onsdag 1 juni 2016

Pantertantens namnsdag



Namnet Gunnel är en medeltida kortform av det fornnordiska namnet Gunhild som är bildat av orden gunnr och hild som båda betyder strid. Jag har läst någonstans att Gunnel betyder stridsmö. Jag är inte så säker på att det är en positiv benämning. Det äldsta datum från när det här namnet användes är från 1468.

Gunnel har minskat avsevärt i popularitet sedan slutet av 1950-talet. Det finns en hel del kvinnor i min ålder som heter Gunnel, så det kan nog stämma. Jag är döpt efter smedens dotter i Kabusa. Min mor tyckte det var ett sånt fint namn och det tyckte min farmor också, så då blev det så. Själv hade jag ingenting att säga till om. Jag har väl aldrig varit speciellt förtjust i mitt namn. Jag tycker inte det är fult men heller inte vackert....mer så där mittemellan. Det fick duga. 

Sedan milleniumskiftet har jag namnsdag den 1 juni, alltså idag. Innan dess var det den 2 april som var Gunneldag och ännu längre tillbaka, före 1992 så uppmärksammades jag den 30 januari. Mitt namn kom inte in i almanackan förrän 1986 så det har inte varit något långvarigt firande. Namnsdagar firar vi med ett enkelt Grattis men inga tårtor och presenter. Det sparar vi till födelsedagarna. 

29 kommentarer:

  1. Grattis på namnsdagen! Hoppas att du får en fin dag.
    Vi firar aldrig namnsdagar, för jag har inte någon. Jag heter ju Anne-Louice, men kunde själv inte säga det som liten, utan jag kallade mig för Isa, därifrån kommer Lisa, som jag alltid blir kallad för.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag trodde faktiskt du hette Lisbeth, för det hette min väninna och hon kallades alltid Lisa.

      Radera
  2. Godmorgon!
    Kram till dej!
    Dessa persikor är supergoda!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Det är väl lite som mitt namn. Mina föräldrar fick ett enda barn och det var en gåva, tyckte de, så därför heter jag Gerd. Och namnsdag har tillkommit under senare år.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Med åren så har jag accepterat mitt namn.

      Radera
  4. Grattis på namnsdagen!
    Vi firar inte heller de dagarna, men visst är det trevligt när någon säger grattis!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Grattis på namnsdagen! Jag har flera bekanta som heter Gunnel
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Grattis hela Gunnel-dagen!
    Jag har för mig att namnsdagar inte firas lika mycket längre som när jag var yngre. Då kom man ihåg varandras namnsdagar på ett annat sätt. När min mor Ruth hade namnsdag blev det kaffekalas tanter emellan. Ambrosiakaka och tulpaner hörde till. Också min dag firades...och ibland fick jag också någon liten present, men det där har ramlat bort i samma takt som de gamla har gjort det. Jag måste medge att världen känns lite fattigare när det inte kommer ett gratulationskort från min salig svärmor längre. Hon var den absolut sista som kom ihåg min namnsdag på det sättet. Ett enkelt grattis blir det här hos oss också, om vi överhuvudtaget kommer på att vi har namnsdag.
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag brukar inte själv komma ihåg min namnsdag. Det kan bero på att mitt namn inte varit med i almanackan så länge och dessutom skiftat plats ett antal gånger.

      Radera
  7. grattis på namnsdagen! vad dom har flyttat på din namnsdag. här har maken namnsdag på måndag och det firas. framförallt med presenter! så dom införskaffade jag igår. nån tårta blir det inte, för tårta är äckligt sött. men lite god middag blir det. kanske ett glas bubbel. vi firar allt som går att fira; namnsdagar, födelsedagar, träff-dagen, förlovningsdagen och bröllopsdagen. förutom påsk, jul, midsommar osv. livet är kort och ibland tufft så det gäller att ta vara på det som är bra!

    SvaraRadera
  8. Jag passar på att framföra ett Grattis!
    Det går liksom av sig självt att namnet blir en del av identiteten och jag tycker allt att betydelsen av ditt namn tyder på ett visst kurage. Namn går ju ofta i vågor och väljs sällan av de som innehar dem, men Gunnel känner jag flera i olika generationer, så för mig är det ett namn som alltid ligger rätt i tiden.
    En riktigt fin namnsdag önskar jag dig!
    Kram från Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Du visade mig faktiskt många positiva saker med namnet som jag aldrig funderat över.

      Radera
  9. Grattis på namnsdagen!
    Och jag tycker att Gunnel är ett fint namn och inte lika vanligt som till exempel Gunvor.

    SvaraRadera
  10. Gunnel är ett fint kvinnonamn tycker jag. Men har kommit helt ur modet. Liksom Hans. Det lär nog dröja innan Hans blir populärt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det bor många både Hans och Gunnel på vår gata och min man har Hans som andranamn.

      Radera
  11. Nu har jag varit här och snokat runt lite igen. Som vanligt härliga roliga och tänkvärda inlägg.
    Åh vad jag gillar din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det är alltid roligt att höra.

      Radera
  12. Gunnel var en av mina allra bästa kompisar när jag gick i 2-4 klasserna, sedan flyttade jag några mil bort. Med andra ord, ett namn som klingar positivt i mina öron....

    Grattis så här i 11:e timmen, eller rättare sagt 23:e timmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag får kanske börja omvärdera mitt namn.

      Radera
  13. Vilken tur, jag hann skicka ett GRATTIS på Gunneldagen! Det var i sista snäppet, men bättre sent sänt än aldrig. (Har inte haft på datorn förrän nu.)
    Det är roligt att ha fått en Gunnel till att gratulera. Min bästa vän heter också Gunnel och vi har känt varandra i 43 år, och talas vid minst en gång per dag.
    Trevliga och rejäla tjejer heter Gunnel! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag börjar bli mer och mer stolt över att heta Gunnel.

      Radera
  14. Och jag får säga grattis på dagen efter Gunneldagen - hoppas det går lika bra. :)
    Det går mode i namn. Numera döper väl ingen sina barn till Anne-Marie.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det roliga är att gamla namn återkommer med jämna mellanrum. Om 100 år döps kanske många till både Anne-Marie och Gunnel.

      Radera