måndag 27 juli 2015

Snart blir det kalas



I lördags vaknade jag till ett inte så värst trevligt väder.....mulet och blåsigt. Lite senare på förmiddagen kom regnet också. Vilken tur att vi varit så flitiga i trädgården tidigare i veckan. Eftersom det var helt uteslutet med pysslande bland växterna, så bestämde jag mig för att åka iväg och uträtta lite ärenden. Det är en hel del som ska ordnas och handlas hem innan vårt hem fylls med barn och barnbarn om knappt två veckor.

När jag kört bara en kort bit hemifrån hamnade en stor fågellort på min framruta. Det skvätte över hela rutan, så det såg nästan ut som om jag körde i snöstorm. Jag tänkte med en gång på att man alltid säger att sådant betyder tur. Med tanke på den mängd som satt på min framruta så borde jag vara väldigt nära en högvinst. Tyvärr var det snudd på trafikfarligt att köra med så dålig sikt, så jag var tvungen att sätta på både spolare och vindrutetorkare. Jag kunde riktigt se hur alla miljonerna viftades bort.

Tidigare hade jag skrivit en kom-ihåg-lapp och jag kom faktiskt ihåg att ta den med mig också när jag gav mig iväg. Det är ingen självklarhet när det gäller mig. Först var det en del saker jag behövde till kalaset och nu är snart allt inhandlat till det. Sen behövdes både kyl och frys fyllas på, för det var väldigt tomt på hyllorna. Att handla mat är ganska tråkigt. Därför storhandlar jag en gång i månaden och behöver bara komplettera med lite från affären i veckorna.

Det var mer än jag som hade kört iväg för att handla i busvädret, för det var inte det lättaste att hitta en parkeringsplats. Jag har två stora köpcenter på väldigt nära håll, och det är praktiskt. Det är bara att ställa bilen på parkeringen och sen strosa runt inomhus oberoende av väderleken. I lördags var det en helt perfekt shoppingdag. Att gå runt på varuhus är minst lika jobbigt som att arbeta i trädgården, så när jag kom hem och fått stuvat undan allt jag handlat placerade jag mig i TV-soffan och slötittade på något helt ointressant program. Det behövdes för att rensa hjärnan från alla intryck. Fram emot kvällen piggnade jag till och var helt vaken när det var dags för en deckare.

33 kommentarer:

  1. Så roligt att alla snart samlas hemma hos er! Hoppas då att vädret stabiliserar sig.
    Och deckare tittar jag också gärna på!
    Ha en fin måndag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul att få hem alla samtidigt.

      Radera
  2. Skönt att tråkgörat var till ett gott ändamål, men jag håller till fullo med om att handla inte är ett nöje, i synnerhet då en mängd andra gör sammalunda samtidigt.
    Så underbart att få hem din globala familj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att handla hem mat är ett nödvändigt ont. Det är inte så ofta vi träffas alla samtidigt, så det ska bli jättekul. Det är drygt 1 1/2 år sen det hände senast.

      Radera
  3. Köp en lott!! Att handla är tråkigt!! ....................SV:Ja det var fest igår!! Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat det så många gånger och det blir aldrig någon vinst.

      Radera
  4. Jag brukar skicka min man att stor handla, det fungerar mkt bra. Visst han kan glömma vissa viktiga varor fast det är uppskrivet, men det kan jag oxå, hi hi . . .
    Vi har inga stora shoppingcentrar här som tur,
    våra är lagom. Det är Coop, Ica och Netto.
    I Gislaved finns fler bl.an. Willys, den gillar absolut inte, så tråkig och opersonlig så där går jag inte in.
    Nu är vi i Norrahammar och hälsar på BB Jennie
    Vi har med oss BB Lina och Annie de vill till A6
    Det är oxå ett shopping center men tjejer vill gärna kolla läget en tråkig mulen dag.
    Må väl kram / Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. City Gross ligger vägg i vägg med det ena shoppingcentrat, och där handlar jag mycket torrvaror. Kött köper jag i affären här i samhället. Annars är det mest blandade butiker där. Det finns visst Coop på Väla har jag för mig, men den affären handlar jag aldrig i.

      Radera
  5. Hmm miljoner är snabbt förgängliga... Lika bra att spola bort dem, kanske!?

    Här i Trondheim hade vi kanonväder i lördags, men söndagen och även i dag är det mulet och även litet duggregn emellanåt... Vad kul med att vänta hem barn och barnbarn och fest... Hoppas sommaren blir kanon även om vädret kunde visa sig från en bättre sida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljonvinsten hade säkert inte hamnat hos mig ändå, och nu slapp jag besvär med at köpa lott

      Radera
  6. Mycket tråkigt på en gång. Storhandla, urtrist. Fågelskit på rutan, urtrist. Full parkeringsplats, urtrist. TV:n ,urtrist.
    Men kalas blir väl kul! / Britt

    SvaraRadera
  7. Hej! Har läst ikapp lite här...fastnade mest för Rasmus "trötthetsanmälan".....:).
    Och så roligt att planera för huset fullt med folk, handla däremot är mindre kul.....det kan jag hålla med om!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalas är kul, men det fodras lite inköp innan dess, så man få ta det onda med det goda.

      Radera
  8. skriver inte så mycket lappar, hoppas på minnet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte så stort förtroende för mitt minne. Det spelar mig ofta spratt.

      Radera
  9. Har en blogg där jag skriver om mina diagnoser, psykisk ohälsa och vill lyfta fram min blogg eftersom målet med den är att skapa en gemenskap, öka kunskapen och minska min tabun, Diganoser m.m


    Jag och vill skriva lite om mina tankar i den stora världen och leva ett annorlunda liv och vara annorlunda!
    Hoppas på många läsare som vill följs och följa mig i både vått och torrt! Hoppas att ni dela och sprida min blogg vidare m.m I både glädje och sorg, jag är en lipsill för det minsta lilla egentligen så får vi ser hur det går att blogga här. Har haft ett hård liv! Men får jag bara er som läsare att älska mitt bloggande, så kommer detta gå jättebra! Vill ni mig något så är min E-mailadress här:


    /mia2@home.se


    /miamiamia@bloggplatsen.se




    Du får gärna kopiera den texten och ha på din blogg.
    : ©"blogg".
    Otillåten användning och eller kopiering av detta material utan uttryckligt och skriftligt tillstånd från den här bloggens författare är strängt förbjudet.
    Utdrag och länkar kan användas, förutsatt att fullständig och tydlig kredit ges till "Blogg" med lämplig och specifik riktning till det ursprungliga innehållet.


    Min blogg är lättläst eftersom jag själv har uppmärksamhetsproblematik så är det viktigt att text och uppbyggnad den och av bloggen är enkel. Därför har jag valt att vara enkel i mitt språk, inte göra allt för långa inlägg och hålla mig till ämnet.
    Själv står jag under medicinering.
    Jag har en önskan om att nå ut till så många som möjligt, om en person upplever ensamheten som mindre påtaglig genom igenkänning från nått jag skriver så har jag lyckats. Men desto fler desto bättre.
    Att dela erfarenheter med varandra är en viktig del i utveckling.

    Detta är en vardagshistoria. Om att leva med psykisk ohälsa men också
    om att försöka hitta ett liv värdigt att leva. Men detta är inte det liv jag vill leva. Jag vill ha ett liv med jobb, aktivitet, intellektuell stimulans och gemenskap. Jag vet bara inte hur jag ska hitta ditt. Tacksam för hjälp.
    Vill du mig något så finns jag på denna. E-mail: mia2@home.se
    En väldigt ensam människa som ironiskt nog uppskattar att vara social över allt annat. Jag är varken en ensamvarg eller eremit men däremot lever jag mycket riktigt som en. Mycker förtryckt av depression, något jag håller på och kämpar emot och vinner över trots att jag inte kommer längre i jakten. Allt som händer får en att kännas sig värdelös, liten, obetydligt och omöjlig, så om någon kan bevisa motsatsen skulle det vara fantastiskt. Men det kommer väl aldrig att hända?

    SvaraRadera
  10. Härligt med kalas! Då får man ju ta det där obekväma med att handla innan...
    Kul att ha barnbarn på "sommarbete". Läste det där om trötthetsanmälan...
    Han är en riktig kluring förstår jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillsammans med Rasmus har jag aldrig tråkigt.

      Radera
  11. Jag förstår att det är mycket som ska förberedas både här och där.
    Där fick jag lära mig något nytt. I fortsättningen ska jag aldrig göra rent rutan utan köra direkt, på höger eller vänster sida, till närmaste ställe de säljer lotter. Ska du ha 30 eller 40 % på vinsten?
    Storhandla är bland det tråkigaste som finns. Var det Thomas Lynley du såg? Trots att jag sett det avsnittet kom jag inte ihåg vem som var mördaren. Kram Bosse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nöjer mig med en kopp kaffe på Olof Viktor. Lynley är en av mina favoriter. Det händer mig också ofta att jag känner igen avsnittet men har helt glömt bort vem mördaren är. Fast jag kan skylla på åldern. Vad har du för ursäkt?

      Radera
  12. Det hade jag ingen aning om att fågellortar på vindrutan betyder tur. Undras just varför jag inte vunnit mer under årens lopp. :)
    Jag brukar handla en gång i veckan och det känns helt okej.
    Trevligt med planering för kalas framöver. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gammal vidskeplighet, som jag hört ända sedan jag var barn, men aldrig sett något bevis för att det skulle vara sant.

      Radera
  13. Storhandla är inte kul, men jag gör det också... för det är bättre än att småhandla - i alla fall för plånboken. Skriver alltid en köplista, men den glömmer jag oftast... men har jag väl skrivit ner den så minns jag ofta ändå... vilken tur :)
    Kul med kalas... och hur blev det med lotten... blev det någon storvinst?
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Fågelskit på bilen är inte alls kul.
    Vi storhandlar aldrig. Har 2 km till affären, och vi handlar det mesta där, på Handlan. City Gross i Växjö, eller Börjes i Tingsryd besöker vi då det är något vi behöver som inte finns här hemma, eller om jag tycker att något är alldeles på tok för dyrt.
    Så mysigt ni ska ha det då ni får hem barn och barnbarn. Dottern Sofie och hennes Fredrik kom hem till oss igår kväll, bara älskar då de kommer hem.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar tills alla är samlade här.

      Radera
  15. Här i byn kan ingen shoppa loss vid dåligt väder. Då får turisterna dra till Kupolen i Borlänge och Ikea där förstås. Det är ca 10 mil och idag var det rejält med trafik på vägarna. Antingen shoppar man eller så tar man en resdag när det ändå bara regnar. Själv stod jag med baken i vädret i bärbuskarna och var ganska fuktig därbak när jag kom in i bilen. Men vad gör det, rent vatten
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har det varit omväxlande solsken och ösregn. Det gällde att springa snabbt mellan skurarna.

      Radera
  16. Med tanke på hur mycket det kan komma ur en pippi så får man väl vara tacksam för att man har både tak och vindruta på bilarna. En ännu större tur är att kor inte kan flyga för då skulle det vara ännu större smockor. Uschianemej.

    SvaraRadera
  17. Hm... gäller det där med fågellort och tur även för hemmafönstren? Då borde jag ibland vara lite extra tur-förföljd. Icke så, dock.
    Handla mat är minsann inte det roligaste man gör. Jag storhandlar med datorns hjälp (men inte någon färdig matkasse här inte) och så bestämmer jag vilken dag och tid jag vill ha varorna hemkörda. Det är toppen att slippa släpa på tunga kassar. (Speciellt om man bor tre trappor upp utan hiss.) Veckohandlandet görs i närbutiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt min farmor gällde det även om skiten kom på dig själv, fast jag har aldrig märkt av att det stämt. Som barn tyckte jag farmors underliga uttryck och förklaringar var så kul.

      Radera