måndag 2 september 2013

En hjälpande hand



I år har vi inte alls haft samma olycksstatistik när det gäller flygolyckor. Nu pratar jag om olyckor med fåglar som flög in på altanen och kraschlandade mot de stora fönstren in mot TV-rummet. Det har tidigare varit ett stort problem. En del klarade sig visserligen och efter att ha suttit och lugnat ner fågelnerverna så gav de sig av igen. Jag fick rådet att hänga upp antingen bilder eller fladdrande saker och det hjälpte faktiskt.

 I år tänkte jag inte på att hänga upp något för att förebygga krascher, men det har inte behövts heller. Det har varit helt lugnt på den fronten....tills idag. Jag vet inte om den lille fågelungen hade flugit emot rutan eller bara helt enkelt förirrat sig in på altanen. Jag såg nåt litet som sprang runt bland möblerna och den gjorde små hopp för att komma upp till öppningen och flyga vidare. Tyvärr gick det inte. Föräldrarna sprang runt ute på gräsmattan och lockade.  Till sist gick jag ut på altanen och försökte hjälpa till. Jag öppnade grinden så den bara kunde promenera ut i friheten. Kvickt som bara den rusade den ut och gömde sig under en stor buske. Jag såg inte till den mer, men jag hoppas att föräldrarna fick den med sig.

Vi har inte haft så många flygande hyresgäster i år som vi brukar. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Själv tycker jag att hyran är så låg den kan bli...nämligen noll. Men det är kanske som för vissa hotell. Ibland är det inte fullbelagt. Jag får hoppas att det blir en ändring på det till nästa år. Vi har i varje fall alltid hyresgäster i duvslaget.

24 kommentarer:

  1. Det är fint att det finns hjälpande händer när små missöden händer.
    Antagligen tog föräldrarna hand om den lilla. De finns nästan alltid i omgivningen och spanar in var de har sina småttingar.
    Jag har klippt ut svarta rovfågelsprofiler och klistrat fast på de fönster som brukar bli fåglarnas huvudvärk här hos oss, när solen ligger så galet att de inte att det är glasrutor. Det hjälper bra det också
    I går läste jag att det har varit stor flytt av hackspettar från Finland, på grund av att skogspolitiken är den det är, med siktet inställt kalavverkning Det finns varken boplatser eller matmöjligheter på samma sätt som tidigare för fåglarna som måste söka sig nya trakter att överleva på.
    Nu väntar vi på att flyttfåglarna sakta mak ska börja söka upp vårt matställe innan de reser söderut över vintern.
    Ha en fin måndag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir verkligen lite mer variation av fåglar nu ett tag framåt. Det är spännande även om det på samma gång känns lite vemodigt. Men det finns trots allt en hel del som trotsar vintern här.

      Radera
  2. Godmorgon!Första året vi hade uterummet så var det en del fåglar som flög emot rutorna. .Men nu har det inte varit några olyckor på flera år..... Jag tycker som du att det är viktigt att ha civilkurage!!! Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så otäckt när de kraschar och kanske inte överlever.

      Radera
  3. jag brukar också ha lite småfåglar som flyger in i fönstret. I år är det bara en.Det var en liten grönfink men den klarade sig. Den flög iväg efter ett kvart och jag passade så inga katter kom. Vi har så lite småfåglar på grund av att här finns ett par glador och de tar de flesta av dem.Ha en bra dag.Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill ju gärna hjälpa de små liven ifall man kan.

      Radera
  4. vi har också haft så förut men sedan hängde jag upp lite saker i fönstren, nu har det inte varit några flygkrascher på flera år, som tur är
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill ju gärna försöka undvika olyckor så mycket det går.

      Radera
  5. Ja usch vad det smäller i rutorna då fåglarna flyger in i dem. Hoppas att den lille återhämtade sig.
    Ja visst var barnstolen lite rolig. Och skoj att JAG kunde inspirera någon med lite hanarbete. Jag som får så mycket inspiration utav andra bloggare!
    Ha de Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hopas med att dt blev ett lyckligt slut. Man får mycket bra tips och inspiration från andra bloggar, det har du alldeles rätt i.

      Radera
  6. Kan det ha varit för varmt för flygturer?
    Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på.

    SvaraRadera
  8. Skönt att du kunde hjälpa fågeln. Märkligt att det är så få fåglar med den billiga hyran.

    SvaraRadera
  9. Fåglar inpå knutarna är trevligt. Tråkigt när de flyger emot glasrutorna men för det mesta blir de bara lite omtöcknade och repar sig igen.
    Jag hörde att en granne hade blivit med katt vilket resulterade i att småfåglarna flyttade lite längre bort. Kanske så hos dig?
    Vilken härlig sensommar-måndag vi haft. Det får gärna vara så här hela september.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är en av förklaringarna till att det finns så lite fåglar här.

      Radera
  10. Det är hemskt med fåglar som flyger in i fönstren. Det värsta i den vägen jag upplevt var vintertid (bodde i Västmanland) och snö utanför fönstret. Jag kan när jag vill se bilden framför mig......det small till ganska bra och när jag tittade ut låg 8 st fina domherrar i en ring med "röda sidan" upp....alla döda.
    Efter det fixade jag med gardiner, blommor mm och det hände aldrig igen. Usch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, så hemskt! Man blir lika beklämd varje gång.

      Radera
  11. Ja, det är trist med fåglar som kraschar mot fönster, och ibland kan det gå riktigt illa
    och skönt att färre har gjort det iår hos er
    Hoppas det gick bra för den lilla fågelungen och föräldrarna fick den med sig
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas och tror att det var en lycklig familj som flög vidare.

      Radera
  12. Jag tror att de mer och mer har gått över till sådana där Blogghotell. :)
    Vi har också haft ovanligt lite kraschar denna säsong, men en tidig morgon för några veckor sedan vaknade vi av en rejäl smäll mot sovrumsfönstret. Konstigt nog låg det ingen fågel därute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så härlig fantasi. Sådana där smällar utan att man ser nån fågel händer ofta här. De flyger väl bara vidare i rena förskräckelsen.o

      Radera