torsdag 22 maj 2014

Datasupport


Görans dator kraschade för ett tag sen så Ulrika och han åkte iväg för att inhandla en ny. Varken Göran eller jag är några experter när det gäller datorer, så det känns skönt att ha en med som vet vad det handlar om. Rasmus var inte intresserad av att följa med, utan han ville stanna hos mig, vilket jag naturligtvis uppskattade. Vi åt mellis i lugn och ro och sen gjorde han sin läxa. Efter det föreslog han att vi skulle baka något och bjuda mamma och morfar på när de kom tillbaka med den nya datorn. Vi bestämde oss för att göra kladdkakemuffins. Rasmus sa, att han ville gärna hjälpa till men han kunde vänta tills det var dags för det viktigaste.......nämligen att slicka skålen.

Ulrika kopplade in datorn enkelt och smärtfritt. Det käns tryggt att ha datasupport på så nära håll. Visserligen gör det att vi nog har blivit lite bekväma av oss både Göran och jag. Det är så enkelt att bara fråga Ulrika eller Bo när dator, tv, kamera eller mobil inte fungerar som vi vill. Förkortningen IT passar verkligen in på mig.......IT=Inget Tålamod. Det är faktiskt inte bara tålamodet som är obefintligt. Kunskapen är inte mycket att hurra för heller. Jag använder i stort sett bara min dator till att blogga, skicka mail, och leta efter information. Några andra program har jag ingen användning för just nu, även om de finns installerade på min dator. Skype är naturligtvis ett mycket viktigt program. Så billigt och bra att prata och kunna se varandra......speciellt barnbarnen.

Göran hade en del information på sin hårddisk som han nu inte kommer åt, men Peter berättade att det finns ett sätt att få ut informationen. Det blir hans uppgift att göra det. En annan bra sak är att Peter kan "ta över" våra datorer när han är i Dallas och fixa och dona med dem. Vi bara sitter här i Åstorp framför skärmen och tittar när muspekaren far fram och tillbaka.

Vi har det även så väl förspänt att vi har en personlig resebokare. Katarina har rest mycket i sitt jobb tidigare och ordnar allt sådant 100 gånger snabbare än vad jag gör. Då finns det ju knappast nån anledning till att jag ska besvära mig med det. Nu jobbar hon på LuxAir och det var hon som upptäckte att det fanns en billig biljett till Luxemburg i morgon.

Jag är fullt på det klara med att vi är lyckligt lottade, men nån ska ju vara det.

24 kommentarer:

  1. Jag har också en hel hög med supporter.En som kan gå in i min dator så jag kan få fjärrhjälp.Svar:Joo,han är glad Och idag så provar han ett jobb där han kan få fast anställning på. Ja idag blir det svittigt mellan kläderna Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste se till att ha många "hjälpredor".

      Radera
  2. ja :) ni är lyckligt lottade :) men vadå? det är inte något fel med det :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker inte jag heller. Vi hjälper ju gärna våra barn när det behövs. Det känns aldrig som något tvång från något håll.

      Radera
  3. Jag är inte heller expert, kan bara det jag just nu behöver, men jag vill lära mig mer när tid kommer.
    Sommartid hinner man inte kolla så mycket, skype är bra att ha för mig (oss) som har barnen utspridda.
    Den används flitigt i omgångar, Tina på Irland använder vi skypen mer än att tala i telefon.
    Jag ringer ofta äldsta dottern Maria hon ger mig instruktioner för datorn när jag ber om hjälp.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst skulle det vara kul att kunna mer när det gäller datoranvändning. Får kanske bli ett projekt för vintern.

      Radera
  4. Det var väldans vad väl förspänt du har det! Jag är dock glad för att du använder datorn till att blogga, annars hade jag aldrig fått lära känna dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är rar, Hanna. Man hittar jättemånga trevliga personer genom bloggandet.

      Radera
  5. Har hittills klarat det jag behöver, tänk så bra å tryggt med hjälp å support :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland försöker jag själv när det strular och man känner sig som världens datageni när det lyckas.

      Radera
  6. Hej! Jag hann också bli bortskämd av förra svärsonen med datorhjälp, nu då han inte ingår i familjen längre blir det knepigare. Dottern är duktig men det är på mjukvaran, hårdvaran måste andra fixa. Vet du, jag läste inlägget om nya ord i språket och vad jag märkt är att jag håller på att tappa min finska helt och hållet. Dels förstås för att jag använder språket för lite men lika mycket för att det tillkommit så många nya ord, de flesta teknikrelaterade, som jag inte begriper eller kan. I finskan använder man sällan engelskan utan man hittar på nya ord som beskriver det ordet betyder. Och det gillar jag skarpt. Facebook t.ex är direkt översatt, här säger ju ingen ansiktsboken, eller hur? IT inget tålamod det skriver jag under på vilken dag i veckan som helst...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om det var lika smart ordnat i Sverige så vi översatte alla utländska ord till ett svenskt i stället för att bara halvförsvenska det eller ännu värre använda det rakt av.

      Radera
  7. Ja det är underbart med datasupport. Jag får för det mesta support från maken i rummet bredvid och är det någon gång någonting som han inte kan fixa är det bara att ringa svärsonen. Precis som du är det kul när man sitter vid datorn och ser muspekaren röra sig fram och tillbaka - blixtsnabbt!
    Just nu hade det inte varit så dumt med en kladdkakemuffins - om inte alla är uppätna förstås :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr försvann de i flygande fläng.

      Radera
  8. Skönt med sådan hjälp.
    Även viss sorts bakhjälp ha du, fast med en liten begränsning.
    Jag har sett de små mästerkockarna någon gång. Duktiga och framåt är bara förnamnet. Rasmus kan nog också, fast får man välja den bästa delen så gör man det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland när vi är bjudna på middag i Kvidinge så har Rasmus stått för antingen förrätt eller efterrätt. Barn kan mer än vad man tror.

      Radera
  9. Ni verkar ha det väl förspänt vad gäller tekniken. En sådan skulle jag behöva med tanke på min nya Samsung mobil. I och för sig så lär jag mig litet efter hand... men det hade gått så mycket fortare om någon visat och förklarat... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så bekväm så jag ids inte läsa instruktionsboken. Det går mycket fortare om någon kunnig person fixar och förklarar.

      Radera
  10. Visst är det skönt att kunna tillkalla hjälp när något krånglar...Och speciellt datorerna, de blir man ju lätt beroende av. Åtminstone vi bloggare :)
    Haha! Rasmus gjorde helt rätt som väntade tills det var dags att slicka skålen, det är ju det godaste :)
    Ha en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott! Egentligen skulle man alltid gjort lite större sats så det blev något kvar att slicka i skålen.

      Radera
  11. Det är gott när man kan få hjälp med sådant som man tycker är besvärligt. Jag har yngste sonen som brukar kunna fixa det mesta.
    Far du iväg till Luxemburg i morgon då? Lycklig resa i så fall!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja, jag åker i morgon eftermiddag och hem igen på söndag kväll.

      Radera
  12. Visst är det skönt med personlig datasupport :) Hur skulle man klara sig i den här datavärlden utan den yngre generationen...?
    Önskar dig en fin resa till Luxemburg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det är tur att man har barn som begriper sig på allt konstigt som kan hända med en dator.

      Radera