söndag 12 juni 2016

Ibland är det svårt


Även om det ger mig problem så säger jag vad jag tycker, för det gör så ont att bita mig i tungan.


Om man biter sig i tungan eller sväljer en extra gång kan väl vara strunt samma. Men ofta är det bra om man inte säger rakt ut det som poppar upp i hjärnan. Lite eftertanke skadar inte. Ett förfluget ord går aldrig att ta tillbaka, och även om man sen säger att man inte menade det, så finns det kvar i hjärtat och hjärnan på den som hörde det. Det finns inget suddgummi som är så effektivt att det går att sudda bort de orden. 

20 kommentarer:

  1. Så sant. Det går aldrig att göra ogjort.

    Å andra sidan tror jag man kan säga allt eller nästan allt Det beror på HUR det sägs. Kritik kan säga känkande, förolämpande men det kan också ges med omtanke, litet mer friserat men ändå tydligt.

    Det är svårt att vara människa.. :-)

    Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kritik behöver inte alltid vara något negativt, om man är lite finkänslig när man framför den.

      Radera
  2. Ja, ibland hoppar det grodor ur munnen som kan såra. Och man skulle bara vilja sjunka genom jorden!
    Då skulle man behövt ha det där suddgummit!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade säkert blivit väldigt populärt om det funnits.

      Radera
  3. Ibland är det tur att det finns lögner, för tänk om allt man hörde var sant!
    Må väl! Kram

    SvaraRadera
  4. Så kloka ord!Ja....Ibland är det bättre att vara tyst och bli tagen som idiot ,än att öppna munnen och bevisa att man är det.
    Ha en bra söndag!Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt beslut som en hel del borde följa.

      Radera
  5. En balansgång som inte alls är särskilt lätt.
    Äldre jag blir, mera tänker jag efter före har jag märkt.
    Man behöver sällan slänga ur sig sådant som sårar andra. Bättre att tiga.
    Men ärlighet är också en dygd, men som sagt är den relativ och sanningen ser inte likadan ut för alla. Så bäst att vara lite lågmäld emellanåt och visa finkänslighet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt i att det är en svår balansgång.

      Radera
  6. jag är inte så duktig på eftertanke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dert man inte är bra på kan man alltid träna upp.

      Radera
  7. Oftast är det klokt att hålla tand för tunga. Men inte alltid lätt ... ibland blir tungan riktigt sårig. ;)
    Ha en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fullständigt med dig om att det är svårt många gånger.

      Radera
  8. Så sant som det är sagt!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Ibland är det bäst att vara tyst.

    SvaraRadera
  10. Håller med. Rätt bra att tänka efter före. Inget vidare att behöva bita sig i tungan.
    Ha det gött på söndagkvällen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra om man inte har för bråttom när man basunerar ut sina åsikter.

      Radera
  11. Så är det ... kloka ord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får se till att inte glömma bort det.

      Radera