söndag 6 oktober 2013

Det är bra med hjälp i trädgården



Rasmus kom hit en stund igår eftermiddag och hjälpte mig i trädgården. Han tyckte det verkade kul att klippa buskar, så han tog en seckatör och började klippa. Efter ett tag gick han över till att räfsa upp det jag klippt bort med häcksaxen. Det var en avsevärd hög. Han räfsade ihop och slängde i tunnan  och när vi var nästan klara sa han: "Nej, nu tar jag ut lite komptid." Sen gick han och satte sig under plommonträdet. Jag tyckte också det kändes bra med en paus, så vi satt en stund och bara pratade.

Hans pappa höll på hemma i deras egen trädgård, men Rasmus och jag kom överens om att eftersom jag var äldre, så behövde jag mer hjälp. Dessutom får jag mer energi när Rasmus är här och berättar om allt han funderar över. Idag har vi bestämt att bara vi två ska köra iväg en stund. Vi kan alltid hitta på något kul. På helgerna tycker han det är ganska skönt att bara göra precis vad han känner för just då. Under veckan blir det ändå så mycket med kompisar och läxor. Jag är naturligtvis väldigt glad att han får tid över för mig också. Jag hoppas att han sätter av tid för mig i sin kalender när han blir äldre också.

20 kommentarer:

  1. Ha ha .... va sköna dessa barnbarn är med sina kommentarer! Och som du säger, hoppas dom sätter av lite tid till oss "gamlingar" när dom blir större!! Men har man bara ett bra förhållande till barn och barnbarn så finns det tid över för oss med!!! ha en fin vecka Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att man måste själv engagera sig om det ska bli en fortsättning på träffarna.

      Radera
  2. Ni verkar ha en underbar relation! Och naturligtvis behöver du mer hjälp än fadern.
    Jag tror alldeles säkert att han kommer avsätta tid för dig även i framtiden. Mor- och Farföräldrar som brytt sig mycket om och vetkligen sett sina barnbarn får igen det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tror jag med. Jag minns hur mina barn även sen de blev vuxna gärna åkte till mormor och morfar.

      Radera
  3. Godmorgon!Vilken härlig liten trädgårdsmästare du har,och han vet att komptid är viktigt att ta och att vårda relationer.. ....... Kul att testa nya saker.Ha en bra söndag! Morgonkram!

    SvaraRadera
  4. Underbara barnbarn! Man får skratta mycket med dem. De där kommentarerna kan ju bli så rätt!! Och så praktiskt med en liten hjälpreda som kommer åt att räfsa under buskarna! Ni får säker en mycket trevlig utflykt idag! Ha de´

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnbarnen gör att man aldrig behöver ha tråkigt.

      Radera
  5. Tror absolut att Rasmus kommer att avsätta tid för dig alltid....Du är en så viktig del i hans liv.
    Lyckliga ni som har varandra:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas och tror att du har rätt.

      Radera
  6. Fin kille som hjälper sin mormor. Bra mormor som finns till hand och som man göra roliga saker med när både mamma och pappa har fullt upp med annat på helgerna. D.v.s. försöka göra allt som de kanske inte hinner med under veckorna om båda två jobbar...
    Kram rån Ingrid

    SvaraRadera
  7. Han är ju för skön din Rasmus :) Visst kommer han att få tid över för dig när han blir äldre också, det är jag helt övertygad om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hoppas jag verkligen, för då kommer jag alltid att ha lika kul.

      Radera
  8. Haha! Komptid! Undrar just var han kan ha hört det? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han snappar upp allt och har en förmåga att få in det på rätt ställe sen.

      Radera
  9. Komptid, så härligt! En paus i vardagen behöver vi alla då och då!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nödvändigt. Jag har försökt leta upp din blogg, men har inte lyckats.

      Radera
  10. Men så mysigt ni har det, hur gammal är han Rasmus? Och den lilla spelevinken, var ni på något Lekland eller? Redskapen såg lite slemmiga ut, aldrig sett något liknande!
    Makens små barnbarn träffar vi dessvärre så sällan att vi inte kan ta del av deras vardag. Mina är ju tonåringar allihop och har fullt upp i sina liv med plugg och röj.
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Rasmus är 10 år. Vi åkte till ett stort köpcentra för han ville handla för sin veckopeng.

    SvaraRadera