måndag 7 oktober 2013

Det ska vi fira


Igår var det gräddtårtans dag, i fredags var det kanelbullens dag och den 7 november är det kladdkakans dag. Om vi då tänker på att den 29 september var det kaffets dag så har vi lyckats få ihop till ett helt kafferep. Alla de här nya och påhittade firardagarna är lite märkliga..... speciellt de som har anknytning till kakor eller godis. Det diskuteras mycket om hur farligt det är med övervikt och att många människor har för många kilon att bära på. Då är det inte särskilt smart att annonsera så mycket om just den här sortens firardagar. Affärerna är inte sena med att ladda upp med firardagens varor på väl synliga platser. Vem kan motstå t.ex kladdkaka eller kanelbullar? Inte jag i varje fall.

Men för att kompensera det hela får man klart hitta på egna firardagar...t.ex. hopprepsdagen, kullerbyttdagen eller trappspringardagen. Det tycks inte vara någon hejd på vad man kan fira, så de här dagarna passar säkert lika bra in som några andra.

22 kommentarer:

  1. Javisst är det lustigt. Men det kan inspirera till blogginlägg! Grötens dag är visst i faggorna. Kan vi hitta på något kul med det?
    Rasmus verkar också fått ett litet humorarv från dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste att gröten ska firas på fredag. Rasmus har sjuk humor och är så snabbtänkt. Han hade passat som ståuppare.

      Radera
  2. jag kan motstå eftersom jag måste, man lär sig helt enkelt, till sist är det inte särskilt svårt även om jag ibland blir ledsen över att inte kunna vara som alla andra och bara smälta in i mängden
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte kan äta det för hälsans skull, så har man nog större disciplin. Fast då tycker jag det är ännu sämre att det görs så stor affär av det ute i butikerna.

      Radera
  3. Det tycker jag var en utmärkt idé. Att ha hopprepets dag och trappspringardagen.mm.mm...Jag hänger på bara du skriver datum;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske hade passat direkt efter gräddtårtans och kladdkakans dag?

      Radera
  4. Jag hänger med på hopprepets dag!! Idag har jag vattengympans dag.....Du..... det är en hemlis var jag hittar mina historier :-)..Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bryr dig inte om firardagar....du är flitig ändå.

      Radera
  5. Tack, tack för dina jätterara ord. Och du - det är ömsesidigt.

    SvaraRadera
  6. Jag firar knapp alla andra "högtidsdagar" under året så jag skippar även de nya. Och kaffebröd och godis har aldrig stått högt på min meny. Men glad blev jag över gesten från dem jag köper matkasse från med en påse kanelbullar i. Delade en bulle och åt vid två tillfällen. Och de var faktiskt jättegoda. Men resten har åkt in i frysen för att ha vid oväntat besök :-) Eftersom jag inte gillar att baka heller... Ha de´

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så gillar jag allt sött....och dessutom tycker jag det är ganska kul att baka ibland. Inte alls bra.

      Radera
  7. Utmärkt. Du måste ge oss de rätta datumen. Jag hänger på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För tillfället håller jag på med trädgårdsarbete, så jag är ganska "vingabröden". Vi får nog vänta med de här firardagarna ett tag.

      Radera
  8. Kullerbyttsdagen - det kan bli riktigt kul det. Du är knasig!
    Men visst blir man lite less på alla dessa matdagar - instiftade av handeln. Jag tror jag ska instifta morotsdagen. Känns bra. Färgglatt och knaprigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i varje fall nyttigare. Jag vet att den firas nånstans i USA.

      Radera
  9. Haha... vilka bra dagar du kom på! Brukar inte bry mig så mycket om alla dessa dagar, men kullerbyttdagen det skulle vara kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi se till att registrera den som en nationell firardag.

      Radera
  10. Sv: jag vet inte varför bladen har fått den underbara färgen
    en fin kväll till dig
    kramar

    SvaraRadera
  11. Ska vi träffas och slå kullerbyttor tillsammans? Tänk vad roligt vi skulle ha!!! Vi kunde ta några trappor när vi ändå var i farten och avsluta det hela med ett riktigt kafferep. Är du med på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Du är helt tokig.......fast det låter kul.

      Radera