torsdag 2 juli 2015

Maffiafasoner


En skatfamilj har börjat komma hit och försökt ta över mitt café. Det är nästan som man ser i filmer när affärsidkare tvingas betala för beskydd. Så lättskrämd är jag nu inte. Jag tänker inte ge mig utan jag ska jaga iväg de här fulingarna.


Jag har ett litet fågelbord med bara en smal kant runt om och där får de inte fotfäste tack och lov. Korgen som jag hängt vid sidan om har ett tak av en gammal bricka så den bara glider de av när de hoppar ner på den. Jag flätade ståltråd runt korgen en bit upp för att bara småfåglarna skulle få plats att sitta på kanten, men de där förbenade skatorna lyckades sätta sig där ändå och lutade sig över ståltråden för att smaska i sig maten. Det blev till att plocka fram ståltråden igen och nu flätade jag ganska högt upp. Det hjälpte! Ställningen är nu 1-0 till mig.


Att Kurre snirklar sig in där har jag inget emot. Han är nämligen anställd som utkastare på mitt café. I morse såg jag honom i aktion. När jag tittade ut genom fönstret fick jag se honom sitta på en gren och vifta energiskt med svansen. En bit längre bort på samma gren satt en skata. Helt plötsligt gör han ett utfall mot skatan och den lyfter och flyger iväg. Kurre har bara precis vänt sig om när den sätter sig på samma gren igen bara lite längre bort. Då brister tålamodet för Kurre och han springer i full galopp mot den här inkräktaren, så den lyfter och flyger iväg från trädgården. Då tycker jag faktiskt att utkastaren är värd lite extra jordnötter. Han tar god tid på sig när han äter, för det är en skånsk ekorre. Han vet att det är viktigt med madaro.


Två jordnötshållare har fått vara ifred för skatorna, för de kan inte sitta på dem...till min stora förtjusning. Jag hängde två talgbollshållare på några grenar, men då satt de på grenen och sträckte på halsen så de nådde bollarna. Efter lite funderande fäste jag ihop jordnöts och talgbollshållarna och jag kände mig väldigt nöjd. Igår såg jag att en av skatorna satt på den där spiralhållaren och käkade för fullt. Hur i all världen kan den få fäste där?


Det är två ungar med i den här familjen och de sitter ofta på grenarna i den stora busken utanför köksfönstret och sover. Jag vet inte om de sover väldigt tungt eller hör dåligt, för ett par gånger när jag kommit ut för att fylla på mat, så sitter de med huvudet under vingen och sover. Jag har kunnat stå kvar en bra stund och tittat på dem innan de reagerat.

Min hjärna arbetar febrilt med att komma på olika sätt att lura skatorna. Det ska bli kul att se vem som är smartast.

30 kommentarer:

  1. Jag älskar dina djurbilder, de är så fina!
    Och visst är det roligt att kunna studera dem på nära håll :)
    Hoppas du och Kurre kommer på ett sätt att jaga bort de stora fulingarna!
    Ha en härlig dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl ha ett "personalmöte" snart.

      Radera
  2. Fina foton.
    Talgbollar satt jag i en lerkruka upp och ner tog en kedja och en spik och hängde upp i ett träd. Inga skator kom åt talgbollarna.
    Vet du dom kilona som försvann när jag var sjuk har inte kommit tillbaka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra idé. Jag ska testa den.

      Radera
  3. Hoppas verkligen att du vinner... Maken och jag vann också förra sommaren när ett duvpar prompt inredde sitt sovrum i trädet utanför för vårt sovrum. Vi skrämde slag på dom genom att öppna och stänga igen fönstret ett par ggr innan läggdax. Det blev lite för mkt för de kuttrande duvparet. Numera har de bytt träd efter en viss renovering 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ett antal duvpar i vår trädgård (brevduvor), men de håller sig i duvslaget så vi blir inte störda av kuttrandet. Däremot kommer gärna ringduvor och äter det småfåglarna tappar på marken.

      Radera
  4. Skatorna är luriga och svåra att lura. Kanske är en katt lösningen. Men den tar väl bara de små förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd för att småfåglarna åker först om jag skaffar katt. Ekorren sköter sig bra så länge.

      Radera
  5. Jag håller på dig för hittills har du ju lyckats bra. Ge inte upp.
    Ekorrar är så snabba, helt otroligt.
    Tack för intressant läsning om dina och de små djurens bedrifter.
    Fina bilder som du visar. Jätteroligt att se.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är ganska envis, så jag ska nog kunna vinna till slut.

      Radera
  6. Vilken rolig historia om kriget med skatorna! När jag hade trädgårdsdamm och uppehöll mej för länge runt den började skatorna i närheten att skälla på mej, de ville nämligen dit och bada och tyckte det var deras tur!
    Skator är både listiga, hagalna och otroligt envisa.....men jag tror du och utkastaren kommer att avgå med segern till slut! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hjälpas åt så ska det nog gå bra.

      Radera
  7. De där skatorna är knepiga. Och de är kloka. Du får berätta vem som avgår med segern. :)
    Kurre verkar vara en mycket bra utkastare tycker jag. Och det var en nyhet att skånska ekorrar är sävligare än andra. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurre som alla andra skåningar har väl lärt sig från början att man ska ta god tid på sig när man äter.

      Radera
  8. Jag håller på dig! Och på din fine utkastare!!!

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt liv det är i din trädgård. Kan riktigt se Kurre som biffig utkastare ;) Har just satt skumpaomgång nummer tre. Hoppas så att åtminstone någon sats ska bli bra efter förra årets vaskande. Förstår inte vad som gick fel. Det blev ju så fantastiskt bra 2013. Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har underhållning direkt utanför köksfönstret varje dag.

      Radera
  10. Nackdelen med de stora fåglarna vid matrestaurangen är att de äter SÅ mycket. Vi något tillfälle så hade vi talgbollarna inne i en sån där stor behållare med ståltrådsnät runt om. Effektivt!
    I stugan äter både hackspett, nötskrika, skata av våra talgbollar. Och den som bestämmer är hackspetten. Alla flyttar sig när de kommer.
    Vi matar bara när vi är i stugan, annars tror jag att vi hade blivit ruinerade. Och har bestämt att 1 talgboll får dom per dag. När de är slut så får de vänta tills dagen efter. En liten näve nötter och jordnötter bjuds de också på. I stugan har vi matservering på 3 olika ställen, för vi vill se dom från köket, från terassen, från vardagsrummet. Är man tokig så är man!!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matkontot för fåglarna är verkligen högt. Jag har dragit ner matningen till varannan dag nu och då får de jordnötter i två behållare, 6 talgbollar och solrosfrön i en automat och i korgen lägger jag småfågelblandning.

      Radera
  11. Tycker det är så spännande att sitta och titta på fåglarnas beteende vid matbordet. Uppmärksamheten som hela tiden finns där hos fåglarna. Fin kväll till dig!/Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer något hela tiden. De är aldrig stilla.

      Radera
  12. Heja dig! Och Kurre :).
    Och lite sent grattis till stora damen i förra inlägget! Vilken fest, och vad stolt hon var, lilla Zoé.

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns bra med en hjälpreda vid fågelautomaterna.

      Radera
  13. Du är ju också en toppenfin uppfinnare. Heja oss tjejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul när idéerna bara kommer så där helt plötsligt.

      Radera
  14. Åh vilket härligt inlägg... jag gillar den där utkastaren! Ekorrar är mysiga små filurer och den här arbetar ju faktiskt... ;-) Han är väl värd litet extra belöning, tycker jag.

    SvaraRadera