tisdag 1 oktober 2013

Jag hörde bättre förr



Jag vet att jag alltid har sett de här små snäckorna i mitt föräldrahem. Var de kom ifrån och när mor fick dem vet jag däremot inte. Jag tyckte det var så kul att sätta dem mot örat och lyssna på "havsbrus", och jag är helt övertygad om att jag hörde det. Det är så underligt för hur mycket jag än lyssnar nu och hur tyst det än är i rummet för övrigt, så hör jag inte ett smack. Kan jag ha hållit snäckan på ett speciellt vis när jag var barn, eller vad kan det vara som gjorde sån skillnad? Rasmus lyssnar på dem ibland och han påstår att han kan höra något, och jag tror honom. Det är kanske en sådan snäcka som man bara kan höra ljudet från fram till en viss ålder. 


Även om jag inte hör något brus från dem, så är de åtminstone vackra att se på. Jag har dem i förnsterkarmen i mitt datarum ibland. De är lite vilddjursmönstrade, så jag skaffade mig två ytterkrukor som passade till i mönster och två trägiraffer. Det blir lite Afrikastämning i mitt rum när jag plockar fram de här sakerna.


För att fortsätta på Afrikatemat, så gav jag mig på jakt efter en gardin som kunde passa in. Jag hittade genast ett tunt tyg som var både lite zebrarandigt och leopardmönstrat. Tyvärr fanns inte så mycket kvar av det här tyget, men nu hade jag bestämt mig för det, så då fick jag hitta en annan lösning. Jag hängde upp våden vid ena sidan av fönstret och lät gardinen vara extra lång, så den låg en bit ut på golvet. När Santos är här och hälsar på, tycker han det är en perfekt liggplats, och det måste inte tvunget hänga en gardin på varje sida om fönstret.

22 kommentarer:

  1. Du..syrsorna hör man inte heller när man blir gamal.Snyggt vilddjursfönster!!.Man kan ha gardiner bara på en sida ,det är tufft!..........Dom har ingen vattengympa i havet Och jag är ingen vinterbadare,så jag får ta bassängen. Ha en bra dag! kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det vara det? Att jag är gammal????

      Radera
  2. Det har absolut med åldern att göra detta med havsbruset i snäckorna.
    Även här på Åland finns det stora snäckor i de flesta gamla trädgårdar, sådana man också kunde höra havsbruset i när man var barn. Men nu....ackackack...tyst som bara den. Intressant och tjusigt Afrikafönster. Kul med temafönster, du ger som alltid nya idéer åt mig
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tyvärr tror jag du har rätt...och kanske inbillningsförmågan var större också när man var barn.

    SvaraRadera
  4. nej, inte behöver man ha gardiner på båda sidor fönstret, det där blev ju jättefint och ett perfekt liggställe för Santos :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han känner sig antagligen som ett farligt vilddjur när han ligger där.

      Radera
  5. Jag har en teori om havsbrus i snäckorna. Jag har en hel uppsättning här hemma och ibland hör jag och ibland hör jag inte. Barnbarnen hör allt bruset. Kan det vara så att tro försätter berg även här. Jag kör också med teman. mest blir det i färger men nu fick en gratis ide av dig. Få se vad jag hittar på
    ha det så fint
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du att man kan höra saker om man verkligen vill.

      Radera
  6. Snyggt med afrikanskt tema i fönstret! Giraffer är trevliga djur :)
    Jag hörde också bättre förr... försökte höra havets brus i en snäcka jag sparat från någon resa, men jag hörde inte heller något nu... väldigt konstigt, för jag vet att jag hörde bruset då för 30 år sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nåt skumt med snäckorna. De kanske brusar mindre med åren.

      Radera
  7. Det där blev snyggt. Jättesnyggt.
    Och Santos blir glad också. Frid och fröjd på alla håll.

    Tack för din kommentar. Naturbilder är bra för de är ialla fall stilla.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Han kommer om en månad och då får han testa platsen igen.

      Radera
  8. Hej, plötsligt läser jag flera bloggar om gardinuppsättningar. Kan det vara säsongen som byts och man önskar lite förändring i fönstren? Jag hänger oftast mina längder så att jag dels har gardinstången långt utanför fönsergränsen så att hela fönstret förblir synligt för jag vill ha in stort ljusinsläpp och sen har jag oftast bara en längd, av samma anledning. Lite beror det på var vi för tillfället satt ner våra bopålar, vi är mästare på att flytta som nomader. Nu har vi bott på samma ställe ett helt år, på förra blev det två år. Jag sneglar lite på andra alternativ, inte så att jag flyttar från byn, men det finns ju många lägenheter...maken blir skogstokig så jag kniper tyst om mina tankebanor...
    Himla fint med Afrikatema, jag har oftast någon typ av djurtema, just nu har jag vargtavlor och tigrar på golven. Rena djungeln och det passar ju bra när man har 4 spinnande tigrar i huset.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag leta runt bland bloggarna. Alltid kul med lite tips. Vi har bott i vårt hus i 40 år, så det behövs förnyas lite då och då.

      Radera
  9. Trevligt att höra att det är någon som sätter upp gardiner nu för tiden.Ser man på alla mäklarannonser finns det inte en gardin i sikte så långt ögat når. Tycker det blir väldigt institutionsliknande hem utan gardiner. Du har verkligen fått ihop ett exotiskt fönster!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mina fönster passar inte utan gardiner, tycker jag. Men jag har sett i många inredningsmagasin att det är mer vanligt att inte ha något som hänger runt fönstret.

      Radera
  10. Så fint du ordnat i fönstret och gardinen blev perfekt till ditt afrikatema. Inte behöver man ha gardiner på båda sidorna, utan det kan ge en häftig effekt att bara ha en längd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I detta fallet hade jag inget annat val eftersom det inte gick att få tag på mer tyg.

      Radera
  11. Fint i fönstret. :) Har du även djungeltrummor i ett hörn? Du sitter väl inte med en sådan där pipa också för då kan det bli navigations-problem med att hitta datorn. ;)
    Jag har också upptäckt det sorgliga. Jag hör heller inte längre i snäckorna. Ibland hör jag inte min frus röst. Det beror lite på vad hon använder för ord. ;) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska fundera på det där med trummor och pipa. Låter kul, faktiskt. Jag tror det är ganska vanligt att män har selektiv hörsel.

      Radera
  12. Visst hörde man suset i snäckor förr. Och hör Rasmus det, så är det nog bara vår försämrade hörsel, som gör att vi inte hör.

    SvaraRadera