lördag 3 maj 2014

Teater







Idag är det dags för årets teaterbesök i Köpenhamn. I år är det Evita som står på programmet. Jag har alltid tyckt om musiken till den musicalen och handlingen är ganska intressant med.  Evita spelas i Stockholm också, men för vår del är det både bekvämare och billigare att ta oss till Danmark. Ulrika och jag har gjort detta till en årlig tradition att åka iväg en lördagförmiddag i maj. 

Bo och Rasmus skjutsar in oss till Helsingborg så vi kan gå på färjan där. Det känns lite onödigt att betala dyra parkeringspengar för en hel dag, när det finns andra alternativ. För sådär en tjugo år sedan var vi flitiga Köpenhamnsresenärer och då köpte jag ett häfte med färjebiljetter och ett rabattkort på tåg i Helsingör. Det blev betydligt billigare och var så bekvämt. Ibland fick vi helt plötsligt en idé om att åka iväg och då var det bara att plocka fram sina biljetter och starta resan i stället för att stå i kö och köpa nytt. Knutpunkten är alltid full med folk och köerna till biljettkassorna kan vara lång.....om man har otur. 

I regel är det väldigt fint väder den här tiden på året, och att strosa runt i Köpenhamn en lördag känns inte helt fel. Eftersom Ulrika bodde där när hon gick sin utbildning på Tillskärarakademin känner hon till lite smågator och kul ställen dit inte alla turister tar sig. 

Vi brukar komma ner till Köpenhamn lagom till lunch och det första vi gör är att leta upp en trevlig restaurang. Efter lunchen är det idéletning som gäller. Det är bra med två hjärnor och mobiler då, annars hade nog inte många av ideérna kommit med hem till Sverige. Vi brukar träffas sen i veckan och gå igenom allt vi sett och sparat, och ibland blir det något matnyttigt av det hela. Det gäller både kläder och heminredning.

Även om vi gör nästan exakt samma saker varje gång vi åker på vår teaterresa, så känns det ändå inte som en upprepning. Det händer alltid så mycket oväntat när man kommer till den här staden. Jag har alltid tyckt om Köpenhamn. Här finns allt man kan tänka sig. Det är inte så strikt som i Sverige. Här spelas och dansas det på gatorna och det är stånd med tingel-tangel i varje hörn. 

När vi går av tåget på Hovedbanegarden så har vi ju Tivoli precis tvärs över gatan, och Ströget bara ett kvarter bort. Oftast så går vi åt motsatta hållet, eftersom teatern ligger där. Här finns lite andra affärer, som för det första är billigare att handla i och för det andra har lite annorlunda utbud. 

Föreställningen börjar kl 3 och vi hinner alltid med en glass på glasscafeét som ligger nästan granne med teatern. De har den godaste glass jag nånsin smakat. 

Så är det då dags för att gå till Det Ny Teater och se föreställningen. Jag prenumererar på nyhetsbrev därifrån, så jag får alltid besked när det är biljettsläpp inför en ny föreställning. Jag brukar vara snabb med att beställa och vi har i alla år fått biljetter på rad 4 och platserna mitt framför scenen. Där ser man skådespelarna så tydligt....minspel och allt. Det är verkligen värt pengarna att ha så bra platser.

Jag ser fram emot en trevlig lördag i Köpenhamn.






13 kommentarer:

  1. Godmorgon! Hoppas att du har trevligt i Köpenhamn! ......................... Det hade varit kul om du hade varit där och sett vår föreställning! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker snart iväg. Det ska bli så kul.

      Radera
  2. Låter ju som en jättemysig dag.
    Ha det så jättetrevligt nu i Köpenhamn.

    Lördagskram från mig!

    SvaraRadera
  3. Det där lät som en väldigt rolig och trevlig tradition. Ibland kan jag känna att jag skulle vilja bo lite längre söderöver än jag gör med närheten till Danmark. Köpenhamn är en mysig stad. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpenhamn är alltid lika trevlig att besöka.

      Radera
  4. Du har säkert en jättefin dag där idag. Å tänk så härligt att ha något så ljuvligt att se fram emot, tre veckor går nog ganska snabbt ändå ;)

    SvaraRadera
  5. Men vilken härlig tradition!!! Hoppas det blev en härlig lördag med god spis och glass och bra teater. Evita är väldigt bra...kram.

    SvaraRadera
  6. En utflykt helt i min stil. Tyvärr är jag alltför sällan i Köpenhamn. Men det är roligt att gå där och förr då jag bodde där var jag där ofta. Evita blir nog jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker inte heller till Danmark så ofta som tidigare, vilket är väldigt dumt. Jag måste ändra på det.

      Radera
  7. Det låter alldeles underbart trevligt! Köpenhamn är en härlig stad och era traditioner låter som en bra kombination. Hoppas ni fick uppleva allt ni förväntat er och lite till.

    SvaraRadera
  8. Det har varit en helt perfekt dag.

    SvaraRadera