fredag 17 juni 2016

Tidiga morgnar är inte bra




Jag satte mobilen på alarm både tisdag och onsdag eftersom jag skulle åka till läkarstationen för provtagning. Visserligen vaknade jag en stund innan den ringde, men det kan man aldrig lita på. När det var avklarat tänkte jag återgå till min vanliga rutin, och det betyder inte att gå upp i ottan. Av någon outgrundlig anledning så vaknade jag ändå halv 6. Jag hoppas verkligen att jag inte kommer att göra det i fortsättningen. Det betyder nämligen att när klockan är 10 på kvällen kan jag inte hålla ögonen öppna längre utan måste gå och lägga mig. Katastrof! Jag missar alla bra deckare som ges sent på kvällar och nätter. Det går inte och titta på TV tidigare på kvällen för då visas bara fotboll med för, mellan och eftersnack.

När jag nu ändå var vaken och faktiskt kände mig pigg så fanns inget annat alternativ än att stiga upp.  Det sägs att kvinnor kan göra många saker samtidigt och det håller jag med om till viss del. Idag gick det inte riktigt så. Jag laddade kaffekokaren medan jag gick och hämtade tidningen, och så långt var allt väl. När jag kommit in igen så började jag att laga gröt och la en brustablett i ett glas vatten. Jag tar nämligen en piggelintablett varje morgon. Om det är den som hjälper eller jag bara är allmänt pigg för tillfället vet jag inte, och ärligt talat bryr jag mig inte heller. Huvudsaken är att jag känner mig pigg och alert. Jag tycker inte om att ha socker på gröten utan jag tar en näve russin i stället. Det är mycket godare. Nu stämde inte det där om att göra många saker samtidigt längre. Först hällde jag en näve russin på gröten och sen gjorde jag likadant i glaset med brustabletten. När jag såg att de singlade ner på botten kom jag på att det stämde inte. Det var bara till att fiska upp dem och lägga en omgång Ginsengmarinerade russin på gröten. Blir jag inte extra pigg idag så blir jag det aldrig. Jag tror jag kommer att uträtta storverk idag.

23 kommentarer:

  1. Hahaha....jag tror också att du kommer att uträtta storverk idag.
    Gingsengmarinerade russin gör susen. Du har hittat på någonting nytt som kommer att göra världen mycket bättre. Åtminstone så gör du det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kan kanske ta patent på receptet.

      Radera
    2. Jag tror att du kommer att vara som en duracellkanin idag!
      SVAR:.Absolut tryggt med 2 "hundar" ute och två inne som vaktar mej + ett bra larm!
      Ha en bra dag! Kram!

      Radera
    3. Jag riktigt känner hur det spritter i benen.

      Radera
  2. håller med dej... morgnar kan man hoppa över - kaffe tror jag inte på som uppiggande, gott kaffe har man på maten :)

    SvaraRadera
  3. Haha ... ginsengmarinerade russin - det låter som en bra grej!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske något jag borde fortsätta med.

      Radera
  4. Haha! Ja, nu borde du bli extra pigg efter de russinen ;)

    Hoppas ni har klarat er från översvämningarna!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så pigg att jag åkte till Väla och shoppade kläder.

      Radera
  5. Jag vaknar nästan alltid för tidigt... Vad ska man göra uppe klockan sex när man är ledig liksom? Tror att det beror på ljuset, jag tycker att det är supersvårt att sova när det är såhär ljust...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan kanske vara därför som jag med vaknar tidigt.

      Radera
  6. Kroppen är en konstig manick. Den liksom ställer in sig på "vakna tidigt ett tag". Och då kvittar det liksom hur man försöker somna om.
    Blev det någon lyckad shopping runda?
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade massor av fina kläder.

      Radera
  7. Ginsengmarinerade russin - det receptet borde jag prova! Jag skulle nämligen behöva bli så pigg att jag gjorde en tur till stan och köpte kläder. Garderobssorgen är total. Men jag tror inte ens piggelinmarinerade russin skulle hjälpa. Handla kläder är lika trist som att stiga upp i arla morgonstund.
    Sena kvällar är mycket roligare än tidiga morgnar! Kommer aldrig att förstå mig på människor som sprudlande pigga och glada hoppar ur sängen i ottan. Hur obekväm säng man än råkar ha så är den ju alltid jätteskön just när man ska lämna den.
    Hoppas ni har bättre väder än vi - här har det ösregnat hela dagen. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också normalt nattmänniska, så jag fattar inte vad som hänt med mig. Det känns onormalt att vara så pigg på morgonen. Regnet är borta här nu och vi har skönt väder.

      Radera
  8. Tänk så tokigt det kan bli. Det är nog inte alls bra att ställa klockan på väckning. Man ska nog sova tills man vaknar.
    Äppelmos är också gott på gröten, tycker jag.
    Ha en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ytterst sällan jag ställer mobilen på väckning numera. Det är absolut det bästa när man kan sova så länge man vill.

      Radera
  9. Hahaha! Det var tur att du inte slängde russinen någon annanstans. Dubbel dos på gröten är väl inte så dumt i alla fall. Ibland undrar man hur det står till i knoppen - i alla fall i min knopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är man mer än lovligt förvirrad.

      Radera
  10. Haha, det blev en gröt med energi det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Jag hade energi för två dagar.

      Radera
    2. Ha ha! Hur pigg blev du den dagen tro.

      Radera