tisdag 6 februari 2024

Änglarna i Ängelholm

Jag måste erkänna att jag var lite orolig hur det skulle kännas den här julen. Nu har ett helt år gått då jag fått uppleva alla bemärkelsedagar och helger utan Göran. En del säger att det blir bättre sen, och det vill jag tro på. Saknaden blir klart kvar men kanske på ett annat sätt.

Flytten till lägenhet har definitivt gjort att det mesta känns lättare. Innerst inne är jag en positiv själ och kan se det komiska i det mesta. Det räddar många trista situationer. Jag körde i skytteltrafik till återvinningscentralen innan jag flyttade, men jag märker att jag hade behövt tagit ett par rundor till. Det svåraste har varit att få plats till mina hobbygrejer. I huset hade jag två syrum plus två rum där jag förvarade tyger och pysselmaterial. I lägenheten har jag ett hobbyrum och givetvis ett förråd i källaren. Jag får jobba som en skållad råtta med att sy och sticka så det mesta av materialet försvinner. 

Det har varit lite trångt i lägenheten under julhelgen. Jag och ca 50 "väninnor" har försökt samsas om utrymmet. Det har varit ett evigt flaxande här, för naturligtvis hade jag inte hjärta att lämna bort mina änglar. 

Det var inte riktigt plats för en stor gran så jag fick tag på en liten med slinga och allt klart. Där hängde jag alla småänglarna som tidigare flög runt i en mobil. 




I fönstren placerades stjärnorna som Göran gjort tillsammans med ett antal änglar. 

Man kan väl säga att den här vingförsedda damen "hänger på låset." 

Märkligt nog hittade jag utrymmen för samtliga damer. Ja, en del håller mig sällskap året om. Jag är kanske inte så värst änglalik själv, men jag säger ändå som en av mina söndagsbloggare för något år sen: "Jag är faktiskt en ängel. Hornen är där bara för att hålla glorian på plats."

28 kommentarer:

  1. Så klart du måste ha kvar dina fina änglar. En fin liten gran hittade du också. Perfekt för småänglarna att hänga i. Vilka vackra stjärnor Göran gjort. Och ängeln som hänger på låset gillar jag!
    Ha en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit svag för änglar. Tycker de passar in överallt.

      Radera
  2. Förstår att du vill ha kvar dina änglar. Så gott att du trivs i lägenheten! Tänker att man saknar trädgård. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte saknat trädgården alls. Jag tyckte det var så jobbigt sista tiden när jag skulle ta hand om allt. Ser i stället fram emot att besöka alla fina parker här i stan.

      Radera
  3. Klart att du ska ha kvar dina fina änglar! Söndagsbloggaren ord är ju helt klart en fem poängare. Superfin stjärna som gott kan stå framme året om och lysa för dig som är en speciell stjärna! Ha en bra dag, här är det ruggigt kallt igen med -9.....men det blir väl vår någon gång =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas med på våren, men idag snöar det hos mig.

      Radera
  4. Klart du ska ha kvar dina änglar!
    Flytta man till mindre blir utrymmet därefter, men man inser också att man klarar sig med mindre.
    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt börjat vänja mig vid mindre plats, och som du skriver så klarar man sig bra med mindre.

      Radera
  5. Så är det ... sorgen och saknaden finns kvar, men förändras över tid.
    Så fint att du fick plats med dina änglar - och de fina stjärnorna som Göran gjorde minns jag att du visat tidigare ... de är såå fina!
    Jag bor mindre än dig, men trivs så bra och jag känner det som att jag kommit hem :)
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trivs också bra i min lägenhet.

      Radera
  6. Så mysigt du julpyntat med dina änglar! Man får försöka göra det så fint man kan även om man är ensam och ingenting är sig likt längre. Då kan det vara gott att få hänga upp en ängel.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglarna är en liten tröst i det hela.

      Radera
  7. Om man saknar någon så vet man att en tycker om den - på riktigt, sa min Pontus 17 år!
    Ett härligt inlägg från Gunnel i sitt nya hem där hon trivs med ibland upp mot 50 damer inhysta!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Underbart att läsa, jättefint att se hur fint du har fixat till det runtomkring dig. Ett år av sorg ligger bakom dig, saknaden den lever du med. Jag känner med dig men jag är också så glad att jag känner dig som den positiva, humoristiska bloggerskan som har följt mig (och jag som har följt dig genom åren) Det är en styrka att kunna skratta även om hjärtat gråter. Det hjälper en framåt..Dina änglar är fina och bra är att de alla har flyttat till det nya livet tillsammans med dig. Ja, givetvis så måste änglar ha små horn, glorian ska hållas på plats. Praktisk måste man vara i alla skeden, hur skulle det se ut om glorian plötsligt blir ett halsband?
    Ha det fint !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej ett gloriahalsband är jag inte intresserad av och det vore inte heller bra om den hamnade på sned.

      Radera
  9. Jag tyckte det blev lite lättare när man hade upplevt ett år utan en älskad anhörig. Lättare såtillvida att den akuta sorgen hann förblekna och att man visste hur det var att fira utan. Tomheten och saknaden den finns naturligtvis kvar så det blir inte som det var förr men lättare att hantera.
    Så fint och mysigt det ser ut i din lägenhet och självklart skulle änglarna få flytta in. Tänk så praktiskt att hornen håller glorian på plats ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Gunnel, du bor verkligen i rätt stad! Ja, amerikanska Los Angeles skulle ju förstås också passa perfekt med tanke på änglatemat.
    Så fint att Görans adventsstjärnor fick änglasällskap i fönstren. Både vackert och symboliskt.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
  11. Det var en stor samling av änglar. Kul att de alla fick plats och inte var i vägen:-) Älskar utsmyckningen med "julgranen" i kruset, uppfinningsrikt och väldigt snyggt. Och stjärnorna din man ha gjort skulle jag till och tänka mig att ha här. Julpyntar ju inte, men dessa stjärnor är helt fantastiskt vackra. Så fint med sådana minnen tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker vill jag inte göra mig av med.

      Radera
  12. Alla dina änglar och stjärnor ser så fina ut och skönt att få läsa hur positiv du är trots allt som hänt..Jag hoppas att jag kan känna likadant så småningom.. Kram Nicki 🤗👍♥️

    SvaraRadera
  13. Vilka fina adventsstjärnor Göran gjort. Så fint du gjort i fönstren med änglarna. Så klart att det måste finnas horn för att hålla glorian uppe ;) https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adventsstjärnorna kommer att följa mig alla jular.

      Radera
  14. God morgon! Och här har du mig. Ibland så vet jag inte vart tiden tar vägen. Men det har varit mycket som har tagit min tid, även någon har även tagit orken.
    Det är något speciellt med änglar, och dina stjärnor är fina. Måste vara något speciellt över dem, eftersom Göran har gjort dem.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Der kul att behålla saker som är kopplade till en viss person.

      Radera