fredag 23 maj 2014

På catwalken

Zoé fick en Skrållandocka i julklapp och jag har sytt och stickat en del kläder till henne som jag ska ta med ner idag när jag åker till Luxembrg. Jag har försökt att göra en garderob som går att mixa och matcha lite hur som helst. Lavendia skickade mig ett stort kuvert med dockmönster för en tid sedan och de kom väl till pass nu.


Först stickade jag en klänning i lila och vitt med vita mamelucker till. Skrållan ser lite underlig ut när man tar av hennes kläder. Kroppen är av tyg och en bit ner på armarna och benen är det likadant. Det är då inte särskilt snyggt att ha något utan ärm eller kortkorta klänningar.


De här mameluckerna går att använda till en stickad topp med samma spetsmönster och en turkos kjol.


Toppen i sin tur kan hon sen ha tillsammans med ett par rosa långshorts...... 


som även passar till en rosa klänning och en sydd vit blus.


Till sist bär hon blusen tillsammans med en hängslekjol i jeanstyg.

Jag ska snart ge mig av till Kastrup. Flyget beräknas vara framme kl. 17.10 sen har jag en hel lång kväll tillsammans med Zoé och Santos. Morgondagen har vi inget inbokat utan vi gör vad vi känner för. Det kan bli jättekul. På söndagen, hemresedagen, ska Katarina och jag gå på en tygmässa i Luxemburg. I fjor var jag på en Hobbymässa där, så jag tyckte det skulle vara kul att testa detta i år. Det är inte så att jag har behov av att handla tyg. Enligt en mig närstående person är det snarare så att jag har behov av att sälja. Men jag har några små hål där jag kan trycka in mer tyg ifall det dyker upp något som jag helt enkelt inte kan motstå. Vi får väl se vad det blir. Jag åker med SAS och då får man ha 23 kg incheckningsbagage och 8 kg handbagage.


Det kan bli mycket tyg. 

27 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga dockkläder, lilla mamma blir nog överlycklig :) trevlig resa

    SvaraRadera
  2. Men så fin hon blev! Vilken tur att jag inte bara kastade mönstren. De hamnade verkligen rätt. Så glad hon blir, lilla Zoe´.
    Vem ser inte konstig ut utan kläder föresten?
    Tygmässa kan bara inte bli fel. Lycka till. Tyg KAN det inte bli för mycket av. Vad gör det att det rasar över en när man öppnar skåpen. Föresten städade du väl i syvrån alldeles nyss och det är inte bra när det är tomt där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du kommer med precis den sortens förklaringar som jag gillar. Vi har exakt samma tankar när det gäller tyg. Här ska handlas!!!!!

      Radera
  3. Sån docka med kläder hade jag velat ha!.....SV:.Vi ska nu försöka träffas Och det föll på min lott att samla dom Precis som jag gjorde förr! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul att göra dockkläder.

      Radera
  4. Så bra att du fick de där mönstren av Lavendia... den första bilden är ju nästan en Lavendia från topp till tå :)
    Ha det nu jättebra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tänkte jag faktiskt inte på, men visst är det en riktig lavendelflicka.

      Radera
  5. Vad söta kläderna blev till dockan. Det är nästan så man längtar tillbaks till den tiden när man själv lekte med dockor :)
    Ha en trevlig resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror aldrig man blir för gammal för dockor. Dockkläder kan man i varje fall göra alltid.

      Radera
  6. Oj, jag borde visa dig mina tyghyllor....:) Det räcker till för många att sy kläder och annat roligt av dem.
    Du är otrolig! Vilken toppenmormor Zoe har! Så fina kläder till dockan hon får

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl härligt med sådana hyllor! Jag tror nästan det är lika viktigt med ett välfyllt tygskåp som ett välfyllt skafferi.

      Radera
  7. Underbara kläder!
    Jag blir lite avis på allas tyghyllor. Jag får nog börja samla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samlat tyg i många år, så det har blivit några hyllmeter.

      Radera
  8. Vilken otroligt fin docka med de här kläderna! Så läckert! Det är en riktigt klenod för generationer. Så tänker jag som just nu packar ner dotterns gamla kläder för att skicka till hennes nyfödda lilla Lovis.
    Ha det gott med barnbarnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft en jättehärlig helg, och nu ska jag snart åka hem.

      Radera
  9. Vilka fina plagg du gjort :-). Det bra att kunna variera kläderna lite. Jag har också stickat lite till barnbarnets Sagas dockor och ska snart visa dem också.

    Ha en riktigt trevlig resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul att se vilka modeller du gjort.

      Radera
  10. Just nu önskade jag att jag hade nån liten tjej att få sy eller sticka dock kläder till. Eller att få vara ett barn själv....kan tänka mig att hon blev överlycklig över de fina kläderna.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoe är väldigt glad för att leka med dockor.

      Radera
  11. Vad jätteduktig du är. Hoppas du har det bra därnere. Kram Bosse Datorlös

    SvaraRadera
  12. Tack! Här är jättevarmt och jag har haft så kul, men snart ska jag åka till flygplatsen för hemfärd.

    SvaraRadera
  13. Fantastiska dockkläder! Ljuvliga färger också. Så duktig du är att sticka. Den lilla blusen med hängslekjolen är min favorit. Underbart att få åka till Luxemburg den här tiden på året. Du får berätta om vistelsen på bloggen så småningom.
    Kram från Ingrid som önskar dig en lycklig resa.

    SvaraRadera
  14. Här är en tygfantast till, slänger inte en enda liten bit utan har högar med gamla lappar. Förstår om det blir rena julafton för dej! Och få träffa vovven igen! Sååå fina dockkläder, rena drömmen för en liten dockmamma!
    Ha en fin vecka!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att använda minsta lilla tygbit.

      Radera
  15. Hej!
    Jag ser att at Inläggen har ett antal år på nacken men gör ändå ettförsök. Har ett barnbarn som älskar Skrållan men jag tycker det är svårt att hitta bra stickmönster. Är det möjligen så att du kan dela med dig av stickbeskrivningarna?
    Vänligen Anette

    SvaraRadera