lördag 13 augusti 2011

Mitt datorrum


När våra ungdomar flyttade hemifrån ändrade vi om i huset så att alla rum fortfarande användes varje dag. Jag tycker det är helt onödigt att ha ett rum som bara står till prydnad. Det måste ju ändå städas där...då kan man lika gärna vara där och stöka till också så det finns en anledning för städning. Göran och jag har inrett var sitt datorrum. Eftersom det bara är mitt rum, så bestämmer jag helt själv om möbleringen. I de övriga rummen får jag väl kompromissa....ibland. Jag älskar allt gammalt och har samlat en hel del sådana saker inne hos mig. 


Vid ena väggen har jag en stor bokhylla med böcker som handlar om mode, både när det gäller kläder, hattar, skor och väskor. Jag brukar även försöka fynda böcker om hur modet var förr i tiden. Dessutom har jag en hel del fackböcker om olika handarbetstekniker.



På en hylla har jag ramat in tre bilder från mönster till barnklänningar. Min mor sydde efter de här mönstren när jag var liten, och jag har kvar en av de här klänningarna fortfarande. 


På en annan hylla har jag samlat en del gamla strykjärn. Några är så tunga så jag tror jag skulle kunna använda dem under ett gympapass i stället för hantlar. I ett av dem finns en lucka där man stoppar in en metallbit. Det är meningen att man först ska värma den här biten innan man stoppar in den i järnet för att stryka. Den lilla runda svarta saken är en "gniesten" som jag fått av min farmor. Den är av glas och hon använde den till att gnida farfars skjortkragar efter hon doppat dem i stärkelse. Vilket jobb! Det järn jag använder nu är en ångstation som pyser och fräser och där jag aldrig behöver tänka på att ställa in värmen efter materialet jag ska stryka. Det är idiotsäkert. Det går inte att bränna något material även om man skulle glömma att lyfta bort det från plagget. 


Min mors gamla syskrin använder jag som förvaring av smycken.


Mor fick det av far på sin 20-årsdag. Det var visst en väldigt vanlig fästmögåva på den tiden.


Mina föräldrars besticklåda tjänar nu som prylhylla på en av väggarna......


....liksom den här kastinsatsen där jag förvarar mina fingerborg.


Här är utsikten från mitt fönster. Jag tittar rakt ut i trädgården på duvslaget. Gardinerna är bevis på att man tager vad man haver. För tillfället går det mesta i rummet i svart, grått och vinrött och då måste gardinerna matcha, tyckte jag. Tyvärr hade jag inte så mycket tyg att det räckte till två längder av samma färg. Då får man improvisera. När jag sen fått upp gardinerna såg jag att jag mätt lite tokigt så de var aningen för långa. Jag kände inte för att plocka ner dem igen, så jag slog helt sonika en knut på dem. 


Några provdockor i olika storlekar. 


Till sist soffan där jag sitter och funderar över vad jag ska skriva på bloggen. 


8 kommentarer:

  1. Viket härligt datorrum du har och så klokt att använda alla rummen till någonting! Och vilka underbara samlingar!!

    Ha en skön söndag!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ganska mysigt att ha ett eget rum. Sist jag hade det var när jag var tonåring.

    SvaraRadera
  3. Hejsan Gunnel !

    Härlig datorhörna med en riktig kontorsstol, som man ska ha.Det fattas mig.
    Vilka härliga samlingar, pillrigt att damma varenda fingerborg.
    Den som spar han har.

    Trevlig Söndag !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  4. Jag måste nog erkänna att jag "glömmer" damma av fingerborgarna ibland.

    SvaraRadera
  5. Ditt datorrum ser verkligen mysigt ut och så fina samlingar du har !
    Sköt om dig, kram

    SvaraRadera
  6. Så mycket fina saker du har...........och du måste ha gröna fingrar!! Jag skaffade också så lådor i våras och det enda som kom upp var dillen. Måste ha varit fel på resten av fröerna.....

    SvaraRadera
  7. Jag tycker absolut du ska reklamera fröpåsarna!

    SvaraRadera
  8. Så koselig og personlig datarom du har. :-)

    SvaraRadera