fredag 16 maj 2014

Hemma hos duvorna


De yngre duvorna börjar inte tävla förrän de är ca 3 månader gamla och de tävlar som ungduvor fram tills de blir ett år. De vuxna duvorna har redan varit med om 2 tävlingar i sommar. Säsongen startar i början av maj och sista tävlingen för de äldre duvorna går av stapeln den andre augusti. En duva kan bli upp emot 15 år, men den får bara tävla tills den är 10 år. Sen är den pensionär. Göran behåller ca 20 duvungar, som han ringmärker. Det är endast avelsduvornas ungar som han behåller. Det är ju det som är syftet med att ha avelsduvor. Naturligtvis fortsätter de att lägga ägg, men då byts de riktiga äggen ut mot plastägg och då tröttnar duvan så småningom på att ruva.


Duvorna i de andra två avdelningarna sätts också ihop i par och lägger självklart också ägg, men de byts genast ut mot "fuskägg". Det är konstaterat att duvorna mår bättre av att få lägga en omgång ägg. Det är ju naturligt för de flesta fåglar. En del låter duvorna kläcka fram ungar, men eftersom vi inte äter duvor, så är det lite onödigt. Många tycker att det är en delikatess, och att speciellt såsen är så god. Jag äter inte sås och jag har smakat duva, men det är inget som jag tycker är så fantastiskt gott. Två veckor innan tävlingssäsongen börjar delas duvorna upp och då får hanarna bo i en avdelning och honorna i en annan. Att de då redan har blivit "ihopparade" gör att duvan när det är tävling har väldigt bråttom hem till den väntande äkta hälften. Göran tävlar med både honor och hanar.


Fastän duvorna är inspärrade i olika avdelningar, så får de flyga fritt en gång om dagen, men var avdelning för sig. De har ju även Sputniken att sitta ute i, men för att de inte ska sitta och titta på varandra och bli distraherade så har Göran målat en av plexiglassidorna på honornas Sputnik vit med kalk uppblött i vatten. Men "duvtjejerna" är smarta. Jag vet inte om de har hackat på rutan eller flaxat extra mycket med vingarna, men de har lyckats få till ett kikhål där de kan sitta och spana in killarna.

Det är tävling varje helg hela sommaren med bara ett uppehåll under Midsommar. Tävlingssträckorna är från 10 mil till  den längsta som är 75 mil. De flesta tävlingarna är inom Sverige, men ibland startas det från både Danmark och Tyskland.

Även om det kommer ca 20 nya duvor varje år, så blir antalet duvor nästan alltid samma ändå i slutet på säsongen. En del försvinner under flygningarna genom att kanske ha flugit emot någon ledning eller kanske höken fått sig ett skrovmål. Är det dåligt väder händer det ibland att de navigerar helt tokigt och försvinner på det viset. En duva var borta i 11 månader, men sen kom den flaxande, så man ska aldrig ge upp hoppet.

18 kommentarer:

  1. Smarta duvtjejer! .Undrar vad den duvan hade varit i 11 mån?......Jag vill ha rödbetor till kalopsen. Idag så tar jag det lugnt! Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad intressant. Genast undrar jag massor. Finns det pengar och vadslagning med i bilden? Har Göran haft mest framgångar med hanar eller honor? Hur smakar duva? Segt? Jag uppskattar sådana här inlägg då jag får lära mig saker. Femton år. Hög ålder. Tänk att den kom hem efter 11 månader. Jag önskar Göran stort lycka till med årets tävlingssäsong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prissummorna är mycket små i Sverige. I Belgien och Holland däremot är det vadslagning och stora prissummor. Där kan en duva också säljas för flera tusentals kronor. Honorna har flugit snabbast av de duvor Göran har. Det är bara ungarna som slaktas, och de är möra. Det är inte mycket kött på dem, och smaken tilltalar inte mig. Jag ska framföra dina lyckönskningar.

      Radera
  3. Vilka äter duvor? Har aldrig sett något duvkött i affärerna. Det smakar väl inte konstigare än kycklingar, antar jag. VET duvorna OM att de tävlar? Får de något speciellt godis eller annat om de vinner? Fantastiskt med duvan som kom hem efter så lång tid.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duvor serveras på en del restauranger och jag tycker inte det påminner om kyckling. Det är mer viltsmak över det hela. Alla brevduvor flyger alltid till sitt slag, så de funderar nog inte på om det är tävling eller ifall de har nåt meddelande med sig. Priset de får när de kommer hem är en träff med sin äkta hälft.

      Radera
  4. Vad fascinerande att få läsa om era Duvor. Hade ingen aning om detta.
    Njut nu av helgens sol.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att solen ska synas på riktigt i helgen. Har varit lite snålt med det på sistone.

      Radera
  5. Tack för en lektion i duvning. Så mycket man har att lära. Ett visst svinn blir det förstås. Nu undrar jag bara om det är roligt att vara duva, men det kanske du inte kan svara på.
    Jag känner en annan som hade duvor. De åt upp de som inte platsade i tävling. Och då var det inte så roligt att vara duva.

    SvaraRadera
  6. Duvorna vet inte om nåt annat sätt att leva på, så de är förhoppningsvis nöjda. De får mat och vatten och daglig motion, men jag hade nog haft större fodringar än så för att trivas. Vi äter aldrig duvor och de som måste slaktas lämnar Göran till en annan medlem i klubben.

    SvaraRadera
  7. Så intressant med duvorna, det är liksom fullt upp hela säsongen, hoppas på mycket framgång för era duvor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobb dagligen när man har djur. Sommaren är givetvis den mest intensiva perioden. Jag är inte tillnärmelsevis lika intresserad som Göran, men å andra sidan så är han inte intresserad av att sy och sticka, så det jämnar ut sig.

      Radera
  8. Verkligen intressant att få läsa om det här. När började din man med duvor? Brukar fundera på vad det är som gör att man börjar med en hobby av det lite ovanligare slaget. Önskar dig en fin och solig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit hans hobby i snart 50 år.

      Radera
  9. Intressant att läsa om duvorna. Men vilket jobb det måste vara att pyssla om dem alla, så de får det de behöver för att må bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tar mycket tid varje dag. Men så är det ju alltid vilka djur man än har. Har man bestämt sig för att ha djur tycker jag det är en skyldighet att sköta dem så de mår bra. Det är bara naturligt.

      Radera
  10. så man tar alltså med sig de duvor man ska tävla med och släpper dem sedan där för att de ska flyga hem?
    men hur kan man tävla om vem som vinner, jag menar, de som är med i tävlingen bor väl på olika ställen och då blir det ju olika långt hem?
    är det priser man tävlar om eller bara äran?
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tävlar i olika distrikt i landet, så att alla ska kunna ha likvärdiga avstånd. Det blir alltså uppsläpp från olika platser. Sen räknas avstånd ut till respektive duvslag med, så det ska bli så rättvist som möjligt. Prissumman är mycket liten så det är nog mest äran man får glädja sig åt.

      Radera