torsdag 8 februari 2024

Mössväder

Skånevintern är som vanligt ett stort misslyckande. Antingen kommer det ingen snö alls eller så vräker det ner masssvis. Det finns inget mellanting här. Om det nu tvunget måste komma något blött från himlen så föredrar jag ändå regn. Det stod mycket i tidningarna om snökaoset där väldigt många bilar fastnade i snön och blev kvar i flera dygn. Det händer liknande saker nästen varje vinter. Tyder inte det på inkompetens hos de som har hand om väghållningen i Skåne? Det hade säkert varit bättre att anställa en person från norra Sverige som vet att när det är vinter snöar det och det kan ställa till problem. De höga herrarna här blir lika förvånade varje år. Va??? Snöar det? 

Vi får nog dras med det här trista vädret ännu några månader, men på sätt och vis är jag glad så länge det är så pass kallt att jag måste ha mössa på mig när jag går ut. Jag har nämligen börjat tappa hår. Enligt sköterskan så är det ganska vanligt efter en längre stressig period. Jag har aldrig haft någon lejonman, så där är inte riktigt råd till att förlora för många strån. Om det bara varit lite grann hade jag kanske kunnat acceptera det, men det är stora hårtussar som försvinner. Jag vill ju inte gå runt och se ut som en skabbig byracka. Sist jag var hos frissan kunde hon dock se att det börjat växa ut lite på nytt, men det tar ju evigheter innan det blir en vettig frisyr av det. Hon föreslog att jag skulle ta kontakt med en hudläkare och jag har fått en tid för undersökning.

Jag har nära till det mesta här i Ängelholm, men hudläkaren är lite för långt bort. Det är inga problem, för då kan jag åka Seniortaxi. Det kostar bara 100 kr om jag vill åka nånstans inom stadsgränsen. Bussresor är gratis för alla över 75 år. Ängelholm är en mycket äldrevänlig stad. Jag gissar att medelåldern här är ganska hög. I mitt kvarter bor det en hel del som är över 90 och ett par 100-åringar. Det måste var något speciellt med Ängelholmsluften.

28 kommentarer:

  1. Håller helt med om det. Jag förstår inte hur de kan bli så förvånade över att det snöar och att beredskapen inte är bättre. Jag tror att man skulle behöva personal med helt annan erfarenhet. I nordligare delar är den typen av väder vanligare och det ställer inte till det så här.

    Jag har i perioder tappat hår efter stress och den enda trösten är att det växer ut igen. Har också periodvis Alopecia, fläckvis håravfall, och den bistra sanningen är att hudläkarna inte kan göra ett dugg. Jag var på hundkliniken men de bara tittade och konstaterade att det fanns inget att göra. Sedan är det också så att håravfall är vanligt även hos kvinnor när vi blir äldre. Dock tror jag att det är känsligare för kvinnor än män men visst, där kan jag ha fel.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har rätt. Håret är nog viktigare för kvinnor än män.

      Radera
  2. Jag gillar också att man kan sätta på sig en mössa den här tiden och slipper tänka på hur håret ser ut. Nackdelen är ju att håret ser förfärligt ut är man tar av sig mössan. Nästa vecka ska jag i alla fall och klippa mig, så kanske det blir lite bättre.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit och blivit klippt nu i eftermiddag och då ser man ju hyfsad ut ett tag framöver.

      Radera
  3. Fattar heller inte hur det kan komma som en överraskning att det kan snöa rejält.
    Vi bor ju liksom i Norden ändå. 😲
    Ha det nu jättefint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycks bara vara de som har hand om väghållningen här som inte fattar att det kan komma snö under vintern.

      Radera
  4. Bra att du flyttat till de luften!
    Jo, håret vill man ju ha kvar. Oroar mig bara jag tappar några strån. Och jag har rätt många. Vinter! Nej, tack! Men vi måste ju genomlida den, vi svenskar, var vi än bor i landet. Kram

    SvaraRadera
  5. Plötsligt så förstår jag också varför jag blev så gles i hårsvallet ett tag i mitt liv efter en oerhört stressande tillvaro under några år. Roligt är det inte men bra är det att ha ett svar . Du får håret tillbaka Gunnel, plötsligt så bara poppar det upp i hårbottnen. Du har varit med om så mycket den senaste tiden och på håret ser man ofta hur man mår. Bra är att det är mössväder medan håravfallet pågår. Sen kan du använda solhatt om det inte har ordnat upp sig innan dess. Lycka till! 🥰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har spanat in många snygga hattmönster och även om mitt hår växer ut igen ska jag faktiskt sy mig några hattar.

      Radera
  6. Ja, tänk att ansvariga politiker och andra alltid blir lika överraskade. Och extremt illa att de inte kan få tågen att gå- Antar att studiebesök i Österrike, Schweiz och norra kina där det kan vara -35 och snö inte skulle få dem att klara av sina jobb.
    För egen del gillar jag bättre att det snöar än när det regnar. Här i huvudstaden har man i vinter varit bra på att sanda och salta gator. Lite nytt för i år.
    Skönt att ditt hår tar ny sats men just stress och oro kan absolut bidra till håravfall. Kanske kan det vara bra med besök hos en hudläkare för en rejäl genomgång.
    Väldigt roligt att läsa att Ängelholm är en äldre vänlig stad. Här i huvudstaden får alla över 65 rabatt på pendeltåg och andra kommunala färdmedel men inte gratis.
    Perfekt också med seniortaxi. Har vi inte heller.
    Känns som om du trivs i din nya stad och det är fint att få veta.
    Många tankar och en varm kram

    SvaraRadera
  7. Ibland undrar jag om det kan bero på att det ska sparas att det inte röjs så mycket. Här har trottoarerna inte röjts i år så fotgängarna får gå på bilvägarna men där kör ju dessvärre bilarna.
    Det är inte konstigt att du tappar hår efter det jobbiga år du haft. Trösten är att det växer ut igen, även om det tar sin tid. Bra att frissan sett att det börjat komma nytt igen men det skadar säkert inte att gå till hudläkare. Vilken äldrevänlig stad Ängelholm är. Något sådant skulle aldrig inträffa här. Lite rabatterat pris har vi dock på bussar och tåg.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört att det är ganska vanligt att man tappar hår vid stress. Hoppas det växer ut snabbt igen. Ängelholm är verkligen en äldrevänlig kommun.

      Radera
  8. Visst är det lustigt att vintern kommer som en överraskning varje år.
    Tråkigt med ditt hår, men du ska se att det växer ut igen. Ha en bra eftermiddag =) Kram

    SvaraRadera
  9. Kan också vara bilförare som inte har vett att anpassa hastigheten efter väglaget. Det ser jag ofta att folk ska upp i baken och försöka köra om och ljustutar om de tycker att det går för sakta. Mycket illa faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gånger är olyckorna självförvållade, men de som ansvarar för väghållningen får nog ta på sig en del av ansvaret.

      Radera
  10. Vi har liknande problem även i stor-Stockholm. Varje år samma sak, inte bara på vägarna/trottoarerna utan även på spåren. Vårt lokaltåg sillar egentligen bara våren. Under sommaren hettas rälsen upp för mycket, under hösten lägger löven sig över spåret och under vintern fryser växlarna fast och dörrarna är fastfrusna. För att inte tala om alla system- och växelfel. Du kanske känner igen dig...
    Vad gäller håret som hag jag haft/har samma problem som du. Då tipsade min läkare om Priorin kapslar (https://www.priorin.se/). Brukar inte tro på "kosttillskott", men jag lovar - dessa kapslar var och är helt fantastiska. Håravfallet upphörde helt efter cirka tre månader. Håret är friskare, okej, det är fortfarande lite tunnare på vissa ställen, men jag slipper i alla fall peruk. Var helt inställd på att skaffa mig peruk faktiskt, men nu kan jag vänta ett tag. Hoppas du gillar tipset alternativt att din hudläkare hittar problemet och kan åtgärda det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder Priorin shampo men borde kanske ge tabletterna en chans.

      Radera
  11. Håller fullständigt med dig att man anlitar någon som kan "snö från norr" Som kan dirigera arbetet, ser risker m.m. så även att kommunerna lägger alltid en för liten
    "vinterbudget" i södra delar, i vårt län med oftast vinterväder under några månader så tar oftast den budgeten slut redan i december.

    När jag efter cancern inte kunde äta på ett år så försvann mitt tjocka hår, såg nog bara hårförlusten mest i hårborsten, nu kommer håret tillbaka igen.. Kram https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underligt att poletten aldrig ramlar ner på de som har hand om vägarna i Skåne.

      Radera
  12. Hundväder känner man ju till ... men mössväder!? Trodde möss var ute i alla väder. :D
    Skämt åsido, känner igen det där med ett allt glesare hårsvall. Jag tappar också mycket hår och i mitt fall skyller jag på (misstänker) ålder, sjukdomar och mediciner. Förresten, är det inte märkligt att hårstråna på huvudet blir allt färre men på hakan och i näsan blir de allt fler? ;)
    Angående det här med snöröjning. Ja, det ska mycket till här i norr innan det blir kaos i trafiken. Men så har vi ju en helt annan beredskap än vad ni har söderut. Här finns gott om maskiner och erfaret folk som vet hur man handskas med dem.
    Kram från helvitt norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej, fy! Inte sådana möss. Det konstiga är att det var värre vintrar förr här i söder, men då tycktes trafiken fungera bättre även om den var mindre. Tågen t.ex. stod inte still bara för att det låg några flingor på spåren.

      Radera
  13. Jag gillar vintrarna med snö och minusgrader, men bara om det kommer och får hålla i sig. Gillar inte då det snöar, regnar och töa.
    Jag har alltid haft tunt och stripigt hår. Mina syskon har däremot haft tjockt och lite självfall, fast nu har min bror blivit tunnhårig, han tappade mycket hår efter hans strok.
    Ha en fin helg! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vuxen har jag aldrig gillat vintern.

      Radera
  14. Det är märkligt att det varje år, på sina håll, kommer som en total överraskning att det snöar på vintern! Uppöver har de ganska mycket snö, ofta mer än en halvmeter, och ändå funkar livet för dom. Det ska mycket till innan skolor stängs och folk blir lamslagna.
    Under min utmattningsdepression tappade jag massor med hår. Fick dessutom "eksem" över hela kroppen, inkl. hårbotten. Nu, många år senare, har allt hår kommit tillbaks. Just nu tycker jag att det börjar bli tunnare framme i pannan, men det blir det ofta med åldern. Använder också hårtvätt/conditioner som min frissat rekommenderat. Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stress kan tydligen ge väldigt många olika symptom.

      Radera