söndag 21 augusti 2016

Ta inte allt så allvarligt


Livet blir lättare med en gnutta humor.


Tillsammans med barnbarnen är livet en stor ståuppföreställning. Det har varit mycket skratt de här veckorna många gånger p.g.a. språkförbristningen. Zoés vardagsspråk är franska, men hon förstår svenska fullt ut. De första dagarna var det många franska ord som Rasmus och jag undrade över, men hon kunde själv översätta dem för oss så det löste sig. Helt automatiskt blev det sen att vi använde lite franska glosor blandat med svenska så det lät väldigt kul. I går kom Daniel hit och han pratar mest engelska, men det är lite enklare. Det blir en väldans blandning när de tre kusinerna pratar med varandra, men på nåt vis så förstår de varandra ändå.

34 kommentarer:

  1. En härlig mångfald i en och samma familj.
    Och humor underlättar det mesta.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Det har varit fullt ös här hela tiden.

      Radera
  3. Det låter som en härlig blandning :)
    Förstår att du njuter av alla!
    Ha en fin söndag
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt det låter. Samtidigt så är det säkert bra för barnen, de lär sig litet av andra språk under lek och samvaro... :-)

    SvaraRadera
  5. Tack för din lilla kommentar hos mig. Jag tar verkligen semester och är inte inne och läser något heller. Som jag trodde att jag skulle.
    Allt är bra och vi får se hur lång semestern blir. Kanske för evigt.
    Vilket kul liv du lever med franska-engelska-skånska-dialekter. Ha det bra och jag har dig i tankarna emellanåt. Vissa bloggare fastnade man litet extra för. Ha det fint!/ Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra från dig. Jag unnar dig verkligen en långsemester, men jag är så egoistisk så jag hoppas den inte blir för långvarig.

      Radera
  6. När du beskriver det låter det så härligt att jag blir glad bara av att läsa det :)
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen det där. Det är roligt när språken blandas och barn har en förmåga att förstå och göra sig förstådda.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att du har liknande minnen.

      Radera
  8. Språk är inget hinder för kusinerna - och säkert inte för farmormormor heller :-)
    Kul att läsa!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språk är inget hinder när man har kul.

      Radera
  9. Barn har inga språkhinder.
    .... ja det är bra med starka armar när det ska fällas träd!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn bara pratar rakt ut och bryr sig inte ifall allt inte blir rätt. Just precis som det ska vara.

      Radera
  10. Ja du,jag tror barn kan prata alla världens språk,orden är av mindre betydelse då..
    Oki det kommer en bild med mindre blått i morgon.Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn är fantastiska. De krånglar inte till allt.

      Radera
  11. Så härligt ni har det. Kul att ha alla hos sig. Förstår att du inte har haft tid med bloggen, men jag har saknat dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggandet får vänta tills alla semesterfirare åkt hem.

      Radera
  12. Vad härligt ni har det! Och så fint och bra med barn som blir flerspråkiga redan hemifrån. Det är med barn och språk som med barn och datorer - de klarar allt. Ungar är som läskpapper. ;)
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer på pricken. De suger åt sig allt och även om det ibland kommer ut bakvänt så blir det ändå förståeligt.

      Radera
  13. Kul med fransksvensk blandning! Det är så man får göra om man förstår lite av det ena och lite av det andra.

    SvaraRadera
  14. Ja du har verkligen en internationell familj! Och språk berikar, minns då jag gick i skolan på 60-70-talet och de sk experterna talade om att man skulle lära barnen ett språk i taget annars blev dom "halvspråkiga". Bah säger jag bara, jag var ju svenskspråkig i Finland och tvungen att lära mig finska så tidigt som möjligt. Bara fördelar har man av flera språk, så det så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn kan lära sig många språk samtidigt och det ger dem en stor fördel senare i livet.

      Radera
  15. Ja, det är aldrig för sent att lära sig nya språk. Länge sen jag såg din blogg i nyhetsflödet, men jag har inte varit så mycket på nätet själv heller. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har barn och barnbarn på besök sen fyra veckor tillbaks, och det gäller att utnyttja tillfällena att umgås. Nu är det bara en vecka kvar sen är vi helt ensamma igen. Kommer att kännas väldigt konstigt.

      Radera
  16. Så roligt ni måste ha haft det.
    Barn har ju en förmåga att anpassa sig och lära sig språk eller glosor hur fort som helst. Så där finns inga gränser. Det är härligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer alltid nåt kul när det är barn i närheten.

      Radera
  17. Måste låta ganska roligt när alla språk pratas samtidigt :)
    Vilken härlig familj ni är!
    Kram

    SvaraRadera