tisdag 23 december 2014

Lucka 23

Som att sova på ett moln


Många bilder av änglar är där de sitter på ett moln. Det ser så mjukt och ombonat ut. Att få ligga i en riktigt bekväm säng måste vara nåt i stil med att sova på ett moln. Det är väldigt viktigt att både sängbotten och madrass passar till den som ska använda sängen. En del gillar att ligga på hårt underlag och andra, som jag då t.ex. vill ha det så mjukt som möjligt. Kruxet är när man åker bort. Det är omöjligt att ha sin egen säng med sig, så man får bara hoppas på det bästa. Det har hänt när jag sovit på hotell ibland att sängen varit så hård att jag lika gärna kunde ha sovit på golvet. Sovit är kanske att ta i, för de gånger det hänt har jag inte fått en blund i ögonen.

Kuddar är också ett kapitel för sig. En hård kudde får jag huvudvärk av och en allt för mjuk kudde sjunker jag in i så det nästan blir som en hjälm. Mjukheten och höjden på kudden måste vara exakt. Jag vet att jag är väldigt petig, men jag vet också att det är många som tar med sin egen kudde när de åker bort, så jag tror faktiskt inte jag är så unik. Prydnadskuddar däremot är inte så noga hur de känns. De ska bara ligga där och se tjusiga ut.


I TV-soffan plockar jag alltid fram mina tomtekuddar nu till jul och i år har jag även julstjärnekuddar. Bladen är vändsydda och sen fastsydda halvvägs, så det ser mer levande ut. Guldpärlorna i mitten är från ett pärlband jag förr hade och hängde i julgranen. Det känns bra när man kan återanvända saker. 


I år är det bara två barnbarn som firar jul med oss, och jag sydde två julkuddar som tål lite tuffare tag. Alla ska kunna trivas och sitta skönt tillbakalutade i TV-soffan med kuddar bakom ryggen.


29 kommentarer:

  1. Godmorgon! Så omtänksamt av dej att fixa kuddar till "änglarna".....Ha en trevlig SKÖN HELG!

    SvaraRadera
  2. God Jul till dig och ha en underbar jul.

    JULKRAMEN från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Så fina kuddar!
    God Jul och Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fina kuddar du har sytt, både för vuxensmak och för de mindre. Vad glada de kommer att bli. Litet kulö att plocka fram sådant till jul. Just på julen kan man få pynta till det litet extra.
    Kul du skrev om det där med ortsnamnen. Och att man kan härleda det till något. Att krök på t ex en å hette något som kunde bli Ängelholm. För några år sedan var jag på blomfestival där och min man har bott där i många år. När det fyller 500 får vi försöka komma dit.
    God Jul (fast du skriver kanske imorgon också?)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ängelholm är en mysig stad. Det blir en sista lucka i morgon, sen tar jag ledigt.

      Radera
  5. Tackar,,Jag önskar dig och de dina en riktigt GOD JUL..Kramen.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om att kuddarna i sängen måste vara perfekta, annars kan inte jag heller sova. Men dina soffkuddar var väldigt fina....Du är verkligen duktig som kan få till det så fint när du pysslar och syr :)
    Jag önskar er en riktigt God Jul!
    Julkramar från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att ändra om lite och man behöver ju inte alltid möblera om hela huset...även om det är väldigt roligt.

      Radera
  7. Ha en skön jul bland alla fina kuddar! God Jul!

    SvaraRadera
  8. God Jul och ett Gott Nytt år önskar
    Nicki med familj..

    SvaraRadera
  9. Håller med dig om att sängen är viktig. Men jag klarar inte att ligga i en mjuk säng, för då får jag verkligen ont överallt. Min säng är ganska hård och perfekt för mig. Men kudden måste vara mjuk och inte för hög, för jag vill kunna modellera om den så den passar min onda nacke.

    God Jul önskar jag dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också själv knyckla till kudden så den passar mig.

      Radera
  10. Kul med nya julkuddar - och med återvunna pärlor!!
    Varm julhälsning från Norrbotten!!

    SvaraRadera
  11. Tuffa tomtekuddar och häftiga änglar. Säng och kudde är viktigt när man ska bo borta länge. Kör vi egen bil brukar jag ofta ta med personlig kudde. Än så länge har jag inte tagit med sängen. Kram Bosse L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kudde är lätt att ta med. Säng är väl lite i svåraset laget.

      Radera
  12. Jag börjar gäspa och känner att jag också vill sova så där gott om en stund. Sängkläderna är alldeles nytvättade och så där sträva som jag älskar och som får mig att tänka på farmors manglade svala underbara sängkläder. Ska strax gå och lägga mig och drömma om tomten. Hoppas att du sover gott i natt och att du får en jättefin och härlig dag i morgon.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma till dig. Nymanglade lakan är underbart att sova i.

      Radera
  13. Du är ju jätteduktig - men det har jag konstaterat förr! Jag tar också med mig min kudde om jag ska åka bort - dock inte när jag åker Swebus till Mälarhöjden.
    För mig är det den hårdaste sängen som gäller - ligger jag i en mjuk säng får jag ryggskott. Jag sover utmärkt på kinesiska hotell :-).
    Julkram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kinesiska hotell låter inte som det vore nåt för mig. Jag är mer "prinsessan på ärten-typen".

      Radera
  14. Det är lillejuls kväll, och jag passade på att en bloggrunda och önska:
    GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR!
    Kramar karin

    SvaraRadera
  15. GOD JUL

    http://youtu.be/NDwIa4e4JJE

    Kram.

    SvaraRadera