onsdag 31 augusti 2011

Eländes elände


Jag gillar min bil...när den fungerar som den ska. Det gör den inte nu. När jag körde iväg ikväll, så small det helt plötsligt till i bilen. Det hördes som det kom underifrån, och sen började den väsnas och hoppa. Den där mätaren som visar hjultalet eller nåt sånt rusade i höjden. Nu är det klippt, tänkte jag. Då stannar väl eländet snart? Men, nej, den fortsatte att rulla. Jag försökte bromsa, för jag inbillade mig att det hade kanske något med bromsarna att göra. Då hoppade den igen som en annan känguru. Men bromsarna tog bra, konstigt nog. Jag kom ända fram till min dotter som tur var och där fick bilen stå tills min svärson kom hem. Han provkörde den en runda och den agerade precis likadant. Jag vågade inte ge mig iväg ut på vägarna själv med ett sånt hoppande vidunder, så Bo skjutsade mig hem. Han har lovat att ta in min  bil till verkstaden i morgon för genomgång. 

Under tiden får jag väl låna min mans bil om än motvilligt. Den är så tung att styra, så när jag använt den har jag träningsvärk en hel vecka. Nu är det ju en nödsituation, så jag har inget val. Eftersom jag hämtar Rasmus vid skolan varje dag, så är jag beroende av att ha bil. Det är lite väl långt att promenera dit. Det är trots allt drygt 7km dit. Jag har faktiskt testat att gå dit en gång och det tog mer än en timme. Rasmus var väl inte så överförtjust i att bli hämtad i morfars bil. Den ser inte tillräckligt tuff ut för att han ska gilla den. "När du kommer i morgon", sa han, "så hoppar jag kvickt in i bilen och böjer mig ner, så ingen ser mig". Vad ska jag göra? Ta på mig mörka glasögon?

7 kommentarer:

  1. Oi da, håper bilen enkelt lar seg fikse. Hehehe, stor hatt og solbriller burde fungere! :-) Lykke til med begge deler!

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Visst är det irriterande när bilarna inte fungerar. Jag hoppas att det inte är något allvarligt fel, för inte kan du väl chikanera Rasmus med hämtning i morfars bil! ;)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Jag håller också tummarna för att det inte ska bli för dyrt att laga den. Blir det fler hämtningar i morfars bil får jag nog klistra på några "fräcka" dekaler först.

    SvaraRadera
  4. Killar alltså...skrattar....känner igen detta med att skämmas för diverse saker. Fräcka dekaler kanske hjälper.

    Så tråkigt att bli utan bil och sen brukar det bli så dyrt att lämna in på verkstad. Hoppas det är ett mindre fel som är lätt att åtgärda och som blir billig för plånboken.

    Tack för att du gillar mina bilder, men jag hoppas även lära mig att använda min systemkamera fullt ut och kunna ta lite andra sorters bilder.

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig testat systemkamera. Tycker det verkar så invecklat. Men jag ser ju vilken skillnad det blir på kort tagna med en bra kamera och av en bra fotograf.

    SvaraRadera
  6. Stackars Rasmus ;-).
    Trist med din bil och visst är det surt att behöva betala massor för att de ska funka men man har visst inget val ...
    Sköt om dig ,kram.

    SvaraRadera
  7. Nu är Rasmus nöjd igen, när jag har hämtat bilen.

    SvaraRadera