fredag 2 maj 2014

Som vanligt igen


Nu har det snart gått en vecka sedan Luxemburgsmåttingarna packade sina pinaler och åkte hem. Allt går nu sin gilla gång igen. Min föresats om att gå minst en promenad i skogen per dag har dock kommit på skam. Det har bara blivit en endaste gång. Varför vet jag egentligen inte. Det mest troliga är väl dålig självdisciplin. Idag blir det inte heller någon spatsertur, för jag har köpt lite växter som måste planteras i trädgården. I och för sig så ger det ju också lite motion.

Santos gjorde inte mycket väsen av sig när han var här. Det var mycket sällan man hörde honom skälla.  Zoé däremot höll låda hela tiden. Det blev viss språkförbistring ibland. Hennes mamma och pappa pratar bara svenska med henne, men på dagis pratar barnen och personalen på hennes avdelning franska. Franskt barnspråk är som swahili för mig. Jag förstår inte ens normal franska....utom några uttryck och en del glosor. Hennes föräldrar är mycket noga med att när hon säger ett ord på franska så säger de det på svenska. Zoé är smart för hon garderar sig nu och säger orden både på franska och svenska. När hon vill ha mer att dricka t.ex. säger hon encore-mer som ett ord.

Hon förstår svenska jättebra och den här veckan de var uppe så började hon säga många svenska ord. Nu hörde hon bara svenska hela tiden och Rasmus, som är den stora idolen, pratade ju svenska, så det var inga större problem att få henne att säga efter honom. När vi tittade på video kommer alltid en lång radda med text innan filmen börjar och då blev hon lite otålig. "Det kommer snart", förklarade jag för henne. Varje gång vi sen satte igång en video och texten började rulla vände hon sig mot mig...nickade snusförnuftigt  och sa: "Kommer." Då slapp jag bli otålig.

Jag läste franska på gymnasiet och de första åren efter studenten var jag mycket noga med att låna franska böcker på biblioteket för att hålla språket vid liv. Tyvärr så tunnades de här lånebesöken ut mer och mer tills de till slut upphörde helt. Nu är jag nästan tillbaka till ruta ett. MIn svärson, som är en polyglott, har dock lovat att hjälpa mig med språket. Jag har så smått börjat plugga in lite glosor och uttryck igen. Det kan vara kul när jag åker ner och hälsar på att jag själv kan beställa eller fråga efter något utan att alltid be någon översätta åt mig.


Om tre veckor åker jag till Luxemburg och får åter se de här pigga ögonen.

17 kommentarer:

  1. Jag undrar också var min skolfranska tagit vägen. Jag älskar språket. Helst i sånger. Har det bara blivit en morgonpromenad. Bättre än ingen. :) Förstår att du ser fram emot resan. Tre veckor går fort. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför man är så bekväm av sig. Förhoppningsvis ska det inte vara omöjligt att ta upp språket igen.

      Radera
  2. Tänk vilken fördel för henne att vara tvåspråkig från början :) Jag pluggade också franska..några fraser och ord hänger kvar men jag skulle inte klara mig i Frankrike på egen hand. Såvida jag inte ständigt vill veta vad klockan är och tala om vad jag heter...men det skulle nog bli ganska enformigt :DD. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag kan också några bra-och-ha-fraser, men det blir en lite ensidig konversation.

      Radera
  3. vad roligt för lill-tjejan att bli tvåspråkig, det är aldrig fel att lära sig flera språk i späd ålder, vet du, jag är född i Sverige men mitt första språk var finska, svenskan lärde jag mig ute på gården när jag lekte med svensktalande barn :) och det har ju gått jättebra :)
    ha en fin dag
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoé kommer att bli femspråkig eftersom när hon börjar skolan är undervisningen på luxemburgiska och efter ett par år går den över till tyska. Engelska lärs precis som här i Sverige.

      Radera
  4. Har du litet franska som grund, går det nog bra. Jag kan bara je taime eller hur det skrivs och det har jag aldrig haft någon nytta av.
    Synd att promenaderna har uteblivit, men foten är ju inte heller bra. Så det är ju inte bara dålig karaktär. Skön helg hos dig! Här var det flera minus när jag vaknade men nu skiner solen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där morfintabletterna jag fick har jag varit tvungen att sluta med. Värken försvann visserligen, men jag hade jättesvårt för att andas, var yr och mådde illa. Då har jag hellre ont. Jag provar med lite stretching och egna huskurer, för jag är ärligt talat urless på att käka värktabletter.

      Radera
  5. Det förstår jag. Jag är sjukligt rädd för mediciner.

    SvaraRadera
  6. Känner igen det där med några franska glosor som fastnat. Minns när jag kunde LITE mer och vi var ett gäng på semester som letade efter en campingplats i Paris. Jag var ju den som skulle sköta "pratet" och att fråga om vägen var ju inte svårt men svaret.......ni förstår va? Begrep nästan ingenting och vi hittade aldrig dit. 5-språk låter ju fantastisk! Hjärnan är på G och barn/hjärnan har ju en enorm förmåga att lära i unga år.
    Krya på hälsning/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också svårt att förstå när någon pratar franska. Jag hör inte när ett ord slutar och ett annat börjar...det är ett enda virrvarr.

      Radera
  7. Åh vilken underbar "unge" du har!!! Förstår att du längtar ihjäl dig ...... men du är ju snart där och får njuta av fulla muggar!!! Ha en trevlig helg Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli så kul att ses igen. Skönt när det inte blir så lång tid mellan träffarna.

      Radera
  8. Vilken söt språkgeni jag menar Zoe! ...........................Ja vi hade kul när vi satte ihop de olika scenerna. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag misstänkte att det var Zoé du menade.

      Radera
  9. Hej! Ungar är fenomenala på att klara av flera språk utan att rådda ihop dem! Jag har ju svenska som modersmål, men tillhörde minoriteten i Finland, och både mitt barn och mina kompisar var i princip tvåspråkiga från barnsben. Tyvärr tappade min dotter sin finska när hon började skolan. Envisa unge vägrade gå på hemspråksundervisning, hon skämdes för hon var den enda, o hon var tvungen att gå ifrån andra lektioner istället för att ha finska utanför ordinarie schema! Det ångrar hon förstås idag, men nu är det 30 år för sent...
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fördel att få lära sig språk som barn, för då är det mycket lättare.

      Radera