tisdag 14 juni 2016

Bra kvinna reder sig själv


Allt fungerar väldigt gnisselfritt här hemma när var och en gör det den är bäst på. Ibland behövs det att vi båda hjälps åt med en sak....och det går betydligt snabbare också. De sista veckorna har det varit lite si och så med samarbetet. Vi har inte varit ovänner men Göran har haft besvär av sin gikt en längre tid. Handen svullnade upp så den liknade en uppblåst gummihandske. Han är högerhänt och oturligt nog så var det högerhanden som drabbats. Man tänker inte på hur mycket man egentligen använder sina händer, förrän det inte fungerar längre. De enklaste saker blir helt plötsligt omöjliga att göra.

Vi har alltid en massa projekt på gång, men allt sådant har fått stå till sidan nu. Mina projekt har jag kunnat utföra som planerat, men Görans, som oftast är något snickeriaktigt har jag inte kunnat ta över. Mina färdigheter på det området är minimala. Delvis p.g.a. att jag aldrig har behövt träna upp mig på att göra något sådant. Det har varit så enkelt att bara "lägga in en beställning" på det jag ville ha gjort.

Sjukdomar kommer alltid olägligt, men det var extra olägligt nu eftersom vi höll på ute i trädgården och fortfarande har en del växter som ska planteras. Jag är ingen expert på att gräva. Antagligen använder jag fel teknik, för jag lyckas aldrig gräva särskilt djupt. Konstigt egentligen för jag är faktiskt stark. Jag har "kråsor" som min farmor skulle ha sagt. Jag tog en grävkurs i går eftermiddag med Göran som instruktör. Nu kom jag på vad jag gjort för fel tidigare. Jag har bara grävt ett smalt hål och då går det inte att vinkla spaden och få upp någon jord. När jag nu gjorde hålet betydligt större var det ingen konst att gräva djupt. Jag ser ändå fram emot när Göran blir så pass bra att han kan överta de tyngre jobben. Jag gillar finliret mycket bättre.

Alla rabatter är ogräsfria nu och alla buskar nyfriserade och det enda som återstod för mig var att lägga ut barkmull i alla rabatter. Jag gör det varje år och det är ytterst lite ogräs som visar sig sen och de förskrämda plantor som ändå vågar sig upp är lätta att bara lyfta upp, för rötterna är så små. Vi hade inga fler säckar med barkmull hemma, och jag funderade på hur vi skulle gå till väga eftersom inte Göran kan använda sin hand. Vi brukar köpa 4 säckar i taget och det går jättebra att parkera bilen utanför där de ligger i affären, men det är ändå en bit att bära dem, och de är ganska tunga. Då fick jag en riktig snilleblixt! Jag har mors dramatenväska i källaren, och den används aldrig. Väskan plockades bort så jag bara hade stativet kvar. Det la vi i kofferten och körde iväg. Nu var det bara att dra ner en säck och ställa på stativet och rulla fram till bilen. Där kunde jag själv lyfta säcken i kofferten.

Som sagt....bra kvinna reder sig nästan alldeles själv.

22 kommentarer:

  1. Ja, man lär sig så länge man lever, eller har en lever som en läkarvän brukar säga. Jag har lärt mig mängder jag också i år, med Uffe som lärare på sidan om. Nu kan jag klippa gräs, jag kan trimma och en hel del till...
    Däremot har jag inte ogräsfritt, och får det troligen inte heller, för så snart jag har klart i den ena ändan av trädgården så är det bara att börja om men det där med bark låter bra. Tack för idén.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste verkligen ha fått lära dig massor. Det är inte fel att kunna lite av varje så man inte är alldeles handfallen om det nån gång behövs. Din trädgård är betydligt större än min, så du har en hel del att gå över.

      Radera
  2. Som sagt "Bra kvinna reder sig själv"! Det ligger mycket i det.
    Så finurlig du är, dramaten är bra till mycket.
    Som så många andra gånger så känner jag igen mig lite i dina inlägg. Stefan kan heller inte hjälpa mig med vad han brukar, det är trist att våra män inte är kuranta.
    Jobba lugnt, och var rädd om dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tar det i lugn takt. Tänker inte jäkta.

      Radera
  3. Precis bra kvinna reder sig själv Det gäller att komma på "genvägar" .
    Hoppas att Göran snart blir bra i näven!
    SV:..Det var trevliga timmar jag och sonen fick tillsammans!
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svullnaden har gått ner betydligt.

      Radera
  4. Det där med det elektriska och det datoriserade är inte min starka sida. Där MÅSTE jag ha hjälp! Men så är jag också gift med en elektriker, och han håller datakurser för PRO. Jag behöver bara "pipa" så får jag hjälp.
    Ha en fin vecka!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir lite bekväm när det är lätt att få hjälp.

      Radera
  5. Aj då, inget vidare med gikt! Hoppas han snart blir bättre!
    Men så bra att din mors dramaten kom till nytta :)
    Kram och trevlig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska använda den när vi köper hem barkmull även efter att Göran blivit bra. Finns ingen anledning att släpa på tunga saker när man inte behöver.

      Radera
  6. Kul att jag fick lära mig vad Dramatenväska var för något. Har aldrig hört namnet förr även om jag sett många sådana. Det är ju väldigt bekvämt att lassa över alla tunga arbetsmoment på sin partner - jag är likadan. Men rätt vad det är behöver man själv ta itu med saker och ting. Bra tips med vagnen - själv orkar jag inte lyfta upp en hel säck jord på skottkärran eller i bakluckan så förhoppningsvis slipper jag det ett tag till.
    kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog alltid varit ganska stark.

      Radera
  7. Hej, jag är ingen bra kvinna för jag reder inte mig själv...jo, om jag helt enkelt ser till att bo på så vis att jag slipper både snickerier och trädgårdsskötsel! Och det gör jag jue! Jag har verkligen tummen mitt i handen och är fruktansvärt opraktisk på alla sätt och vis. Och tyvärr är det ju mest viljan som saknas, har liksom inget intresse av att fixa och dona...så då får andra göra det medan jag gör något jag gillar bättre. Vad nu det kan vara...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är spännande att prova på lite av varje, så för mig är det perfekt att bo som jag gör. Allt blir inte som jag tänkt mig, men vad spelar det för roll?

      Radera
  8. Ajaj ... gikt är inte kul! Hoppas på snart tillfrisknande för Göran så du slipper gräva ... ja för hans egen skull ännu mer förstås :) Smart att göra om Dramaten till en säckkärra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran är bättre nu, men det tar väl kanske lite tid innan kraften i handen återvänder helt. Nu kommer jag att använda Dramaten betydligt oftare.

      Radera
  9. Fy för gikt! Kan vara så ont och besvärligt. Sänder krya-på-dig-hälsning till din man.
    Dramaten är en praktisk uppfinning och mycket användbar. Tyvärr har den en svaghet ... den är dålig på att "gå" i trappor. ;)
    Jag gillar också att testa olika saker. Rätt vad det är så har man hittat en ny hobby! :)
    Kram från svalt norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slapp trappor när vi köpte jord, som tur var. Precis så tänker jag med. Man vet aldrig om man tycker om eller klarar av att göra en sak förrän man testat.

      Radera
  10. Vilken finurlig lösning, precis sånt som du är en mästare i att komma på.

    SvaraRadera
  11. Så tråkigt, händer är man verkligen beroende av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt tänker man aldrig på så länge allt fungerar som vanligt.

      Radera