lördag 5 oktober 2013

Alla är lika mycket värda


Det där att en del människor tycker att de är bättre än andra har nog funnits i alla tider. Jag undrar så hur det har uppkommit. Någon måste ju ha startat det hela och fått ett gäng med sig. Manipulativa personer har tyvärr alltid funnits och också lättlockade personer. Vi förfasar oss över när vi läser eller ser filmer om alla hemskheter som hände förr. Tyvärr blir de här historiska filmerna gärna lite glorifierade. Filmerna om nazisttiden tycker jag är på ett annat vis. Där ser man med en gång vilka som är "de onda".

Tråkigt nog har vi inte lärt mycket av judeförföljelserna eller andra diskimineringar, för det fortsätter än idag. Alla förfasade sig över Stasis arkiv i Östtyskland som innehöll uppgifter om oskyldiga människor. Vad ska vi kalla det arkiv som Skånepolisen har samlat om romer? Kan det verkligen vara av värde för någon att ha uppgifter om ett litet barn i ett sånt register?

Mobbningen är på tapeten titt som tätt. Nu är det inte bara skolbarn som drabbas av detta, utan det förekommer på många arbetsplatser med. Ofta blir det att den mobbade får flytta på sig för att inte helt gå under. Det sänder alldeles fel signaler. Då blir det ju precis som om det är den mobbade som är problemet. Det talas vitt och brett om att vi är så upplysta numera. Enligt mitt sätt att se skulle det betyda att vi vet hur vi tar hand om varandra på ett bra och medmänskligt sätt. Då behövs det nog lite fler "lampor" för att vi ska kunna kalla oss för upplysta.


28 kommentarer:

  1. Du har kloka tankar. Och visst är saker svåra att förstå att de skett ibland.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland ser man inte meningen med att vissa saker händer.

      Radera
  2. Det är fruktansvärt och man har väl svårt att ta till sig det när man inte har det nära. Även om man får ta del av mycket via massmedia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte för mitt liv begripa hur man medvetet kan vilja skada en annan människa.

      Radera
  3. Godförmiddag! Jag tycker som du att det är hemskt Alla har vi samma värde Alla är vi unika.......Jag har inte följt Idol slaviskt ,men tänkte att det kunde vara kul att följa det denna gången.!Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är ganska självklart att tycka så.

      Radera
  4. Ja, gör det! Res till Italien alltså. Kanske i samband med Luxemburg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då har jag ju redan kommit en bit på väg.

      Radera
  5. Mycket kloka ord hos dig idag.
    Ibland ska man nog börja med att rannsaka sig själv, om jag tycker att jag
    är bättre än andra, det är nog där vi får börja,
    för att förstå att vi ska behandla människan för vad den människan är.

    Tjingelingen från Rantamor och ha en finfin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid bra att tänka på hur man själv skulle vilja bli behandlad. Egoismen har tagit alldeles för stor plats idag.

      Radera
  6. ett jättebra inlägg, jag håller fullständigt med dig i det du skriver
    kramar

    SvaraRadera
  7. Jag tror att de flesta tycker så.

    SvaraRadera
  8. Så sant det du skriver....
    Det där med mobbning går tyvärr aldrig ur. Vet vissa förälder till barn i skolan som själva var ledare och den som alla skulle följa. Deras barn går i exakt samma fotspår:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist! Det är väl ett bevis på att barn tar efter det som de ser att vuxna gör och inte vad de säger. Har man den uppfattningen att man har rätt att bara köra över andra, är det inte konstigt att den uppfattningen förs över på barnen. Önskar att det fanns en lösning så även sådana bossiga typer lärde sig folkvett.

      Radera
  9. Vi har många romer i vårt lilla samhälle. De gör lite som de vill tyvärr.
    På 1700-1800 talet när romerna kom till Sverige, var de ett kringflackande folk. Det har tagit 250 år för romerna att bosätta sig på en plats i Sverige. Jag tror att det tar 250 år till innan de accepterar våra lagar och förordningar.
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns svenskar och folk med andra nationaliteter som också gör precis som de vill. Har aldrig hört att det gjorts upp några register på dem och deras barn.

      Radera
  10. Hej, jag har gått ur Svenska kyrkan. Jag har insett att den kyrkan inte ger mig något. Tyvärr, för visst behövs vägledning även av mig. Jag har inte någon mer än familjen att prata med. Men, jag tillämpar devisen Var och en blir salig med sin tro, det sa min mormor alltid då Jehovas vittnena ringde på dörren och fick gå tomhänta igen. Det jag däremot tycker är förfärligt är alla brott och förföljelser som sker i religionens namn. I stort sett alla krig har uppkommit kring religionen. Nu i dagarna läser vi om terrordåden i Kenya, där en falang ur islam hänsynslöst skjuter ner icketroende. Det tar aldrig slut...elände är vad det är!
    Hoppas du får en skön och avkopplande helgkväll, det har regnat idag, det är inte vanligt denna höst, men välbehövlig
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min farmor hade samma favorituttryck som din mormor. Att gömma sig bakom att man gör nåt i religionens namn är fegt.

      Radera
  11. Tänk vad rätt du har och så duktig på att skriva om det. Jag läser klart tidningar men följer inte alltid med på vad som händer i världen. Men Kenya har jag läst om eftersom en släktings son är där nu på ett volentärjobb.
    Ha det bra.Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste nånstans att om vi alla var lite mer änglalika, så skulle jorden vara en himmelsk plats att leva på. Som Rantamor skrev, så måste vi börja med att förändra oss självs

      Radera
  12. Den kristna tron står för tolerans, medmänsklighet och det att alla människor är lika mycket värda, som din rubrik lyder. Sen att det finns ondska överallt i världen och att många övergrepp har skett med religionen som täckmantel, står människorna för själva. I Gamla Testamentet var det öga för öga och tand för tand som gällde, men i det Nya Testamentet är budskapet att du ska behandla din nästa som du själv vill bli behandlad och att du ska vända andra kinden till - d.v.s. inte använda våld. Sen om man tror på Gud och ett liv efter detta eller går i kyrkan är en annan sak. Men man bör ha klart för sig vad som står i NT innan man skyller allt elände på den kristna religionen...
    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis är det människan själv som måste ta ansvar för det man gör. Att skylla på religionen vilken det nu än är som det hänvisas till är barnsligt.

      Radera
  13. Du har verkligen lyckas pricka in hur vi människor kan bete oss mot varandra. Forskningen går framåt på så många olika områden, men ingen vill betala för att utbilda folk till att lära sig bete sig som medmänniskor. För jag tror inte alla får med sig bra förebilder hemifrån och blir lätt likadana. Men rätt utbildning vidgar synen på just dessa personer många gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Det är något som skolorna kunde nappa på. En del skolor är redan nu väldigt duktiga på det här, men allt kan bli bättre.

      Radera
  14. jo, alla människor är lika mycket värda
    och det är trist med människor som tycker att de är bättre än andra...
    även inom vissa kyrkor man kan stöta på det.....kommer ihåg när jag växte upp inom en frikyrka
    som även hade sektliknande inslag.
    och det finns i dessa sammanhang mycket manipulativa personer och ledare
    och jo, det verkar som om människan inte lärt sig mycket av t.ex. judeförföljelsen och andra förföljelser från förr.
    och diskriminering som tyvärr finns även idag
    Och kan tänka mig att dessa arkiv om Romer som hittats väcker många obehagliga minnen till liv hos dem
    och mobbning som är så trist att det förekommer och som sätter spår i själen...
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om alla funderade över hur de själv ville bli bemötta och handlade efter det, så kanske en del trakasserier hade försvunnit.

      Radera