söndag 7 december 2014

Lucka 7

Andra advent


Det är redan andra advent. Jag undrar varför det känns som om tiden går snabbare när det närmar sig jul. När jag var barn var det aldrig på det viset. Då segade tiden sig fram. Troligtvis är det likadant för barnen idag. Tänk om vi kunde lära oss lite av dem och strunta i stressen och bara längta i stället. Jag plockar fram allt julpynt till första advent, så det är avklarat. All mat som går att förbereda gör jag klar i god tid och fryser in. Jag har inte alls lika mycket julmat som min mor eller min farmor brukade bjuda på. Alla verkar ändå mätta och nöjda. Det roligaste tycker jag är att duka och dekorera.

Julskinka, köttbullar och brunkål är nog det som jag mest förknippar med jul...och ris á la Malta med saftsås förståss. Sillinläggningar serverar man precis lika många till Påsk, så där ser man ingen skillnad. Alla som firar jul hos oss älskar sill, och därför är det ett måste. Jag gör inga inläggningar själv, utan jag köper dem i vår matbutik. Där är de experter på sillinläggningar, och det finns så många olika sorter att välja mellan.

Jag lägger hellre ner tid på att göra julgodis. Det är minst lika viktigt att ha ett välfyllt gottebord. Rasmus och jag ska välja ut vilka sorter vi ska göra. Sen måste vi provsmaka allt så vi inte bjuder på något som inte är gott.


När du hälsar på hos en vän och känner för en liten smakbit av något, försök att titta lite längtansfullt i riktning mot skafferiet.

24 kommentarer:

  1. Gottebordet är viktigt!!! Klart man måste provsmaka. Ibland flera gånger för att vara säker;).
    Ha en riktigt skön Söndag.
    Kram Susan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet hur precis hur det ska vara. Man måste var helt säker på att man bara bjuder på det som är riktigt gott.

      Radera
  2. Jag vill också ha allt klart i god tid och precis som du, tycker jag det är roligast att duka och dekorera. Och provsmakningen ingår ju självklart när man gör alla julgotter till gottebordet :)
    Önskar er en fin andra advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att bara njuta av julen. Godiset är viktigt!

      Radera
  3. Bra tips Nalle Puh ger .Självklart måste du och Rasmus provsmaka!!! ......................................Känns skönt att du tänkte på mej! Det värmde! Kram!

    SvaraRadera
  4. Brunkål och långkål är det bästa jag vet på julbordet. Och så måste jag erkänna att jag älskar rökt ål. Det får man ju inte äta längre, men en liten bit till jul blir det i alla fall - trots att maken hulkar när jag öppnar paketet. Han vill INTE ha någon ål. Här julas det inte mycket alls i år. Jag gick "all in" förra julen, men i år har vi inte ens kommit till julköttbullarna. Får ju ingen julkänsla med all grönska omkring mig. Fast det är rätt skönt att ta det lugnt och inte känna någon som helst stress. Och jag hoppas att allt som händer ska bidra till julkänslorna. Vi var på adventsfest hos grannarna i går. På onsdag är det julfest på andra sidan skogen, julbord på jobbet på onsdag, men vänner på lördag och på tu man hand med en annan vän helgen efter. Det kanske helt enkelt är så att det blir julmat så det räcker ändå ;) Julafton firar vi hos våra föräldrar - mina på dagen och makens efter Kalle Anka. Fast lite brukar vi se till att ha hemma för att inte behöva laga mat på några dagar när vi bara kan vara hemma och mysa. På juldagen är vi alltid hemma hos oss tillsammans med mina föräldrar, men i år får det nog bli najadlax och stuvad potatis. Förrförra året körde vi på sommarfest - grillade i trädgården, sommardrink, rabarberpaj, hemodlade grönsaker i salladen och färskpotatis. Det var lite mysigt att vända på hela fadderutten :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fester är kul alla tider på året. Julmaten blir man ganska trött på efter ett tag, och då är det gott med alldeles vanlig husmanskost

      Radera
  5. Älskar vår nalle med sina underfundiga kommentarer! Vilken vacker ljusstake du har. Trevlig söndag /M

    SvaraRadera
  6. Dessvärre förtar vårt jobb lite grann av den där speciella sköna julglädjen och längtan. När man håller på hela tiden, som vi gör, med julmat som ska finnas för andra så ledsnar man lite grann.
    Man kommer av sig med det privata julfirandet på något sätt. I år ska vi fara till sonen och där ska vi alla träffas, barn och barnbarn och så vi. Ser framemot att komma bort och få vara nära med kära
    Du har så ljuvliga änglar att vila ögonen på!
    Godisbordet är viktigt! Det hör julen till
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att ni kan vara lite trötta på julmaten efter att ha hållit på med den länge. Vi äter julmat precis över juldagarna, sen blir det annan mat som vi alla gillar.

      Radera
  7. Jag halkade in hos dej efter ett besök hos Bosse Lidén. Så har jag läst vad du har skrivit hela vägen bakåt till ditt första inlägg före Startsidan.

    Jag gillar vad du har skrivit. (Dessutom är jag Helsingborgare också) Ha det så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit. Så kul med en ny läsare och dessutom från Helsingborg, en stad som jag tycker väldigt mycket om.

      Radera
  8. Åh julgodis har alltid varit det viktigaste för mig. Det är dock svårast för mig att göra eftersom jag har värk. Men vad roligt det är/var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jul utan godis är ingen riktig jul.

      Radera
  9. Sill, vanlig heminlagd sill, är ett absolut måste på vårt julbord, som för övrigt är ganska påvert. Lax, gravad och rökt, skinka och sillsallad (vi äter sillsalladen till skinkan) någon god ost, rökt korv och pastej och så dopp i grytan, sen är vi nöjda.
    Ha en skön kväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har nog sin speciella julmat. Det finns så mycket att välja bland och det går inte att ha allt.

      Radera
  10. Åh, vad jag blev sugen på Ris á la Malta med saftsås. Mmmm.

    Önskar dig en skön advent!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  11. Tyvärr, måste jag nog säga ... så finns det godis även hos oss. Önskar verkligen att vi kunde klara oss utan det :( ...
    Däremot gör jag inget julgodis själv. Det har jag aldrig gjort. Gjorde det kanske någon enstaka gång när vi precis bildat familj, eftersom jag hade tradition med mig från mitt barndomshem, att man ska göra knäck och ischoklad, men det tror jag att jag la av med efter första julen ... hehe ... Man blir mätt bara av att vistas kring julmat och godis, så varför lägga ner mer möda på det än man behöver. Så tänkte jag och skar ner rejält på mina "måsten", och jag tror inte att mina barn saknat något, eftersom vi skapat andra traditioner än just kring mängder av mat och godis. Det lilla vi har hållit fast vid räcker gott och väl ... :)

    Stressar gör jag inte heller. Det slutade jag med för länge sedan. Håller fast vid några av de viktigaste traditionerna, bara för känslans skull. Resten får vara ... ;)
    Kanske tänker jag om ifall jag får barnbarn någon gång. En ny liten generation att försöka skapa stämning och julkänsla för ... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också hållit upp med godislagandet i många år, men nu tycker Rasmus det är kul och då gör jag det gärna. Måsten finns det alldeles för mycket av. Jag tycker man ska välja att göra det man tycker är kul.

      Radera
  12. Nu blev jag sugen på inlagd sill. Finns inte att köpa här i glesbygden med få affärer. Och jag har ca 40 svenska mil till närmaste IKEA.
    Oj så länge det var sedan jag åt ris a la Malta. Verkligen god efterrätt.
    Min famor brukade fira jul med oss och hon tog alltid med med sig litet godsaker. Annars hade vi mest julskinka, rökt lax, julkorv, vörtbröd, inlagd sill och litet julgodis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket på ett julbord som är gott och som man börjar längta efter nu.

      Radera