onsdag 21 maj 2014

Objudna gäster.


Jag tycker det är kul med spontana besök. Det är så mycket enklare då. Man bjuder på det som finns hemma och man har inte kunnat vända upp och ner på hela huset, eftersom man inte visste att det skulle komma besök. Egentligen tror jag inte det finns någon som går och drar med fingrarna längs listerna för att kolla efter damm när de kommer hem till någon. Det är nog bara Hyacinth Bucket i den engelska TV-serien Skenet bedrar som gör det. Tack och lov så har jag aldrig stött på en sådan person i verkligheten. Hon kan verkligen göra livet surt för sina bekanta.


Det finns fler slags gäster som jag inte välkomnar så varmt. Skatorna, t.ex. Vi är nästan grannar med ett par som har byggt sitt bo i grannens jättehöga björk. De gör sina raider in i trädgården och försöker irritera både mig och småfåglarna. Matanordningarna har jag hängt upp så de har inte en chans att komma åt dem, och det har de visst förstått nu, för där syns de sällan till.


Häromdagen såg jag däremot en annan inkräktare som tagit sig upp i "matbusken", nämligen en stor grå katt. Efter ett par knackningar på rutan försvann den. I år är det inte lika många katter som springer runt här i kvarteret. För något år sedan var det en katt som fångade en brevduva och försvann iväg med. När duvorna släpps ut flyger de nämligen ibland ner på marken och går där och pickar. När vi hade Milou gick han mitt ibland dem och Santos har de inte heller brytt sig om, så de räknade klart med att det var ofarligt att vara på marknivå i vår trädgård.


Sparvhöken är en mycket avskydd gäst här. Som tur är så har småfåglarna gott om buskar att flyga in och gömma sig i, men duvorna lever farligt. Jag har agerat hjältinna en gång, men jag kan ju inte alltid stå redo.

Den allra mest avskydda gästen är nog ändå råttan som sprang på fönsterblecket i vintras. Bara det att jag skriver om den får mig att rysa. Den var t.o.m. så oförskämd så den bet hål på en del kablar i min bil. Det blev ett dyrt kalas.

28 kommentarer:

  1. Du har ett rikt djurliv omkring dig. Läste om ditt oerhörda mod för att rädda en duva i källartrappan. Tänk vilken sägen det måste vara bland sparvhökarna när de drar den historien.
    Vi har också gott om skator - och kajor i massor. Vi har ju inget fågelcafe´så jag vet inte vad de är ute efter.
    Du får se det som så - de ger bloggideer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Kan det bara hålla sparvhökarna borta så är jag glad. Som du skriver så ger de verkligen stoff till bloggideér.

      Radera
  2. Fina naturbilder som vanligt hos dig! Katter som spanar på fågelmatställen, ja, det förekommer nog både här och där...

    Vad har du för kamera? Objektiv? Kan du zooma jättemycket, ja, mitt ordförråd räcker inte till riktigt, men du kanske förstår ändå... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tyvärr inte så kunnig när det gäller kameror, men min dotter och svärson hjälper mig mycket. Det står Leica och jag kan zooma 16X.

      Radera
  3. jo, det finns en hel del "gäster" som är ovälkomna
    hoppas nu att alla sådana inkräktare håller sig borta
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sätta upp förbudsskyltar räcker nog inte.

      Radera
  4. Den damen är helt otroligt underbart rolig. Tänk att kunna spela så . . . .
    Tänk vad hon kan prata också, *fniss* vet du att dotterns sambo Paul, kallade mig för missis Bucket.
    Vilken fräckhet, ha ha ha . . . . ja jag tjatade väl 'lite' för mycket när vi satt i bilen, han körde jag satt jämte.
    Ratten på fel sida och vänster trafik gjorde mig 'galet snurrig' de första dagarna, sen vande jag mig.
    Litade fullkomligt på honom, blev avslappad på dessa landsbygdsvägar, sa inte så mkt sen, men konstigt nog kallade han mig för missis Bucket, *fniss* men jag förlåter honom bara för att jag gillar honom skarpt.
    Jo jag har 'haft' en väninna som var som den damen, men hon städade 'ut mig' och många fler.
    Nu lever hon ensam med bara sin man, dottern med familj 'vågar' knappt besöka dem. Ja hon är SJUK.

    Intressant med det andra du beskriver också, här finns också sparvhökar som vi inte heller är så glada i.
    Må så gott kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Men du sa väl inte till honom att han skulle se upp för fotgängarna på trottoaren? Städdille kan vara jobbigt. Jag städar när jag tycker det behövs och har ingen bestämd dag för det i veckan.

      Radera
  5. Är man litet häxa så... Körvelmarmelad av spansk körvel (den fleråriga som också växer vild men som sagt, är lik annat) Den danska är kanske ännu bättre men den har jag inte. Koka små stjälkbitar (inte bladen) och mixa fint, + socker och litet syltsocker. Min man beskyller mig ibland för att ha bark o grenar i maten, så därför mixas det helt slätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du lite som gamla tiders kloka gummor, tro?Jag tycker det låter så spännande när du berättar allt du lagar till. Vad i all världen är det för maträtt som du stoppar grenar i? Du borde ha ett eget matprogram på TV.

      Radera
  6. Du verkar ha gott om objudna gäster av olika slag. Då är det ju trevligare med människor som kommer på besök lite spontant. Men visst finns det folk som kollar med fingret om det är städat. Jag vet minst en och det gör mig lika arg varje gång.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt retar mig också. Jag bjuder inte folk för att de ska kolla min städning utan för att vi ska umgås och ha trevligt.

      Radera
  7. Tycker det var vanligare med spontana besök förr och mycket roligare så. Hyacint får nog gärna hålla sig i tv- världen :) Fy för dina objudna gäster :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också, men man umgicks nog på ett annat sätt förr. Nu tar TV och dator mycket tid.

      Radera
  8. Oj vilken varm onsdag vi har! Man är så svittig mellan kläderna. Mina töser jagar katter,skator,kråkor och råttor! Vill du låna dom??Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, gärna! Jag försökte jobba lite i trädgården, men det var några grader för varmt. Det är betydligt behagligare jobbeväder nu.

      Radera
  9. Hyacinth är verkligen en "typ". ;)
    Minns hennes totala dominas av make och familj.
    Det finns många gäster som kan vara mindre välkomna men att ha spontanbesök av vänner låter trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevliga vänner är alltid välkomna.

      Radera
  10. Hos oss har det plötsligt strömmat in små svarta myror de senaste dagarna. Nu har maken i alla fall upptäckt var de kommer ifrån så det luktar Myrr i hela huset.
    Jag tycker att det är bra om gästerna ringer en liten stund innan de kommer så att man hinner plocka in disken efter lunchen som fortfarande ibland står kvar på bordet och ta på sig behån...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju ändå lite oplanerat besök även om man får ett samtal innan. Det är nog bara riktigt nära vänner som kommer sådär huxflux och de accepterar hur man har det. Annars är det inga riktiga vänner.

      Radera
  11. Synd inte råttan fattade vad han hade gjort *ler*
    Önskar dig en fin torsdag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad bara jag slipper se den mer.

      Radera
  12. Ja, visst är spontanbesök enklare många gånger - bara det är några trevliga gäster ;)

    Tack för att du hjälpte mig med namnet på mitt citrusträd. Vi smakade faktiskt en liten klyfta i går, men den var så besk!
    Ha en fin dag!
    Ami

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis är det bara trevliga personer som kommer på besök.

      Radera
  13. Jag skulle också skriva att jag föredrar spontanbesök med tanke på... när du skriver om råttan som jag med min fantasi ser just nu. Inte skrämmas så Gunnel. Tur att det är ljust och solen skiner. Kram från en lättskrämd Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skämtteckningar på damer som hoppar upp på stolar när de ser en liten mus är inga skämt...det är blodigt allvar. När det kommer till råttor så är det som att vara med i en skräckfilm.

      Radera
  14. Hyacinth Bucket är underbar, sparvhöken ser man väl inte till så mycket (kanske om man har duvor), men råttor kan och ska man vara utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var första gången jag sett en råtta här i grannskapet och jag hoppas det var sista med. Sparvhöken är väl inte så flitigt förekommande heller, men han är inte välkommen ens på sporadiska besök.

      Radera