fredag 4 oktober 2013

På fredag ska man städa det gör varenda tant......



Gullan Bornemarks visa Sudda sudda minns jag så väl. Jag kan, precis som pojkens snälla mamma, också visa upp en sur min när det blir tal om att städa. Det står alltså inte särskilt högt upp på min lista över favoritsysselsättningar. Faktum är att det finns inte med över huvud taget. Den här lilla dammsugaren är perfekt i storlek, men den suger väldigt dåligt. Jag har köpt en liten batteridriven sak, som jag kan plocka fram när jag skivat bröd och smulorna hamnar på golvet eller annars när det bara ligger en endaste irriterande dammtuss någonstans och skräpar. Det känns så onödigt att dra fram en stor dammsugare då.

Så många olika bra städredskap det finns idag. Jag minns när min mor fick sin första dammsugare. Det var nästan som om hon hade vunnit högsta vinsten på lotteri. I hyreshuset där vi bodde fanns en mattpiskarställning på gården, och där gick alltid alla damer ut och piskade sina mattor. Jag begriper fortfarande inte varför. Det är väl ändå karlgöra?!?! De skryter ju alltid om att de har muskler och är så starka. Till detta jobbet behövdes verkligen muskler. Det vet jag, för jag har provat på det.

Om man har bra redskap så underlättar det helt klart och blir genast lite trevligare. Därför åker jag iväg på stubinen och inhandlar allt som kan förenkla städningen. Jag behöver snart ett större städskåp.

24 kommentarer:

  1. Jaså, det var städa man skulle idag? Men vi har ju inte varit hemma så mycket. Det kan nog vänta. Jag minns också piskbalkongerna och ställningen och mattpiskaren. Jag har också köpt en liten dammsugare ungefär som din. Den är faktiskt väldigt mycket enklare att ta fram. Städning finns inte med på min lista heller, mycket långt ner i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan nog lugnt hoppa över städningen idag. Det finns roligare saker att göra, som att sy t.ex

      Radera
  2. Ljuvlig bild! En så liten sötnos kunde jag ha här hemma hos mig och fredagsstäda också.
    Så var det i min barndom också, ut med alla mattor för piskning och det var kvinnorna som utförde grovjobbet, men tror du inte att det handlade mycket om att det var de som var hemma och männen på jobb? Jag minns också när den första dammsugaren kom in i barndomshemmet....vilken lycka!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror alldeles säkert på att det var många kvinnor som var hemmafruar på den tiden, precis som du säger. Dessutom var det nog inte så vanligt att männen hjälpte till med hushållssysslorna då.

      Radera
  3. Städa är verkligen ingen särskilt underhållande syssla! Dock är det ju så trevligt när det är gjort. Men man ska ta sig dit också.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tycker jag med. Det är vägen dit som är så trist.

      Radera
  4. I min första lilla etta med kokvrå var golvet belagt med heltäckningsmatta. Jag hade inte råd med dammsugare utan fick klara mig med en begagnad "Rosamunda".....Tur jag inte är dammallergiker för fy tusan vad äcklig den mattan måste ha varit:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. när vi byggde vårt hus la vi in heltäckningsmattor i nästan alla rum, eftersom det var så modernt. Det gick aldrig att hålla rent dem. Tack och lov är allt sådant borta nu och jag har tvättbara golv i stället.

      Radera
  5. Hej, jag är en mästare på att hitta anledningar till att slippa städa! Framför allt är dammsugning såå tråkigt, hellre moppar jag av golven..
    En bra ursäkt är att kattungarna ligger och sover sött och blir jätteskrämda om man drar igång dammsugaren, "ler" så du förstår vilken nivå det ligger på här i pörtet...däremot är sopborsten flitigt använd, med två kattoaletter i huset så är det grus överallt! Att samla gruset i dammsugarpåsen känns helt onödigt, jag samlar upp med borsten och häller tillbaka det i sandlådan! Jag har en sladdlös dammsugare som inte suger lika bra som en vanlig men är himla händig och enkel att använda. Hoppas du får en fin helg utan städdille
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka bra tips du kommer med. Jag ska skaffa mig en liten kattunge.

      Radera
  6. Städning ligger inte högst upp på min lista..Om du inte har gjort det förr så....Tar man stora rödbeter och kokar dom,skalar och skär i skivor. Panerar i uppvispat ägg vänder i skorpmjöl med kryddor som du själv tycker om .Steker och tadam !!så har du biffar Pröva!Kram!

    SvaraRadera
  7. Håller med om att mattpiskning är rena karlgöran. Eftersom jag är lite klen, så sköter maken alla golven och han får själv välja vilka verktyg han önskar, för där lägger jag mig inte i alls. I köket är det jag som bestämmer och väljer att skaffa alla hjälpmedel, för jag har ofta ont i händerna och klarar inte vissa moment. Visst är det skillnad mot förr och underbart att det finns så bra hjälpmedel nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man ska använda alla hjälpmedel som underlättar och som man har behov av i hemmet. Det är ingen lyx utan helt självklart att man ska ha det så.

      Radera
  8. Då jag gifte mig i slutet av sjuttiotalet arbetade vi båda heltid. Men det var ändå jag som fick ta tag i städning. Men sade jag till att idag fick han ta städningen så kom det alltid hem en ny städgrunka som underlättade städningen ´... helst motordriven :-) Det var alltså bästa sättet att få bättre städredskap hem!
    Ha de´

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kom på knepet hör jag. Det är mycket roligare när man har redskap som underlättar. Det finns ingen mening med att jobba i onödan.

      Radera
  9. Jag städar när jag tycker det behövs och tar ett rum i taget. Det kan man kosta på sig när man är pensionär. Skillnad förstås om man ska ha gäster, då kan det blir flera rum på en gång. Det räcker ju många gånger bara att plocka undan så att det ser snyggt ut.

    Jag har en tjusig mattpiskare som jag bara använder när jag lägger ut lakan och kuddar för vädring. Annars piskar jag aldrig några mattor. Alla matthandlare varnar för det i synnerhet om det gäller t.ex. persiska mattor. Däremot är samtliga överens om att man ska lägg ut dem i snön på vintern och banka lite lätt på dem.

    I mitt föräldrahem har det alltid funnits dammsugare och städhjälp. Jag tror aldrig att min mamma städade själv sedan hon gifte sig. Så när jag själv gifte mig visste jag inte mycket om städning. Men jag lärde mig med tiden!

    När jag var nygift städade jag varje fredag eftersom alla andra hemmafruar städade den dagen. Nu gör jag det när jag har tycker det behövs som sagt och det är inte särskilt ofta...
    Ha en skön och trevlig helg (utan städning).
    Kram/Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Städningen känns definitivt inte lika betungande nu som när man jobbade, men minst lika tråkig. Jag försöker undvika att städa på helgerna. Det blir bara i yttersta nödfall-

      Radera
  10. ja förr piskades mattorna, min mormor skulle alltid göra det, fast då hjälpte faktiskt morfar till
    nu tar jag aldrig ut några mattor, dammsuger dem bara
    nej, jag gillar heller inte att städa men det är ju ett måste
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger ingen mattpiskare, så det blir dammsugare här med.

      Radera
  11. En robotdammsugare står överst på önskelistan!!!
    Jag har kluvit ved idag, ska städa när inhysingen (hunden) åker hem på måndag!
    Kram Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. En robot hade gärna fått ta över städningen hos mig med.

      Radera
  12. Hejsan Gunnel !
    Finns det någon mer än Lillbabs som gillar städning.
    Jag gjorde det förr, på den tiden jag hade hand om lokal-
    vården lite här och var i stan. Det fanns inget jobb efter jag varit
    hemmafru i tolv år. Hade jobb hemma, telefon och dagbarn, försäljning av
    Oriflame o.Tupperware.
    Då fick jag ju betalt för det. Men nu är det bara ett nödvändigt ont.

    En hand-dammsugare ska jag skaffa nästa gång, för sånt som Prinsen lämnar efter han ätit
    i mitt knä.

    Dammtorkning är värre, det ska man göra först, sedan dammsuga och sist torka av golven

    Kan skratta gott åt hur illa städat de måste ha hmma de där lortgrisarna som lämnar allt
    efter sig till mig i tvättstugan. Men nu är det slut, nu ska jag lägga plast över. de vill ha det smutsigt, så ska jag inte ta bort det för dem.
    För när fastighetsbolaget kan svara. Det är tur vi har Dig Marie-Louise och det är inte första gången de skrev det.Varför kan de inte skicka ner städare. Jag är i alla fall äldst av dem som tvättar.
    De borde veta hut.

    Ska lära mig älska att städa igen. tre ggr om året vare sig det behövs eller ej.

    Tack för ett trevligt reportage.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  13. En minidammsugare är väldigt bekvämt.

    SvaraRadera