onsdag 8 juli 2015

Att prioritera


Det är väldigt olika vad man prioriterar. Någon väljer jobbet, någon annan kanske fritiden eller vad som helst. Det är mycket individuellt. Huvudsaken är ju att man trivs med det valet man gjort, och helst ska ju inte någon annan bli lidande på grund av det. En svår balansgång.

Det är mycket med att man ska förverkliga sig själv som det så vackert heter. Det är ju egentligen bara det att man ska göra sådant man mår bra av. Människan har mått bra av att leva så sedan långt tillbaka, så det är inga nyheter. Bara nya ord på det. Tyvärr funkar det inte alltid. Om alla levde så skulle världen bara bestå av egoister. Det gäller väl att ge och ta, och det är inte helt fel att ibland "glömma bort" sig själv för att hjälpa någon annan. Med det menar jag inte att man måste utplåna sig själv helt.

Bara för att jag inte förvärvsarbetar längre betyder det inte att jag inte har något att göra om dagarna...tvärtom. Nu när inte jobbet inkräktar på min fritid mer, så känns det mycket enklare att planera tillvaron. Jag gör väl inte upp något veckoschema direkt, men det finns oftast en del saker inplanerade. Kommer jag på något skoj, så ändrar jag kvickt om i planeringen utan problem. Men det ska vara på mina villkor. Något jag absolut inte gillar är när någon säger åt mig vad jag bör göra. Jag vill själv välja vad jag vill göra, vem jag vill träffa och när utan att behöva tala om varför. Kanske är jag ändå lite egoistisk.



28 kommentarer:

  1. Skulle jag inte vara ensamstående och därmed beroende av vissa inkomster för att klara hyra och sånt, skulle jag prioritera fritid, bloggande, fotografering, att läsa tidningar och böcker, träffa vänner, resa... Men, i viss mån behövs pengar för att kunna göra allt det här, så... man knegar vidare.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går givetvis inte att bestämma allt på egen hand. Det finns alltid vissa hinder.

      Radera
  2. Visst är det så att alla måste få välja att göra vad man trivs bäst med :) Det låter klokt!
    Sänder dig idag en regnig kram!

    SvaraRadera
  3. Du är så klok, du! Tack för dina ord.
    Men ibland så blir jag så frustrerad av att inte orka det jag vill.
    Jag blev så glad då jag läste din kommentar, och nu ditt inlägg.
    Ett stort tack och Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl ofta så att man har väldigt stora krav på sig själv. Kanske inte alltid så nyttigt.

      Radera
  4. Det verkar så att människan mår bra av att vara sysselsatt. Det är nog poängen med att vara pensionär, att man får välja sysselsättningen lite friare, själv!♡

    SvaraRadera
  5. Du har rätt att själv få välja vad du vill göra, vem du vill träffa och när utan att behöva tala om varför. Utan att vara egoistisk.Det finns ett ordspråk som heter att det är lyckligare att ge än att få!..........Inte kul att ha ont i foten. Vad har du gjort? En spik kanske?? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är hälsporren som spökar igen.

      Radera
  6. Jag gillar det du skriver. Ingen ska tala om för mig vad jag ska göra minsann. Fast visst händer det att hustrun har sin önskningar. Så sin egen blir man nog aldrig riktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om någon ber om hjälp kan jag nog tycka det är ok...ifall jag har möjlighet att ställa upp, men det får aldrig bli ett krav på att jag alltid måste hjälpa till.

      Radera
  7. Har inte heller så många mördarsniglar hos mig, medan vissa i vårt samhälle har 1000-tals.
    USCH fy för dessa glupska otäckingar!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist när man får in sådana varelser i trädgården.

      Radera
  8. Tänkvärt inlägg, att pirotitera är bland svårt. Speciellt om man jobbar men vill göra annat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är helt klart lite låst så länge man jobbar. Det får man ta igen sen när man är Passionista.

      Radera
  9. Det är precis som du säger! Det viktigaste är att hitta och respektera sina egna känslor och utifrån det en balans mellan att ge och ta. Att behandla andra som jag själv vill bli behandlad och det du ger får du ofta tillbaka är några av mina bästa ordspråk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer helt det du skriver.

      Radera
  10. Efter alla år när man lirkat och anpassat sig i arbetslivet med kolleger och chefer har jag känt att nu får det vara nog med svassandet. Nu vill jag göra som jag vill, inte ha alla sproten ute hela tiden för att pejla av stämningar och så, Det njuter jag mest av i min tillvaro idag. Att kunna vara mig själv, göra det jag själv gillar, umgås med dem jag tycker om och slopa alla energitjuvar.

    SvaraRadera
  11. Det är viktigt att kunna prioritera det som känns viktigt och att göra det på sina egna villkor.
    Lever man i en relation blir det givetvis alltid så att man får ge med sig ibland.
    Tror att många människor gör saker de gentligen inte vill eftersom de har svårt att sätta gränser och att säga ifrån. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har själv haft svårt för att säga nej tidigare, och det slutade med att jag mådde väldigt dåligt. Man måste inte ställa upp på allt som andra ber om.

      Radera
  12. Det är väldigt skönt att vara sin egen chef. Att kunna säga ja till sig själv och det man vill prioritera. Och i det ligger också styrkan att kunna säga både ja och nej till andra när det känns rätt. En av fördelarna med stigande ålder är att man oftare vågar stå på sig när det behövs.
    För eventuell partner gäller naturligtvis samma regler och sedan får man diskutera, önska, jämka, respektera och planera. Efter ett långt liv så är man ju en fena på allt detta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man levt tillsammans i många år, så blir det inte så svårt att kompromissa.

      Radera
  13. Jag kan ibland tycka att en del jobbar så hårt och så mycket på att förverkliga sig själva så de glömmer bort det som är viktigt i livet. Många åtsidosätter barnen för att hinna till gymmet eller jobba på att ta sig upp på karriärstegen.
    Allt handlar om prioriteringar. Jag tycker jag har blivit kanonbra på att prioritera nu när jag är äldre. Man blir mer vaken för vad som är viktigt och vad som egentligen inte är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir mer säker på sig själv ju äldre man blir, tycker jag. Det underlättar när man väljer vad som är viktigast.

      Radera
  14. Klok du är som tänker att det ska vara på dina villkor. Det är viktigt!
    Jag har gjort omvärderingar i livet då jag inser att livet går fort. Små omvärderingar under livets gång. Det stora beslutet kom när jag satt hos min mor hennes sista tid i livet. Att inte alltid tänka om det jag vill göra, utifrån det jag själv kan åstadkomma, att det där gör jag sedan.
    Fin måndag till dig! /Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om man månar om andra så är det helt klart viktigt att inte glömma bort sig själv helt.

      Radera