torsdag 20 mars 2025

Fel kvinna på fel plats


 Jag försöker att veckohandla, men ibland blir det ändå så att jag får ge mig iväg efter något som jag glömt. Tack och lov är min butik inte så långt bort. Personalen där är väldigt trevlig och hjälpsam. Så är det faktiskt i vilken butik jag än har besökt här i sta´n. Jag har mina favoritbutiker så klart, men det beror mer på vad de säljer för varor och har inget med personalen att göra. Över lag tycker jag det är ett väldigt vänligt klimat i den här staden. 

I utkanten av Ängelholm finns ett mindre köppcenter där en del butiker samlats. Det är inte som Väla så allt finns under ett tak, men det är i stort sett samma butiksutbud; som t.ex. Jysk, Ö&B, Rusta m.m. En del matbutiker finns här med som Maxi, Willys och Lidl och dessutom sportbutiker och möbelaffärer. Det är ganska långt att promenera dit, men jag har börjat träna så smått. Mitt mål är att kunna gå hela vägen dit och shoppa lite vad jag känner för och sen sätta mig på något av fiken eller restaurangerna och ta igen mig innan jag går hem. I söndags gick jag en etapp och hade en sådan tur att det fanns en bänk placerad väldigt  lämpligt när jag kände att nu orkar jag inte ta ett steg till. Jag har kollat upp så det finns bänkar utplacerade lite här och var, så jag ska nog kunna ta mig dit så småningom. I värsta fall kan jag ta seniortaxi hem med alla mina inköp. 

Det borde vara en självklarhet att de som jobbar inom ett serviceyrka ska vara vänliga. Tyvärr råkade jag ut för något som är ett praktexempel på hur det inte får gå till i en butik. Det hände för något år sedan på Väla. Det var REA i en hobbybutik och jag gick in för att kanske hitta något jag behövde. En person gick runt i butiken och inventerade, och tre andra satt på var sin pall framme vid kassan. De såg väldigt upptagna ut med att prata med varandra. Man visste inte riktigt om man vågade störa dem för att betala sina varor. 

Reapriset skulle dras av i kassan, men det var något fel så det stämde inte. Detta visste kassörskan om och berättade det för sina medarbetare. Det kunde ha räckt, tycker jag. Men nu berättade hon högt och tydligt att igår var det minsann en kund som hade sagt till henne när hon slog in priset, att "det kostar faktiskt bara 6 kr". Det är mycket möjligt att kunden sa så, men jag tvivlar på att hon använde den "gnällspiksrösten" som kassörskan härmade. Det ingår väl ändå inte i utbildningen på gymnasiets Handelsprogram att man ska göra narr av kunderna, och dessutom inför andra kunder. Jag undrar om jag sa eller gjorde nåt som expediten gjorde sig rolig över när jag gått därifrån. Den butiken är definitivt inte med på listan över mina favoritbutiker.

26 kommentarer:

  1. Jag läser fet istället för fel - och hittar inget som stämmer - men så vaknar jag till. Härligt läsa hur du "bänkar in" promenaderna och setter mål för dina turer på fri fot. 👍
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är perfekt promenadväder nu och jag har saknat att kunna gå lite längre sträckor.

      Radera
  2. Ibland så finns det fel person på fel plats. Vill de göra narr av en kund så skulle väl det vara i fikarummet, kan man tycka. Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man bör åtminstone inte göra det inför andra kunder.

      Radera
  3. Generellt tycker jag att personalen i butikerna häromkring också är hjälpsamma och vänliga men visst har man stött på den motsatta sorten också.
    Att prata så om en kund helt öppet inför andra kunder det gör man bara inte. Om det nu var en ovänlig eller besvärlig kund så kan man ventilera det i personalrummet och inte offentligt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det otrevliga kunder, men som anställd bör man nog tänka sig för var man ventilerar sin irritation.

      Radera
  4. Bojkott, är ett ord som används i dagarna. Just den butiken du nämner kan du bojkotta med gott samvete, tycker jag. Otrevlig personal bör tappa kunder...
    Men härligt att du har bänkar att vila på när du är ute på promenad. Då vågar du nog ta dig an lite längre sträckor, när du känner för det. /mammselen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hade verkligen behövts en bojkott. Ängelholms stad är väldigt generös med bänkar utspridda lite varstans i kommunen.

      Radera
  5. Jag har också några lämpliga bänkpromenader, men det är lite glest med bänkar på vintern, men nu ordnar det till sig efterhand.
    Här går det inte att bojkotta den enda butik vi har i samhället om man inte vill åka 4 mil och det vill man inte. Det är bara att krypa till korset och acceptera priserna på COOP,
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också bara en matbutik som jag kan promenera till, så jag hade inget val.

      Radera
  6. Ja det var inte trevligt beteende av personalen. Jag har varit med om en incident för många år sedan, i min ungdom. Jag köpte oxfilé över disk till nyår och när jag kom hem och började plocka upp varorna tyckte jag att det luktade konstigt. Öppnade det mycket noggrant inslagna paketet med oxfilé och köttet bara stank. Höll det framför vår hund vi hade då och hon gick och gömde sig. Gick genast tillbaka till butiken och pratade med samma man som jag köpt köttet av. Han hävdade att det inte var något fel och vägrade ge min nytt kött eller pengarna tillbaka. Jag hävdade motsatsen. Vi dividerade länge men han fortsatte att vägra. Jag sa åt honom att lukta på köttet och även låta någon annan lukta på köttet. Han gick en bit in i butiken där några kollegor stod. Jag såg honom hela tiden och plötsligt fick jag se hur han gjorde tecknet för "dum i huvudet" och pekade på mig och hånlog. Till slut fick jag i varje fall pengarna tillbaka efter att en av hans kollegor sagt åt honom att köttet var otjänligt. Jag gick sedan till butiken tvärs över gatan och köpte nytt kött.

    Men det där med att han hånlog och visade med tecken att jag var dum i huvudet skulle han inte gjort. Jag gick vidare till högre ort och det visade sig att jag inte var den första som klagat på honom. Det resulterade så småningom i att han fick andra arbetsuppgifter som inte innefattade kundkontakt. Kändes som en seger!

    Ursäkta lång kommentar men så blir det när gamla minnen väcks till liv.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du var ståndaktig och att han sedan fick sluta ha hand om kunder. Det var något han definitivt inte passade för.

      Radera
  7. Jag skulle inte heller gå dit flera gånger, för så där beter man sig inte som expedit överhuvudtaget. Den personen har missat något väldigt väsentligt. Det är kunderna som är hennes löngivare när det kommer till kritan. Utan kunder, inget jobb, ingen lön.

    Ha en fin torsdag Gunnel! 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man missnöjd behöver man inte tvunget basunera ut det inför alla människor.

      Radera
  8. Bra med bänkar att vila på ... snart fixar du säkert hela sträckan! Verkligen oprofessionellt hur personalen betedde sig där!
    De flesta butiksanställda tycker jag är väldigt kundvänliga, men jag har ett otrevligt minne från Willys, eller snarare Matex som det hette då och det tog många år innan jag handlade där igen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov är de här otrevliga människorna i minoritet.

      Radera
  9. Då är det bara att önska att den personen snart står till arbetsmarknadens förfogande.
    Smart att leta upp sittplatser så att man har en plan fr sin promenad. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ta långpromenaden i etapper är nog det bästa.

      Radera
  10. Perfekt med strategiskt rätt utplacerade bänkar som du kan nyttja på dina promenader till shopping centrum. Och som du säger, funkar det inte är det ju bara ta en taxi. Och om du har rollator kan du ju alltid slå dig ner på dess "säte". Så gör många här, endast kvinnor konstigt nog.
    Dessutom älskar jag också att kombinera en shoppingrunda med en fika eller en lunch. Det är liksom en belöning som man kan unna sig och som man gjort sig förtjänt av.
    Nu vill jag inte "försvara" kassörskan med gnällspiksrösten, men jag har observerat hos min lokala ICA att många pensionärer, endast kvinnor nästan söker ett ämna att bråka om med kassapersonalen. Å jag lovar att de har gnällspiksröster, och ofta har kunden dessutom faktiskt fel. Men som sagt, kassörskan borde inte ha pratat på det sättet.
    En sak som jag också observerat är att förut bestod kassapersonalen till 90 procent av kvinnor/tjejer. Nu efter pandemin är det 90 procent killar. Nu pratar jag om min lokala ICA alltså. Hur ser det ut hos dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer bra in här med. I min matbutik finns ingen manlig anställd alls. Håller med dig om att det finns otrevliga kunder också. Av någon konstig anledning måste en del alltid lufta sitt missnöje inför andra. Varför inte ta dtetnär de kommit hem och sparka eller slå på något? Det hjälper säkert lika bra.

      Radera
  11. Meeen vett och etikett i kassan gäller tycker jag. Hoppas att någon av kollegorna sa ifrån efter- det är aldrig okej att göra narr av någon.
    Bra jobbat av dig att gå i olika etapper och bra att det finns bänkar att vila en stund. Ha en bra kväll och en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas med att hon fick en tillsägelse.

      Radera
  12. Bra det finns bänkar utplacerade som man kan sitta och vila sig på. Bra åxo att affärer är samlade, men personalen?? Hmm....en del passar inte . Man måste vara serviceinriktad och trevlig om man jobbar i butik. Ha det gott och kram

    SvaraRadera
  13. Alltid lätt att glömma något, vi beställer ju det mesta online men som tur är har vi en affär på torget för ev "stödköp"....tacksamt för vi glömmer ofta något.
    Köpcenter har vi en bit bort med allt möjligt tillgängligt för kunder, bra när man nån gång tar sig dit och utöver ev handling även tar en fika på konditoriet där...gott gott.

    Ha nu en fin afton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fika är en bra avslutning när man handlat klart.

      Radera