måndag 13 juni 2016

Liten har blivit stor

























De här bilderna har en hel del år på nacken. Rasmus ville visa mig att han kunde vara både stor och liten. Så är det nog. Även om barnen växer och blir långa så är de innerst inne fortfarande små. Det är härligt att det inte går alldeles för fort. Tids nog är de stora och blir fullt upptagna med kompisar och andra intressen. Än så länge är jag med på prioriteringslistan och får ett telefonsamtal varje kväll. Ibland är det inget viktigt som har hänt utan han vill bara ringa och säga HEJ. Det är inte så bara för mig.

I fredags var jag på skolavslutning i Rasmus skola. Det var säkerligen sista gången jag besökte min gamla arbetsplats. Rasmus har slutat mellanstadiet och efter sommarlovet börjar han på högstadiet här i Åstorp. Han ska gå på Björnekullaskolan...samma skola som hans mamma, moster och morbror gått på. Det är en bra skola med duktiga lärare så han ska säkert komma att trivas där. Jag tycker inte det är så länge sedan som han började förskoleklassen på Kvidinge skola. Då jobbade jag också på skolan, så jag träffade honom varje dag och ibland var han med på Fritids där jag jobbade. De här sju åren har bara svischat förbi, känns det som.


Sista veckan innan avslutningen var inte så arbetsam. Det var mest att göra klart och städa undan eftersom de inte kommer tillbaka nästa termin. En av dagarna spelade de fotbolls och innebandymatch mot lärarna. Det är något som alla elever ser fram emot och även personalen. Alla spelare ropas upp och får springa in på banan och visa upp sig före matchen. Lärarna brukar var lite tokigt klädda och Rasmus åkte till skolan den dagen iklädd stora gröna glasögon. Det stod 4-3 till lärarna bara någon minut innan slutsignal, men då var det en lärare som spelade ojuste, tyckte domaren (som inte alls var partisk) och eleverna fick straff. Slutresultatet blev 4-4.

24 kommentarer:

  1. De växer fort i dendär åldern. Fort går det.

    Vilket kul påhitt. Match med lärare. Förstår det är uppskattat.....för det låter ju Värkligen som en riktig kul grej.

    Ha en fin ny vecka och kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är höjdpunkten sista veckan innan avslutningen.

      Radera
  2. Ja, tänk så fort åren går! Härliga Rasmus som ringer dig varje kväll - jag tycker det är underbart :) Ett stort steg att börja i högstadiet - ännu ett steg mot vuxenlivet. Kul med matcherna mot lärarna - klart att domaren inte var partisk :) Fin bild på en fin kille!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tiden och åren går fort och oftast märker man kanske det med barn som växer och utvecklas fort.
    Skönt med sommarlov och mysigt att han vill ringa till dig. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om det är 6 år sedan jag slutade jobba delar jag fortfarande in året i terminer med sommarlov, jullov, påsklov, höstlov och sportlov. Det blir lite mer ordning på året då tycker jag.

      Radera
  4. Personligen tror jag att du och Rasmus alltid kommer att ha det där speciella som ni tycks ha. Han blir nog inte för stor för att höra av sig och berätta. Ni har så god början från början.
    Mitt yngsta barnbarn börjar skolan till hösten och det känns märkligt...
    att lilla Wilhelm har blivit så stor redan. Han var ju nyss den där lilla nyfödda som storebror Timothy var så glad för. Timothy ska finnas med mig i caféet den här sommaren, tre dagar i veckan, och hjälpa till. Han ska i första hand få lära sig laga salta pajer men killen är matglad och vetgirig så det blir säkert en del till. Jag ser mycket framemot att ha honom med mig i det dagliga arbetet.
    Ha en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner också att vi har ett speciellt band och det är underbart. Så härligt att få hjälp av ett barnbarn i caféet. Förstår att du ser fram emot det.

      Radera
  5. Svar
    1. Detta är en tradition som alla elever ser fram emot.

      Radera
  6. Skoj med skolavslutningar och särskilt när lärarna bjuder till. Partisk domare? Inte då :-)
    Tiden går verkligen fort. Rätt som det är så blev vårt äldsta barnbarn tonåring. Dessutom har han växt om mig både i längd och skostorlek. Kanske inte så svårt förstås....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är fortfarande några cm längre än Rasmus, men han har gått om mig i skostorlek.

      Radera
  7. OJ Så stor Rasmus har blivit! Ja åren de bara svissar förbi!
    Vissa dagar vill man ta bort alla speglar Men det hjälper egentligen inte
    för verkligheten kommer och och slår till en :-)
    Men vissa dagar har jag kul !!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag jobbade på dagis hade en i personalen satt upp en liten lapp på spegeln i omklädningsrummet: Du är vacker! Man log automatiskt när man läste det.

      Radera
  8. Ja, var tar åren vägen? Det är både roligt och lite sorgligt på samma gång när man ser hur fort barnen växer!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill ju gärna ha kvar dem som små, men visst har man mycket roligt med dem i vilken ålder de än är.

      Radera
  9. Spännande och börja ny skola till hösten. Och kul han fortfarande ringer dig varje kväll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han ser fram emot att börja på högstadiet.

      Radera
  10. Din och Rasmus fina kontakt har livstidsgaranti.
    Alltmer inser jag att livet går lika snabbt som en penningtransaktion mellan mobiltelefoner ... Swish!

    SvaraRadera
  11. Det sägs ju att mamma är bäst, men mormor är också bra. Jag saknar fortfarande min mormor, som dog för snart 26 år sedan.
    Så kul att Rasmus ringer varje kväll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma är alltid bäst, men att vara med på favoritlistan är stort.

      Radera
  12. Så mysigt få ett samtal från barnbarnet varje kväll. Bra idé. Kram Maria

    SvaraRadera