onsdag 8 juni 2016

Det finns palmer av olika slag


Jag vet att jag har visat mina ormbunkar tidigare, men de tål att visas upp igen. Jag fick en liten planta  av min mor för mer än 40 år sedan, som jag planterade utanför fönstret i det rum som numera är mitt datarum. På den tiden var det vårt sovrum. Jag var överlycklig när den slog upp nya rotskott lite här och var och jag var snabb med att gräva upp dem och plantera dem någon annanstans. Det blev många plantor till sist. De slår fortfarande upp nya rotskott och jag gräver upp dem......men nu planterar jag inte om dem utan slänger dem i tunnan. Ormbunkarna kommer att ta över hela trädgården annars, för de är så livskraftiga.


Den första plantan jag grävde ner är ganska stor och bred nu och runt ikring växer en perenn som blommar med små ljusblå klockor. Jag kan inte komma på vad den heter. De blommar väldigt tidigt, och när de blommat klart har ormbunken börjat breda ut sina blad, så då syns inte det vissna mer.


Ormbunkarna är planterade i V-form och det har blivit en nätt liten dunge. 

I framkanten har jag planterat skuggbräcka som blommar så vackert. Både de och ormbunkarna trivs ihop och solen kommer inte till här för det är mot norr. 


Jag har planer för den äldsta ormbunken. Den som står framför mitt datarum. När jag hälsade på min son under tiden han bodde i San Diego såg jag ormbunkar överallt i deras trottoarplanteringar. De var jättehöga och såg ut som palmer. För varje år som går så läggs det till nästan som en ring på stammen. Det blir som ett slags årsringar fast på höjden. Stammen påminner lite om en ananas. Jag undrar hur länge det dröjer innan jag kan sitta under min ormbunkspalm. Det lär nog dröja. Men jag kan åtminstone ligga under den och drömma att någon fläktar mig med palmblad. Det kan behövas i denna värmen.

22 kommentarer:

  1. Jag tycker ormbunkar är väldigt vackra. Vi har en del i skogen men de klarar inte det här torra klimatet.
    Tycker om deras grönska. Trevligt att ni har dem pä er tomt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ormbunken är en ståtlig växt.

      Radera
  2. Du kämpar på med din maskrospalm och ormbunkespalm. Så häftigt.
    Idag har vi det lite svalaren nästan så att det känns som om regnet är i luften., och så är det mulet. Känns faktiskt riktigt skönt.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått palmer på hjärnan. Här är mulet och svalt här med....riktigt skönt med en mellandag.

      Radera
  3. Ormbunkar är vackra och praktiska har jag kommit underfund med.
    För några år sedan fick jag några småplantor hitsända av Olgakatt och således från Skåne. Nu har de vuxit till sig så starkt att det till hösten blir dags att ta bort några som jag har tänkt ut en plats till. Strutbräken kallas den. Vi har också ett vilt bestånd av örnbräken på tomten, där skogens djur gärna ligger och svalkar sig under hetaste tiden. Idag tog sommaren slut hos oss, med storm och behövligt regn, men allt har sin tid. Snart är värmen och solen här igen.
    Ha en fin dag Gunnel!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit väderomslag här med, men det behövs så jag kan hämta andan. Trädgårdsjobb fungerar ändå, för det regnar inte.

      Radera
  4. Med tanke på din maskros, så bör du lyckas även med detta projekt! :)
    Jag har en slags vild ormbunke - träjon tror jag de heter och de brer gärna ut sig och är svåra att gräva bort... men så länge de håller sig vid berget i kanten av skogen så får de växa lite som de vill :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ormbunkar och tycker det är snyggt när det är många samlade, men det får inte ta över hela trädgården.

      Radera
  5. Jag har också ormbunkar i min trädgård.
    SVAR:..Sån liten söt goding har du också varit!
    Ha det så gott!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ormbunkar är tacksamma växter. De överlever alltid.

      Radera
  6. Ormbunkar är egentligen en väldigt vacker växt! Men tyvärr glömmer man bort hur fin den är!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar inte av att hålla liv i ormbunkar inomhus, men i trädgården går det jättebra.

      Radera
  7. vilka härligt stora ormbunkar. dom trivs väl just där dom växer. och toppenidé att stamma upp dom, medan åldern gör dom kala nertill. du får en egen djungel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om det dröjer länge, så har jag något att se fram emot.

      Radera
  8. Ormbunkar är vackra. Såna hade jag i min trädgård i Kiruna. Kanske vore det en bra idé att plantera några på den slänt som finns invid kolonilotten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ormbunkar trivs visst överallt så det är en bra idé.

      Radera
  9. Ormbunkar är väldigt vackra! Jag har aldrig tänkt att de är lika palmer, men inser det nu när jag läser hos dig! Vackra, men som du skriver, vill gärna ta över. Men de har en kvinna att tampas med och jag tror kvinnan vinner det slaget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt.....de får se sig besegrade i min trädgård.

      Radera
  10. Palm som palm - huvudsaken är att den ger skugga när solen gassar.
    Här är det ösregn, stormvindar och 3-4 plusgrader. Längre norrut har det snöat. Palmer behövs möjligen som ved i spisen.
    Kram från stormiga norr!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilken skillnad i väderleken. Vi har lite svalare nu, men det håller sig åtminstone mellan 18-19 grader.

      Radera
  11. Ormbunkar är fint! Med hjälp av hinkvis med vatten har jag äntligen fått mina att etablera sej på min skuggiga baksida, men nog dröjer det ett tag innan dom är lika stora som dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta av mina ormbunkar är runt 40 år.

      Radera