lördag 28 februari 2015

Villa Villekulla



I Helsingborgs kommun har politikerna tänkt till lite extra....eller inte. Alla vårdboenden i kommunen ska eller har bytt namn. De heter som gatuadressen numera. Anledningen är att man ville bort från institutionskänslan. Personalen har även fått veta att avdelning numera ska kallas för flygel, trygghetslarm ska heta serviceknapp och dagrummen ska kallas för sällskapsrum. Enligt kommunens utredning är målet att "skapa en mer hemlik vokabulär som gör att nämndens boenden för äldre blir mer attraktiva". Då kanske vi ska byta namn på alla hus som kallas för något speciellt och i stället bara säga gatuadressn. Annars är ju risken att det inte känns attraktivt för de som bor där när de blir äldre. Pippi bor i Villa Villekulla och i år fyller hon 70 år. Då ska nog politikerna på Gotland börja förbereda sig för ett namnbyte inom det snaraste.

Namnbyteskalaset kommer att kosta ungefär 1 miljon kronor. I det ingår omskyltning, omtryck av broschyrer, annonsering och förändringar på Helsingborgs stads hemsida. Kunde inte de pengarna använts på ett vettigare sätt? Det tycker jag och tydligen många av de äldre och deras anhöriga. Det är ingen nyhet att äldre har svårare för förändringar. Varför då sätta i gång med namnändringar på boende, rum och hjälpmedel? Vem som helst kan bli förvirrad för mindre.

Även om namnet på boendet ändras, så är det fortfarande samma byggnad som ligger på samma ställe som tidigare. Flygel tycker jag låter väldigt malplacerat i ett äldreboende. Den beteckningen hör väl närmast hemma på större gods och gårdar. Vad är skillnaden på ett trygghetslarm och en serviceknapp? Lovades det för mycket när det hette trygghetslarm? Det hörs ju på namnet att man ska känna sig trygg när man larmar. En serviceknapp låter inte alls lockande i mina öron. Det är mer som när man ska lämna tillbaka nåt i en affär. Då tar man en lapp och väntar på service. Det blir till att stå i kö tills det blir ens tur. Är det så det ska bli nu? Sällskapsrum låter inte bättre än dagrum. Bättre blir det endast om det gör skäl för sitt namn och att de äldre inte sitter var för sig utan verkligen har sällskap och lite sysselsättning. Inte tror jag det blir så bara för det heter något annat. Det enda som hjälper där är mer personal. Man skulle kanske använt den där miljonen till utökning av personalstyrkan i stället?

18 kommentarer:

  1. Kan de inte använda pengarna till något bättre??....................Med mitt dörrlås kommer de in men inte ut Då får de slå isönder en ruta ,och då blir det inte mycket de kan ta med sig + att jag har larm så de blir fotade! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade kunnat ge många tips på saker de kunde lagt den miljonen på i stället.

      Radera
  2. Usch, vad trött man blir på detta :( Ska det bli bättre nu med nya namn tro?
    Kram och ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste finnas nåt annat som var viktigare att ändra på.

      Radera
  3. Helsnurrigt! Och till ingen nytta och så mycket pengar. Bara de inte döper ett hus till Villa Villerkulla, inte ett demesboende iallafall.
    Brukare är väl också ett hemskt namn. Det låter som man förbrukar en massa resurser utan anledning.
    / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt måste ha nya namn idag. Jag fattar inte vitsen med det.

      Radera
  4. Serviceknapp tyder på dålig fantasi tycker jag. Och flygel passar i en herrgård, som du säger. Bara det blir trivsamt så må det vara hänt. Jag vill inte klaga. Hamnar ofta där ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt inte att namnändringen automatiskt gör så att trivseln blir bättre. Om den varit gratis skulle jag kunnat acceptera den, men 1 miljon kronor hade varit bättre att satsa på levande människor.

      Radera
  5. Det verkar helt absurt! Det verkar som politikerna/tjänstemännen har för litet att göra och måste hitta på något för att göra skäl för lönen. Håller helt med om att pengarna verkligen kunde ha använts bättre. Sällskapsrum kan jag acceptera men varför trygghetslarm ska byta namn förstår jag inte alls.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket som är obegripligt.

      Radera
  6. Institutionskänslan är bedrövlig på många ställen och det är väl där krut ska läggas i stället. Mer personal, som du skriver så att tiden räcker till omtanke också. Det där grå luddet som Puh pratar om har inte flugit in av misstag hos områdeschefer och andra ansvariga utan av ren och skär snålhet och girighet. Kommunalgrått ludd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det ligger en hel del i det du skriver. Det snålas på helt fel ställen.

      Radera
  7. Jamen visst är det helt galet! När jag jobbade på bank så byttes antingen logon eller banknamnet eller adressen med jämna mellanrum och du anar inte vilka mängder papper vi slängde som var tryckta med "fel" uppgifter...
    Det fulaste ordet jag vet är brukare. Jag associerar nog det ordet med missbrukare tror jag. Och de gamla, vad associerar dom med ordet brukare tro? Patient, kund, klient, medmänniska, ja vad som helst låter bättre i mina öron.
    Ha en finfin söndag, här hejas det i skidspåren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukare låter inte alls trevligt...nästan som en sak vad som helst och inte en människa.

      Radera
  8. Sånt här är helt vansinnigt. Blir så arg och ledsen att skattemedel går till sånt här i stället för att komma de som bor på hemmen till nytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prioriteringarna görs helt fel alldeles för många gånger.

      Radera