måndag 30 september 2013

Man slutar aldrig förvåna sig



I ett tidigare inlägg skrev jag om en doktor som mot ryggont rekommenderade medicin mot fotsvamp. Detta var något som jag tog rakt ut ur luften...trodde jag. Men kanske inte ändå, för häromdagen läste jag om en läkare på en vårdcentral i Helsingborg, som hade lite underliga saker för sig. Han ordinerade morötter mot svinkoppor och kaffelavemang mot eksem. Han blev anmäld av inspektionsmyndigheten och då berättade han att patienterna själv hade fått betsämma vilka undersökningar som skulle göras och dessutom hade han skickat hem röntgensvaren till respektive patient, så de själv fick tolka svaren.

Hälso-och sjukvårdens ansvarsnämnd skriver i sin dom att läkaren varit oskicklig i sin  yrkesutövning. Ja, det kan man väl lugnt påstå. Läkaren blev avstängd, men sa sig ändå ha för avsikt att fortsätta jobba, och han tänkte sig då att söka till ett hyrbolag. Han fick en prövotid på tre år för att utveckla sin kompetens annars drogs läkarlegitimationen in. Tre år!!!! Det verkar helt snurrigt. En som söker nytt jobb brukar väl få 6 mån på sig att bevisa att man är värd att satsa på för en anställning. Ska då en person som har ansvar för andras liv få tre år på sig. Bara för att det är brist på läkare så ska man väl inte godta allt? Något är MYCKET fel här.

24 kommentarer:

  1. Godmorgon! Något är MYCKET FEL!!! Man kan ju undra om man kan köpa läkarlicens på postorder?? Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt går ju att köpa på nätet, så man vet aldrig.....

      Radera
  2. Det låter ju helt barockt! Inte ska den läkaren få jobba med patienter förrän han kan bevisa att han har tillräckliga kunskaper. Det är ju människors liv och hälsa han hanterar. Använder man inte systemet med provanställning när det gäller läkare, eller är man så himla glad när man lyckats rekrytera någon så man anställer vad som helst?

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Hejsan Gunnel !
    Instämmer i Din titel på reportaget.

    Klok gubbe eller homeopat var han nog.
    Det är ju ingen riktig läkare väl.

    Kaffelavemang lät ju äckligt.
    Hoppas ingen gick på det.

    Går sällan till läkare men om jag måste
    gör jag det, då jag inte kan bota själv.Nu har jag ONT i mellangärdet. och
    sist jag gick sa Dr det var stress, ta det lilla lugna och tänk bara på Dig
    själv, sa han, Och nu har jag inte gjort det på ett tag. Hjälper ju Xet att
    handla och granngubben med tvätten.
    Dum som jag är gör jag tvärsemot vad jag vill egentligen.
    Men jag brukar hjälpa mina medmänniskor.Om jag kan.

    Får väl skylla mig själv. Som ger mig i kast med det.

    Må så gott
    Kram Mi


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog säkrast att inte vara allt för sjuk när man uppsöker läkare.

      Radera
  4. Ja alla som studerat till läkare passar inte att utöva yrket.
    Det är många bitar som ska passa ihop.
    Hade en kirurg som opererade min rygg som hade noll empati för sina patienter,
    men som var en jädrans duktig op.kirurg, den bästa sa dom på sjukhuset, så bit ihop....
    Han hade fått många anmälningar och prickar....
    men sjukhuset behövde han och han är säkert kvar.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken de inte riskerar liv och lem på folk, men lite medkänsla hade väl inte varit fel.

      Radera
  5. Har som väl är aldrig träffat någon läkare som inte varit seriös. I den lilla stad som vi bor nära och på vilken privata vårdcentral jag är listad, känner man alla läkarna, en del även personligen. Ingen risk för några kaffelavemang där inte!
    Kram från Musikantaingrid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller haft den oturen att träffa på någon så okompetent läkare.

      Radera
  6. mm, något är riktigt fel när det är så, alla yrkesutövare måste ju vara kompetenta och läkare måste kunna sitt yrke ut i fingerspetsarna
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste väl vara något minimikrav för att man ska få jobba som läkare.

      Radera
  7. Det där låter nästan som om det var en riktig kvacksalvare och ingen läkare. Kaffelavemang!:D
    Ibland undrar man storligen hur allt ligger till, hur folk överhuvudtaget får sina anställningar.
    Puh!

    Nu ska jag locka maken med mig på en kaffestund och inta en bit äppelpaj med vaniljsås.
    An apple a day, keeps the doctor away...det är många äppel i pajen så det måste väl räknas;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt recept låter toppen. Jag tror du hade blivit en bra läkare.

      Radera
  8. Låter helt otroligt men i vissa fall tror jag nog att huskurer kan vara nyttiga och utan biverkningar. Tex kan man ju äta ett antal pepparkakor eller några konserverade plommon eller både ock. Det brukar hjälpa bra mot tröga magar men det gillar så klart inte läkemedelsindustrin......att däremot skicka hem röntgenbilder för egen tolkning verkar ju helt absurt! Är det inte så att dr skickat hem kopior så att patienten kan vara informerad ? Man har ju rätt att se sin journal. Ja, det är många frågeställningar här/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert en del gamla huskurer som var bra, men har man en allvarlig sjukdom måste man kunna kräva att få en läkare som har lite under håret.

      Radera
  9. Håller verkligen med om att det är mycket fel när en läkare får 3 år på sig. Gör man så grova fel i annat yrke, så blir man inte kvar där och lär inte få annat arbete inom samma yrke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det påminner lite om en del politikers och högre chefers fifflande. De får bara nya jobb och kan fortsätta i samma spår.

      Radera
  10. Man undrar ju om den "läkaren" verkligen har en äkta läkarlegitimation. Har läst om en man som arbetade lång tid som läkare när det uppdagades att han inte var läkare på riktigt... Skrämmande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har faktiskt haft en sån "filur" på vår läkarstation för många år sedan. Han hade inte gått klart sin utbildning, men var den läkaren som ansågs kunnigast och trevligast av alla patienter. Inget gott betyg åt de övriga läkarna.

      Radera
  11. Skrämmande att läsa. Det stod i vår tidning i förra veckan om en läkare som jobbat här då och då, men som saknade de rätta betygen. Man ska inte leka med människoliv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ställas högre krav på att läkare ska ha den kompetens som behövs där de jobbar.

      Radera
  12. Man slutar aldrig att förvåna sig, som sagt. Tyvärr läser man om dylika fall då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte att det upprepas så ofta. Lär man sig inget av felen?

      Radera