onsdag 10 december 2014

Lucka 10

Änglanamn


Det finns en del namn som påminner om ordet ängel, som Angela, Angelica, Angelina, Angelo bl.a. En känd Angela är Angela Lansbury som spelar en kriminalgåtsförfattare i TV-serien Mord och inga visor. Den tittar jag ofta på, för jag är lite av en deckarnörd. De här gamla serierna är väl så bra, för då slipper jag ifrån en massa våld. Jag föredrar annars engelska deckare. De är spännande och har en finess som de amerikanska ofta saknar. Där ska allt vara så rått och våldsamt som möjligt. Det är inte underhållning. 


Angela Merkel förknippas knappast med att vara änglalik. Det verkar vara en dam med ben i näsan, och det kan behövas bland alla kostymnissarna.


Anjelica Houston har jag sett i en del filmer där hon knappast verkar ha nån anknytning till änglar. Då tänker jag först och främst på Häxorna och Familjen Addams. Det betyder klart inte att hon inte är en trevlig person. Det är filmroller hon spelat och klätt ut sig i. Privat kan hon vara den mest lojala vän man kan tänka sig.


En ängel kan se ut på olika sätt...t.o.m. som en liten nalle.

En vän är en förklädd ängel. 

28 kommentarer:

  1. Gillar ditt ordspråk och jag förstår nu att jag har en hel del änglar omkring mig...../M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det syns inte alltid utanpå att det är en ängel.

      Radera
  2. Alla är vi änglar bara vi sätter vingarna på,
    vi kan ju vara änglar utan vingar också....tillåmed Rantamor.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte skylta med att man är en ängel. Tror säkert dina barnbarn tycker att du är en ängel.

      Radera
  3. Jag har många förklädda änglar omkring mej och i bloggen....MEN!!!!Här nere har vi blåst och regn!! Så snälla sluta putsa fönstren :-) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har samma väder. Jag varnade ju dig igår efter att jag putsat att det skulle bli så här.

      Radera
  4. Oj så lika vi är då det gäller deckarläsandet! Har du läst Ellis Peters deckare med munken Broder Cadfael i huvudrollen? Lärde mig mycket om Englands medeltida historia också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag missat. Tack för tipset!

      Radera
  5. Jag är också väldigt förtjust i engelska deckare. De är lite lagom otäcka att titta på och inte så mycket våld :)
    Och din nalle-ängel tror jag faller mig bäst i smaken....
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nallar är söta och gosiga...lite änglalika.

      Radera
  6. bäst tyckte jag om din nalleängeln ! vilken söt liten glasfigur !

    Angela Merkel och författaren känner jag , eller vet vem dem är,
    men den "svarta" ängeln har jag nog aldrig sett ?

    nu önskar jag dig en härlig dag med dina änglar, kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är verkligen förklädd på den bilden. Ser faktiskt väldigt trevlig ut på andra foton.

      Radera
  7. Var svårt att komma in på din Blogg, stod att den inte fanns. Men jag trixade lite så jag kom in till dej.
    Det var en söt nalleängel.
    Änglar är fina, Jag samlar ju på grisar har en söt med änglavingar.
    Dom skumma grisarna får gubben äta jag äter ej godis.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du inte gav upp. Jag tänker då inte sluta med min blogg på länge än...vad än Blogger hittar på för hyss. Grisar är också söta....och jag gillar skumma grisar.

      Radera
  8. Det var ett riktigt änglatema idag. Engelska deckare är de bästa, enligt mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte se allt hemskt som händer. Det är mycket mer spännande att bara ana det. Engelska deckare är mer som man läser en bok...man får använda sin fantasi lite.

      Radera
  9. Jag är precis som du när det gäller engelska deckare. Jag älskar t ex Morden i Midsommer. Jag vill inte se filmer och serier med en massa våld för det förstår min nattsömn. :)
    Tack för besöket i min blogg. Vad kul att du gillar den. Här kommer ett svar på din kommentar:

    Sv: En tanke som man aldrig har tänkt har liksom ingen plats i hjärnan men en tanke som man tänkt många, många gånger har en väldigt väl upptrampad stig vilket gör att den tanken kan ske per automatik. Har man då tänkt glada, inspirerande och självpeppande tankar väldigt mycket så är det den typen av tankar som går automatiskt. Men har man tänkt nervärderande tankar om sig själv, tankar på misslyckande, tankar om att allt är omöjligt så är den typen av tankar som sker automatiskt.
    Och då är det ju tur att det går att vända det här så att de tankar som går automatiskt är tankar som gynnar oss. Vi kan skapa nya stigar i vår hjärna och vi kan få djupa stigar att ”växa igen” så de försvinner. Det är mycket det som mina e-kurser och böcker handlar om.

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morden i Midsommer är min favorit också.

      Radera
  10. Jag gillar dina adventsluckor och jag delar din deckarsmak.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske ett lite långt hopp mellan änglar och deckare, men det funkar.

      Radera
  11. Jag suger på din sista mening. Så sann, så sann. Vi har samma åsikt om engelska kontra amerikanska kriminalserier. Det är en stor klass skillnad både på regi och skådespeleri. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att vi är många som föredrar engelska deckare.

      Radera
  12. Hej, här kommer en ängel med svarta vingar inflygande, tsss
    Angela Merckel, hon blev väl omvald bara härom dagen, som partiordförande för sitt parti Kristdemokraterna. Kvinnan med det största inflytandet i världspolitiken.
    Det franska namnet Angelique gillar jag bäst, många barn heter numera Ängla och det gillar jag inte alls.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglar med svarta vingar är också välkomna hit. Angelique är ett mycket vackert namn.

      Radera
  13. Håller helt med dig vad beträffande engelska deckare kontra amerikanska. Läser aldrig en amerikansk deckare. Ser heller aldrig på amerikanska filmer annat än de gamla fina musikfilmerna. Jag läser också gärna svenska deckare - tycker det är roligt när man känner igen sig i miljön.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. En deckare tycker jag ska vara spännande, det är huvudsaken. Även om det alltid är mord med i spelet så behöver det inte beskrivas in i minsta detalj.

      Radera
  14. Håller med, engelska deckare är svåra att slå.
    Jag hoppas på att få stressa ner efter denna helg så ävan jag kan låta ängeln i mig komma fram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så finurligt gjorda och inte alls så förutsägbara som många amerikanska deckare.

      Radera