fredag 17 juli 2015

En vanlig dag


Vi har många väldigt seglivade växter i vår trädgård, men den mest seglivade av alla måste vara den här lilla violen. Den växer i enbart singel. I fjor planterade jag påskliljor och blå violer i en liten kruka och satte på trappan. När de var utblommade kastade jag dem, men på nåt konstigt vis, så måste det hamnat nåt från violen bland de små stenarna. I våras såg jag något grönt som började spira där. Jag trodde det var ett ogräs, men jag är inte så petig att jag rensar med en gång. Det fick stå kvar ett tag, och helt plötsligt började "ogräset" blomma och håller på fortfarande. Jag ska låta det vara kvar och se ifall det kommer upp nästa vår med.


Denna veckan har det varit bra trädgårdsväder, så jag har försökt göra klart så mycket jag hunnit och orkat. Emellanåt så har jag suttit under plommonträdet och filosoferat. Jag har inte som tjuren Ferdinand suttit och luktat på blommor, utan jag har studerat fåglar.

Det är så rogivande att sitta och titta på dem när de hoppar runt på gräsmattan. De är inte speciellt rädda av sig. Idag kom först en liten sädesärleunge, men bara en kort stund efter dök en av föräldrarna upp.


Helt plötsligt syntes en hel flock med lite större flygfän på himlen. 


Göran brukar åka iväg några mil med brevduvorna och släppa iväg dem så de får flygträna lite. Det behövs inför tävlingarna. Hela flocken brukar följas åt, och sen landar de på duvslaget.


Där satt de i drygt 20 minuter och väntade på att Göran skulle komma hem och ge dem mat. Jag antar att duvorna hade struntat högaktningsfullt i hastighetsbegränsningen. Det är troligtvis andra regler som gäller för luftrummet.

36 kommentarer:

  1. Vackra violen visar väldig växtkraft! :) Matchar stenarna så fint med sin intensiva färg.
    För duvor och annat bevingat gäller nog IATAs regler. ;)
    Ha en skön helg i söder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det är säkert specialregler högre upp.

      Radera
  2. Jag är lite avundsjuk på era duvor, det känns spännande med flygträning och flygtävling. Vi har ju två ankor, men de kan ju varken flyga eller tävla. Fast ett ankägg per dag kan vi inkassera och det är ju alltid något.
    Fortsatt skön sommar under trädet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några ägg kan vi tyvärr inte plocka från duvorna. Höns hade varit ganska kul att ha i trädgården.

      Radera
  3. Sådant ogräs är ju väldigt välkommet! Vad spännande det är med era duvor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sortens ogräs låter jag stå kvar. Brevduveflygning är en lite udda hobby. Det finns inte så många medlemmar här i Sverige. Sporten är desto mer utbredd i Holland, Belgien och Danmark t.ex.

      Radera
  4. Så roligt med duvor som kommer på besök! Vi har 25 fågelholkar runt oss och grannen. Jättespännande att studera livet i holken under sommaren. Och se de små fågelungarna som försöker ta sig fram. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran har byggt duvslaget vi har i trädgården och där har han 3 avdelningar med duvor. Sen inredde han en del av garaget också, så där bor avelsduvorna.

      Radera
  5. Sädesärlor är verkligen helt bedårande fina. Igår gick det två stycken på min gräsmatta och vid häcken låg en katt och lurade på dem. Jag behöver väl inte tala om att jag schasade bort katten.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en katt som ligger och lurpassar här med på både småfåglar och duvor. Den står inte högt i kurs här.

      Radera
  6. Jag har ett duvpar som har bo i den stora granen i trädgården. Jag ser när de flyger in och ut ,...SV: Dessa byxor var helt nya Så de var ett bra fynd! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd det inte är brevduvor, för då kunde vi skickat meddelanden till varandra.

      Radera
  7. Det måste vara roligt att ha egna duvor på så nära håll! Jag tycker de är så fina....Ja, de flesta fåglar är fina. Men det känns som duvor blir mer tama!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brevduvorna är väldigt tama. Min son hade en egen duva när han bodde hemma, och när Peter gjorde rent inne i duvslaget så satt den på hans axel hela tiden.

      Radera
  8. Jag är mycket imponerad av duvor, som, släpps och sen hittar hem igen. Mycket häftigt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fantastiskt att de hittar tillbaka till sitt eget duvslag.

      Radera
  9. Som en kommentar ovanför: det är verkligen fascinerande med duvors förmåga att hitta hem! Obegripligt! Lite sånt DNA (eller vad det nu är som bestämmer här) skulle man ha. Tänk viilka svamputflykter det skulle kunna bli! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det var en jättebra idé. Jag tycker det är konstigt att inte jag blir "smittad" med lite GPS-förmåga när duvorna flyger över huvudet på mig varenda dag.

      Radera
  10. VD trevligt med duvslag, vet att din man håller på att träna sina duvor för du brukar nämn det i dina blogg inlägg. Att höra dem 'kuttra' är rogivande tyc jag. Jag nämnt det innan oxå, min far hade ett litet duvslag på 50-talet, jag minns det m väl.
    Far han testade på med olika 'saker' han var intresserad av allt i livet, han kallade sig för 'allkonstnär', nu fattar jag var.
    Jag läser om frisyrer, det var en rolig spännande tid på 60-talet både frisyrer och modet.
    Men då var vi unga och så skulle det bara vara.
    Jodå både spolar och tupering vet jag om.
    Tack för roliga minnen du 'tar upp' i inlägg.
    Vilken söt tjej jag ser på bild, du förstås.
    Jag 'lekte' hårfrisörska både förr och nu, ville bli det men blev USKA i stället, men att fixa håret är en viktig grej för mig det är A och O.
    Idag regnar det lite smått just nu, en dator dag.
    Må väl kram / Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig är det strålande sol, så det blir trädgården för min del.

      Radera
  11. Ja det är verkligen kul när man får tackbrev.

    Kul att läsa om duvorna.

    Min gubbe flygtävlar oxå, Fast det är med RC-plan ;-)

    Ett år kastade jag ner fröna från mina violer och penseér i buskarna året efter fanns det många fina plantor som jag tog reda på.

    Jag har inte sett många sädersärlor i år.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid roligt och få bevis på att det man gjort blir uppskattat.

      Radera
  12. Men härligt med sånt ogräs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att det inte alltid är den sortens ogräs som kommer upp.

      Radera
  13. Spännande med duvorna. Jag har också några penséer som växer i singelgruset och som jag vårdar ömt. Konstigt - man vet inte var de kommer ifrån.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att tacka och ta emot den tjusiga blomningen.

      Radera
  14. Kul med duvorna att de hann före. Men de överskred förstås hastighetsbegränsningarna.
    Små penseer får gärna fröså sig hos mig också. Och konstigt nog verkar de trivas mellan plattor och grus. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Penseér passar överallt så det gör inte så mycket var de växer.

      Radera
  15. Violer är så vackra tycker jag.
    Fåglar kan man titta på hur länge som helst.
    Troligen har duvorna helt andra regler än vanligt flyg. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fördel om duvorna är snabba. Det gäller ju att komma hem först på tävlingarna.

      Radera
  16. Den lilla violen, så vacker! Vilken tur att du inte rensade bort den!
    Dessutom härliga bilder från duvornas hemkomst! Trevlig hobby din man har! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det dyker upp fler violer nästa år.

      Radera
  17. Det är så häftigt med brevduvor (eller vad de kallas). Det är ju sådant som man annars bara läst om. Nu får man se dem lite mer "på riktigt". Jättekul.
    Jag älskar växter som bestämmer själva var de vill plantera sig. Jag har en enorm nyponbuske utanför mannens sovrumsfönster och den är självsådd. Grannen tog bort sin clematis ett år men på våren efter så började det växa clematis i min rabatt. Rackarns så fin den är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med växter som tar egna initiativ.

      Radera