onsdag 28 maj 2014

Jag vet att jag är pensionär



Kan ni räkna ut hur jag vet det? Det är inte för att jag inte behöver ställa klockan på väckning för att komma i tid till jobbet och att det ändå varje månad rasslar in en ofantlig massa pengar på mitt konto. Nej, det är för att jag funderar på att skaffa höns. Det var ett reportage om att hyra djur över sommaren i dagens tidning, och där kunde jag läsa att kaniner var väldigt eftertraktade av barnfamiljer, och det är inte så svårt att förstå. Kaniner är gulliga att kela med. En del hyrde bisamhällen!!!!!!! Det var perfekt ifall man hade många fruktträd, annars tycker jag att det var ett konstigt val. Jag viftar bort alla bin och getingar som kommer i närheten.......men jag har bara ett plommonträd. Höns däremot var nr.1 på pensionärernas lista. Anledningen till detta trodde man var att de tänkte på sin barndom. Men alla dagens pensionärer har väl knappast bott på landet eller tillbringat sina skollov på landet? Ska man vara säker på det får man nog gå åtminstone en generation till bakåt.

På mig stämmer däremot antagandet in. Jag och min syster tillbringade alla skollov hos vår farmor och farfar i Kabusa. De hade ett litet lantbruk med hästar, kor, grisar, höns, hundar och katter........rena paradiset för stadsbarn. Farfar skötte alla djuren utom hönsen. Det var farmors omsorgsområde. Hönsen bodde i ett eget litet hus och hade en stor nätgård att trippa ut i, men de blev även utsläppta och fick vandra fritt på gården. Då hittade man dem ibland på gödselstacken och ibland inne i trädgården. När det var varmt sprätte de upp lite jord så de fick en liten håla, och sen la de sig tillrätta där i solen. Jag tror inte de visste vilket lyxliv de egentligen levde.

Vi brukade följa med farmor när hon skulle plocka in äggen från deras reden. Jag minns alltid min farmor klädd i förkläde. Det var praktiskt till allt hon gjorde. När hon kom in till hönsen drog hon ihop förklädet så det blev som en liten korg, och sen samlade hon äggen där. En dag bestämde min syster och jag oss för att vi skulle hjälpa farmor utan att hon visste om det. Vi fixade inte det med förklädet riktigt utan vi tog en av våra sandlådehinkar och stegade in i hönshuset. Hönorna blev vimsiga och sprang ut i nätgården. De var inte vana vid att det kom småfolk in till dem och knappast den tiden på dagen som vi valt. Skönt! tyckte vi. Då kunde vi fritt plocka äggen....och det fanns det gott om. Stolta gick vi in till farmor och visade vad vi hjälpt henne med. Farmor log med hela ansiktet och berömde oss. Men sen kunde hon inte hålla sig längre utan skrattade gott. Farmor brukade lägga "fuskägg" i en del reden för det hjälpte tydligen hönorna att värpa bättre. Vi hade plockat rubbet.

29 kommentarer:

  1. Suck, jag är inte pensionär men jag har både kaniner, höns och ankor och skulle hemskt gärna hyra ett bisamhälle! Fast jag kan sova tills jag vaknar på morgonen jag också., tjohoo! Inga pengar rasslar in om jag inte jobbar och det gör jag ju, men numera efter egen klocka. Hur det går ihop, ja säg det. Efter att ha jobbat och delvis samtidigt studerat sedan jag var 16, sade jag upp mig från ett välbetalt chefsjobb för ett år sedan. Tänka sig. Numera prioriterar jag livet. Att leva kan man säga. För att få lite slantar frilansar jag numera och skriver och fotar till några tidningar. Något helt annat än jag jobbat med tidigare. Rik på pengar blir jag inte, men rik på liv! Och det är väl det hela livet handlar om, eller hur?
    Ha en fin dag (och skaffa höns, det är jättepraktiskt med färska ägg!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig ångrat en gång att jag slutade jobba när jag fyllt 65, trots att jag trivdes bra i skolan. Att fortsätta ännu några år fanns inte i min tankevärld. Nu gör jag också precis allt det som jag alltid längtat efter. Det verkar väldigt lockande med att ha höns.

      Radera
  2. :) att hyra hönor över sommaren :) vad roligt, det skulle man kanske göra, fast då kan man ju heller inte vara borta, fast jag kan ju inte vara det ändå eftersom jag har växthus
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran tävlar med sina brevduvor hela sommaren så han måste ändå vara hemma. Han kan säkert vikariera för mig nån gång om jag vill åka iväg.

      Radera
  3. Jag var nära en gång för många år sen att skaffa höns. Jag hade beställt dem och allt var klart - men när min man fick veta det satte han stopp för den idén....Och kanske var det bäst så. Vi hade nämligen en kungspudel på den tiden som var galen i fåglar :)
    Ha en fin dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kunde ha blivit extra jobbigt förstår jag.

      Radera
  4. Vi har haft höns Och jag har fortfarande ett fuskägg kvar att luras med :-).........Idag är jag så nöjd när jag ser på kopparsakerna. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är riktigt verklighetstrogna så det är lätt att ta fel.

      Radera
  5. Ska du skaffa höns? På riktigt?
    Jag måste säga att helt oävet tycker jag inte det skulle vara.
    Jag minns min mormor ungefär som din farmor, men stort förkläde med bröstlapp. Och att hon plockade äggen i förklädet. Fuskäggen kommer jag ihåg. Med tanke på att ni var barn, så var det kanske tur att en del var fuskägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har pratat från och till om att skaffa höns, men det har aldrig blivit mer av det. Vi får se hur det blir denna gången.

      Radera
  6. Skaffa hönor vad du gör! Underbara, sociala, praktiska och trevliga djur. Beträffande bin står de högt på önskelistan här i huset. Men å andra sodan står de flesta djur högt på listan här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att ni är stora djurvänner. Om jag skaffar höns vet jag att jag kan rådfråga dig om det behövs.

      Radera
  7. Läste om samma sak i vår tidning i dag, bra förslag tycker jag. Men jag tror jag hoppas över detta att hyra några djur.
    När du berättar om din barndom och hönsen, rinner det upp samma minnen hos mig, fast det var min mormor jag följde i hälarna. Hon hade en stor, i mitt tycke, fin tupp också, han gillade inte mig, för mig jagade och hackade han på ibland. Hönsen gick fritt ute i den stora trädgården. Det var inte kul att vara en liten rädd tös då. Fast mormor räddade mig alltid.
    Lycka till med hönorna...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillade inte farmors tupp och det var ömsesidigt. Jag tro inte vi får ha tupp i trädgården, och det är inget jag vill heller.

      Radera
  8. Jag är uppväxt med höns så jag vet att de kräver sin passning. Näe, är man pensionär ska man inte binda upp sig mer än nödvändigt. Det räcker med blommor som MÅSTE vattnas dagligen..
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom vi redan har brevduvor som behöver passning varje dag, tror jag inte det kommer att märkas så stor skillnad med några hönor. Men än är inget bestämt.

      Radera
  9. uppvuxen på landet, utedass, kallt vatten inomhus, höns, grisar 2, ankor, kalkon som var ilsken som hackade sönder åderbråken på mamma, duvor/duvslag alla fick hjälpa till så gott de kunde efter åldern. Och tänk så stor och gammal man har blivit och en bra pension margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig som var på landet bara under skolloven var det rena paradiset. När vi åkte dit på vintern ordnades alltid ett provisoriskt "innedass" för mig och min syster.

      Radera
  10. Jag är uppvuxen med allt det där du beskriver, hönshus, ägg i mammas förkläde osv. Men inte tänker jag, eller kan, skaffa höns som pensionär. Då vill jag vara fri som fågeln, precis som jag är idag... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske inte heller skaffar höns, det får tiden utvisa. Men fria som fåglarna är vi inte eftersom vi har brevduvor, och de fodrar daglig passning.

      Radera
  11. Jadu, vi får se om vi lever när det blir hjärtnötter. Gör jag det ska jag visa dom. Såbanden var väl rätt petiga att göra så jag vet inte om jag orkar med det fler år. Annars var iden god. Raderna ser bättre ut än de brukar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det tog tid att tillverka de där banden.

      Radera
  12. Jag hade inte mycket kontakt med den världen du beskriver som liten. Men mamma, pappa och jag åkte till Gotland några somrar och bodde hos en bonde och hans familj. Minns tyvärr inte särskilt mycket av den tiden eftersom jag var litet väl ung för att ha många minnen.
    Kom precis från Pettas-Karin och hönsen hon får ägg från. Vekar vara ett populärt ämne. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite mer aktuellt på sommaren eftersom alla har chansen att ha höns då. Ett mysigt inslag i trädgården.

      Radera
  13. Hej Gunnel..
    Håller med dig helt om att varför ska det stå med engelsk text på svenska skyltar man antar att dom vill att det ska vara mer internationellt.. jag har gjort mina 3 bloggar privata så jag vet inte riktigt hur man bjuder in någon från en annan sajt du kanske kan prova och trycka på min sida för att se vad som händer.. Men tills vidare nöjer jag mig med att önska dig en fin helg.. Kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt komma in på din blogg några gånger och det kommer hela tiden upp rutan med lösenord.

      Radera
  14. Hej! Jag är väldigt förtjust i höns, dom är så hemtrevliga, dessutom är hemmaägg oändligt mycket godare än köpeägg. När vi bodde här i torpet som ligger granne med huset jag nu bor i hade jag storvulna planer för det fanns redan färdigt hönshus. Tyvärr fanns det ingen runtikring som hade höns till salu just då, sen flyttade vi, o vilken tur att vi inte hunnit skaffa hönsen. Nu har min nya granne hästar, myskankor och ,,,,,höns! Min andra nyinflyttade granne har också skaffat höns och kaniner så nu kryllar det av djur här och det gillas! Däremot blir jag aldrig så kompis med fåglarna som du eftersom mina två katter ser till att de inte törs komma så nära.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina grannar hade höns för en del år sedan, men nu är det nog ingen i villaområdet som har det.

      Radera
  15. Hej! Hittade ditt inlägg om höns. Hoppas du läser kommentarer fortfarande. Min mormor hade också fuskägg. Men det fanns ett namn för dem. Hon sa till mig: Nu har du plockat .... Men jag minns inte namnet. Det var inte redägg, något annat. Så kastar ut frågan här. Vad kallas äggen?

    SvaraRadera