
    Frukost kan jag intaga på flera ställen, det beror på vädret, helst inte regn.På sommar tid vill jag äta ute i trädgården, där har jag flera mysiga platser. Man är tillräckligt instängd på vintern ändå.
    Den inglasade altanen är det bästa som byggts här, den är flitigt använd från tidig vår - till sena höst.
    Hoppas du känner dig piggare nu Gunnel.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut det bästa när man kan sitta ute och äta frukost. Tack, Eva! Jag känner mig betydligt piggare nu.

      Radera
  11. Nej, att äta frukost har jag aldrig haft svårt för. Inga andra mål heller tyvärr. Men nu försöker jag tappert med 5:2. Få se om det hjälper...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller några problem med att äta när som helst på dagen.

      Radera
  12. Godmorgon.
    Jättebra om man kan äta direkt man klivet ur sängen. Själv vill jag det ska gå en liten stund.
    Skönt med hotellfrukostar. De är värkligen härligt det.
    En fin dag nu till dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns härligt att bara få välja och vraka bland alla godsakerna på hotellet.

      Radera
  13. Så fina frukostmöten du har, med trevligt sällskap. Frukosten är verkligen ett bra påhitt, i synnerhet när man har tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frukosten är nästan det bästa på hela dagen. Nu har jag gott om tid att sitta och äta, läsa tidningen, kolla iPaden och studera mina frukostkompisar.

      Radera
  14. Trevliga frukostmöten hos dig... jag väntar helst en timme efter att jag gått upp innan jag vill ha något... ja kaffe vill jag ju ha direkt förstås :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar också gärna med en kopp kaffe.

      Radera