torsdag 9 juni 2016

Fiffel och båg


När jag kollade mitt bankkonto idag såg jag att skatteåterbäringen var insatt. Det var bara drygt en tusenlapp. De måste ha räknat helt fel på Skattekontoret. Jag ska ha mycket mer tillbaka....i stort sett allt jag betalat in i skatt. Vi betalar väl inte skatt i Sverige längre? På TV sa de åtminstone att Volvo och en massa andra storföretag är nolltaxerare. Det måste klart gälla alla i Sverige eftersom vi kommit så långt med jämställdheten i vårt land.

Visserligen har de här företagen haft personer till hjälp som vet hur man flyttar pengar från ett konto till ett annat i utlandet och många andra knep som gör att det inte blir olagligt....bara omoraliskt. Jag kan bara flytta mina pengar från bankkontot till min plånbok och det är för kort väg för att det ska ge samma effekt, men jag lider i varje fall inte av dåligt samvete. Det gör säkerligen inte höjdarna i de här företagen heller. För att kunna göra det måste man först och främst ha ett samvete.


26 kommentarer:

  1. För att få jobb i svenska storkoncernen Bluff & Mygel måste man ha klarat kursen Fiffel & Båg och skolkat från kursen Etik & Moral. Och det ska synas på ens CV.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tänk vad storpamparna kan fiffla. Skulle vi bara försöka fiffla så åker vi dit med dunder och brak. I mina deklarationspapper stod det att jag hade rest på drygt 2600:-, men efter min deklaration, då jag loggade in mig på skatteverket stod det rest 6:-.
    Så jag rättar mig efter det sist nämnda.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reglerna är väldigt underliga när en del kan komma undan med vad som helst.

      Radera
  3. Ja, vi som hör till "småfolket" kan inte riktigt komma upp i de stora grabbarnas fiffelnivå. De måste ha någon skola där de lär sig alla knep.
    Jag fick en smärre chock tidigare i våras när det visade sig att jag var skyldig litet skatt i Sverige. Ingenting hade sänts till mig utan det var jag själv som såg det hos Skatteverket. Jag jobbade ju inte under min vistelse/mitt boende i Sverige i höstas men jag fick litet ränta på ett bankkonto. Som tur var upptäckte jag det innan sista deklarationsdagen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart lättare att hålla "småfolket" i örat än de stora jättarna.

      Radera
  4. Visst är det konstigt hur pengarna fördelas och hur en del klarar sig undan att göra rätt för sig.
    Nu ska vi se hur det ser ut på bankkontot - hoppas det stämde som de förutspådde för då är det i alla fall på plus :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plus på kontot låter alltid trevligt.

      Radera
  5. Skatteplanering på höga höjder brukar sällan vara riktigt rumsrena.
    Somliga får för sig att de kan fiffla och båga precis hur som helst utan något som helst samvete. Det är ruggigt, ruggigt och åter ruggigt. Tur att det finns vanliga arbetare och pensionärer som håller landet flytande.
    Vi får vår skatteåterbäring, om vi får någon, i början av december. Jag måste betala till i år men Uffe får så det jämnar ut sig i familjekassan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar alltid få tillbaka på skatten, men det är aldrig några storsummor. Göran däremot får alltid restskatt och det brukar röra sig om rejäla summor, trots att han alltid betalar in extraskatt varje år.

      Radera
  6. Du har så rätt....det krävs för och främst ett samvete!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Politiker och de stora "grabbarna" är som krokodiler. Stora i i käften och inga öron som man kan hålla dom i!
    Ett gott samvete är den bästa huvudkudden..Kram!

    SvaraRadera
  8. Du milde - tänkte inte på det! Mitt bankkonto måste vara sprängfyllt (liten överdrift) av återbetalda skattepengar. Hurra....fast jag har hellre ett bra samvete och dessutom så orkar jag inte mygla..... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också det är bäst att vara ärlig. Förhoppningsvis så lönar det sig i längden.

      Radera
  9. Så rätt. Visst kan man bli jäkligt uppretad, milt uttryckt, men jag ger mycket för att kunna sälla mig till de samvetsgranna och kunna sova gott om nätterna. Väljer man andra planhalvan kommer något förr eller senare att springa ifatt en. Jag vill inte bli jagad.
    Ha det gott Gunnel!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte heller vilja leva med den osäkerheten att en vacker dag kom det fram att jag fuskat. Ärlighet vara alltid längst.

      Radera
  10. Det avslöjas så mycket så man knappt orkar lyfta på ögonbrynen längre. I vart fall reagerade jag mycket mer förr än nu. Tyvärr är det vardagmat idag att de som har mycket pengar betalaringen skatt, medan de med lite pengar för överlevnad skattar för att samhället ska fungera! Sjukt!

    Förstår inte varför inget av blocken vågar röra runt i den stora grytan. Där finns pengar att hämta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde finnas någon anställd som hela tiden såg till att alla kryphål täpps till, för det kommer ständigt nya.

      Radera
  11. men företagen har väldigt många skattebetalande arbetare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag företagen skulle ta intryck av sina laglydiga arbetare.

      Radera
  12. Det gör mej så förbannad att de som har mest inte bidrar alls till dom som behöver. Men kanske är det som en del undersökningar visar, att de som inte har så mycket helst delar med sej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det är så att egoismen är störst bland de som redan har mycket.

      Radera
  13. Jag får restskatt. Visserligen inte så mycket. Men jag borde få tillbaka, grrrr. En helt vanlig panschis som jobbat sen jag var var 18 år. Tills 60. Skulle nog inte valt att gå då. Men jag fick 5 fina år med min gubbe. Det var det värt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns viktigare saker i livet än pengar. De är ett nödvändigt ont.

      Radera