tisdag 20 maj 2014

Obegripligt



Tänk så mycket vårt språk förändras, och det går snabbare och snabbare. Det är helt naturligt. De nya ord som används idag kommer säkerligen i framtiden att verka lika uråldriga som de ord gör som våra far- och morföräldrar och deras föräldrar i sin tur använde. Jag hoppas verkligen att inte alla dialekter försvinner, för jag tycker det är charmigt. 

Till vardags och inom de flesta områden så är väl ändå orden för det mesta helt begripliga. Men det finns några som har satt i system att använda så konstiga uttryck så jag undrar om de själva vet vad de pratar om. Det är inte bara uttrycken som är underliga, deras frågor verkar ibland vara minimalt genomtänkta. Jag tänker så klart på en del sportkommentatorer. 

En kväll när Göran satt och tittade på fotboll gjorde jag honom sällskap i soffan med mitt handarbete. Plötsligt hör jag reportern säga: "Och där kunde han helt naken sparka bollen i mål." Jag tittar förskräckt upp. Har matcherna så dålig publiktillströmning att föreningarna måste ta till så drastiska åtgärder? Men det enda jag ser är en bunke fullt påklädda karlar som jagar en boll. Då förstår jag att jag har fått höra ännu ett målande uttryck från fotbollens värld. 

En fråga som målgöraren ofta får efter matchen är: "Hur gjorde du?"..........Han sparkade bollen i mål så klart!!!!!  Det har vi ju fått se repriser på både uppifrån, från höger, från vänster, framifrån, bakifrån och i ultrarapid femtioelva gånger. En annan dum fråga som många reportrar ställer till segraren i någon sport är: "Hur glad är du?" Vad menar människan? Glad på en skala från 1 till 10 eller vill reportern ha svaret i cm eller meter?

Det är möjligt att det är mitt ljumma sportintresse som gör att jag irriterar mig på sådana saker. Det är ju egentligen bagateller. I dag ska jag hämta Rasmus när han slutat skolan och det gör att jag just nu känner mig 500 meter glad. 

24 kommentarer:

  1. Det finns mycket dumt. Bra skidor under fötterna har en del. Och en del åker skridskor, när de spelar hockey och har väl bra skenor under fötterna.
    Sportuttryck tror jag att även sportintresserade kan tycka är litet fåniga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart inte bara inom sporten det dyker upp konstiga uttryck.

      Radera
  2. Mycket floskler från sporten, men att spelaren få stå helt naken och skjuta mål ger åtminstone mig en tydlig bild av hur det gick till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många gånger svårt att förstå alla sportuttryck, och när det då blir omskrivningar också har de tappat mig helt.

      Radera
  3. Visst förändras språkey och nya ord kommer till. Jag har ett bra exempel. En svensk familj flyttade till
    USA på femtiotalet. Mamman åkte till Sverige och stannade ett halvår. Med är sonen som är fem år. Han lärde sig prata svenska, Och föräldrarna pratade svenska i hemmet.När sonen idag kommer till Sverige pratar han svenska men på ett sätt som låter annorlunda. Så något har hänt med språket sen 50-talet.
    Jag tittar sällan på sporten men i intervjuer i andra sammanhang får man höra konstiga uttryck.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bara naturligt att språket förändras. Allt annat förändras. Slanguttryck är väl det som ändras snabbast.

      Radera
  4. dialekterna måste vi vara rädda om, och så får vi inte utarma språket, det finns så många vackra ord som inte används särskilt mycket nu längre
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite synd, för ordförrådet blir mindre och mindre. Det skulle egentligen vara tvärtom ifall man räknar in alla amerikanska uttryck som används i tid och otid.

      Radera
  5. Det är likadant när de frågar Hur mycket älskar du mej?? Vad svarar man? ..........................Det finns många kuliga bilder hos Lindström... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vissa frågor är omöjliga att svara på.

      Radera
  6. Nu är det dags att jag lämnar ett litet "avtryck" här hos dig och din trevliga blogg. :)
    Språk är intressant. Och de uttryck som kommer och försvinner.
    Eftersom jag har bott 17 år i USA och i stort sett bara pratat engelska under de åren märker jag att jag nog pratar litet annorlunda än vad många gör i Sverige idag.
    Och något jag inte förstår är varför man i Sverige envisas med att använda så väldigt många engelska ord. Jag blir nästan full i skratt när jag ser alla skyltar i Stockholm som är på engelska.
    Vad är det för fel på svenskan?
    Nu hade ju detta inget att göra med sportuttryck men min hjärna "gick igång" när det gäller språk. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma funderingar som du angående alla amerikanska uttryck i Sverige. Vårt språk blir väldigt underligt till sist när de "lånade" orden försvenskas.

      Radera
  7. Haha...hörde också något om en naken som gjorde mål... det var kanske samma kille :)
    Vi ska vara rädda om vårt språk - säger som Anne- Marie här ovanför... varför skyltar på engelska och vad är det för fel på att använda svenska ord och uttryck?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske finns nudistfotboll, men det visas väl knappast på TV.

      Radera
  8. Språket borde nog hållas vackert tycker jag :)

    SvaraRadera
  9. Haha:)) Men du...Så här efteråt: Hur kändes det?;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes helt underbart. Jag ser fram emot varenda gång Rasmus ber mig hämta honom i skolan.

      Radera
  10. Hade det varit damfotboll skulle jag tittat noga... :) 500 m glad. Du måste vara naket glad Gunnel. Du verkar ha samma sportintresse som kvinnliga inslag i mitt hushåll. Jag hoppas också att dialekter inte försvinner helt. Kram Bosse Ex-sportfåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt anti när det gäller sport, men ibland är det kul att överdriva lite.

      Radera
  11. Kväller,,ja det blev liksom lite teater,med barnen som bestämde..Skitkul hade vi..
    Lycka till med odlingen..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att se om jag lyckas.

      Radera
  12. Hoppas att du och Rasmus fick en trevlig dag, och kanske hamnade du som målvakt ???
    Ja det är många uttryck som får plats i vårt språk,
    favorit uttrycket för kockarna just nu är ju att allting "går i" ,
    Grönsakerna går i, potatisen går i, äggen går i...ja allt går i nuförtiden det är nog bara att stå å se på !!!!

    Tjingelingen från Rantamor som ska ut å slåss me säljäveln i morron bitte,
    vi ska äta frukost på havet....mysigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna gången fick jag sitta på avbytarbänken. Kompisarna hade högre status. Men när det blev dags för mellis var jag väldigt poppis.

      Radera