måndag 30 juli 2012

Brodera mera



Jag läste på StickFias blogg att det är Världsbroderidagen idag. Det har tyvärr inte blivit så mycket broderande för min del sista tiden. Det blir mest symaskinen och stickorna som används här. Men idag har jag faktiskt plockat fram mitt broderigarn igen. Zoé ska ju döpas på söndag och jag tänkte det var lika bra att brodera hennes namn och dopdatum på dopklänningens underkjol redan nu.



När Ulrika, min äldsta dotter skulle döpas, så sydde jag en dopklänning till henne i brodyr .


Den har jag använt till mina två andra barn också, och på bilden är det Katarina (Zoés mamma) som bärs fram till dopet av min mor. Även Rasmus har haft den här klänningen på sig och nu var det då dags för baby nr 5 var det tänkt. Eftersom alla släktingar finns i Sverige är det ju enklare att ha dopet här än i Luxemburg. Kruxet är då att det fick vänta tills de kunde åka hit på semester och nu är Zoé snart 6 mån. Alla mina barn och Rasmus var ca 2 mån när de döptes, så jag var lite orolig att klänningen skulle vara för liten. För att vara på den säkra sidan så sydde jag en ny klänning i en större storlek.


Idag kom den lilla damen hit för att prova, och till all lycka så passade klänningen perfekt. Nu kan hon döpas i samma klänning som hennes mamma blev döpt i. Jag hoppas att både dopklänningen och babykorgen kan gå i arv i många generationer framåt.

33 kommentarer:

  1. Så söt hon är lilla Zoé :) Vilken fin tradition med dopklänningen och babykorgen och så bra att klänningen passade.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen roligt när man kan använda gamla saker år efter år.

      Radera
  2. Det är fint med traditioner.
    Min syster gifte in sig i en familj där man broderade in namnen nere i kjolskanten och datumet förstås.
    Vid varje dop blir det prat om vem som är vem och vad alla heter <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är det bara 5 namn på den här dopklänningen, men jag hoppas klart att det kommer att bli många fler.

      Radera
  3. Låter som en fin tradition att fler använder dopklänningen. Kul att den passade Zoe, så hon också kunde ha den, fast hon är lite äldre än de andra barnen var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dopklänningen var inte så pytteliten, som jag inbillade mig från början.

      Radera
  4. Ljuvligt söt är hon den lilla:).
    Mina pojkar döptes i klänning som min mamma virkat. Men när jag fått min "prinsessa" sydde jag en till henne och sa att jag även ska sy hennes balklänning och brudklänning....Vi får väl se hur det blir med det:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något kul att se fram emot.

      Radera
  5. Nja - brodera får andra göra. Jag har varken tålamod eller fingrar till det numera. Världsbroderidagen - vad man kan hitta på....

    Fint med traditioner! Kul att lilla sötnosen kan ha den ursprungliga klänningen. Det där med dopklänningar kan ju bli knepigt i vissa familjer när båda sidor hävdar att just deras arvegods ska användas. Har hört om stridigheter mellan farmor och mormor....

    Jag ser att mina långa haranger till kommentarer på tidigare inlägg gått upp i rök! Poff så var de borta. Vad är det med Blogger egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft en del strul. Bilder och text som jag lagt in på bloggen är helt plötsligt borta och kommentarer som jag skrivit eller svarat på är puts väck. Har läst att många fler har problem.

      Radera
  6. vad söt hon är, den lilla damen har blivit stor, spännande med dop
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon hade växt jättemycket sen jag såg henne senast.

      Radera
  7. Det är roligt när dopklänningar och annat går i arv.

    Mina barn är döpta i samma klänning som jag döptes i och de har legat i samma babykorg som jag låg i, en korg på stora hjul, den såg ut som en barnvagn.

    Tyvärr inte finns den inte kvar längre. När jag och mina systrar fick barn skickade vi den mellan oss, så ena gången stod den i Fröjel, nästa gång i Stockholm och i Göteborg. I Göteborg fick min syster eld i sitt förråd och där brann korgen upp tillsammans med alla hennes andra tillhörigheter som förvarades där.

    Ha en fin dophögtid!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ni har kvar din dopklänning. Själv är jag döpt på BB så då var det inte tal om att var så fint klädd. Lite synd.

      Radera
  8. Så söt hon är Zoé, helt ljuvlig att titta på. Tur att klänningen passade och vilken fin tradition ni bevarat. Önskar dig allt gott! Njut nu av att ha den lille sötisen hemma.
    Ha det så bra och önskar dig en fortsatt bra vecka.
    Vink vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blev alla glada att även Zoé kan använda klänningen.

      Radera
  9. Ett charmtroll med glimten i ögat:). Så ser hon ut den söta.
    Även hos oss finns en dopklänning som går i arv och för varje nykomling
    broderas namnet och datum in.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är en glad liten flicka som ler med hela ansiktet för det mesta.

      Radera
  10. Oh, vilken go´unge!
    Kul med dopklänningar, som flera barn döps i. Även jag döptes på BB.
    Hur mycket namn broderar du? Jag har nämligen också funderat på att brodera namn, men visste inte om det skulle vara både namn o födelsedatum o kanske kyrka också.
    Enligt bilden, ser det ut som du får hjälp med broderandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag syr bara förnamnet och dopdatumet. Rasmus håller på att sy en fotbollsflagga.

      Radera
  11. Vilken härlig liten go tjej. Kul då klänningen följer med i flera generationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är kul att hålla fast vid traditioner.

      Radera
  12. Fint! Jag har en dopklänning som min farmor sydde till mig och broderade mitt namn på. Jag har broderat dit mina barns namn också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett speciellt värde i saker som kan gå i arv flera generationer.

      Radera
  13. Sån söt liten tjej!! Jag har haft det härligt på min mini/semester.Har varit och fått låna en lins ,så jag der ganska bra ut nu!! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist med linserna. Hoppas du ser bra nu.

      Radera
  14. Hej Gunnel..
    Vad fint det lät med dopklänningen..Vilken underbar tradition..
    Tyvärr så finns inget sådan i min familj men det är ju inte försent att börja..
    Så där har du ytterligare en gemensam sak med kungahuset:-)
    Önskar dig och din fina familj en härlig vecka..
    Kram //Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig faktiskt som en drottning ibland.....haha.

      Radera
  15. Hejsan Gunnel !

    Ser nu att Du har fullt upp med trevligheter.

    Må så gott!

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en väldigt intensiv period just nu.

      Radera
  16. kudden där bakom bebis!!!
    wow, liksom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också kuddarna...och i andra soffhörnet ligger motsvarande kudde med en annan vindrickande dam.

      Radera