tisdag 2 december 2014

Lucka 2

En vän är en ängel som förtjänat sina vingar


Änglar och hjärtan hör lite ihop tycker jag. Man anser ju att änglar är snälla och är man snäll har man säkert ett gott hjärta. Det finns många människor som ställer upp för andra helt utan egen vinning. Det är ett hårt klimat ute i samhället idag, och de flesta tänker bara på sig själv. Man behöver inte "rädda världen". Det räcker så bra att vara en vän. Alla kan råka ut för olyckor av allehanda slag, eller behöver hjälp på annat sätt, och då är det skönt att ha en vän som orkar lyssna och hjälpa till.

Man kan ha vänner som man nästan aldrig träffar också. Det är lika mycket värt. Som tonåring hade jag många brevvänner spridda över hela världen. I och med att jag lärt mig engelska så var det spännande att få kontakt med andra i min ålder från olika platser. En del av de jag brevväxlade med träffade jag i verkligheten också. I många år skrev en tysk flicka och jag till varandra. Vi var jämngamla och hon bodde i Bottrop i södra Tyskland. En sommar när vi var 16 år kom hon hit och bodde hos oss. Min far och jag åkte ner till Köpenhamn och mötte henne, för hon hade åkt tåg dit. Vi hade givetvis skickat foto till varandra, men det var ändå lite nervöst. Jag kände igen henne med en gång hon steg av tåget, och då släppte nervositeten bums. Så kul vi hade den sommaren. Tyvärr blev det aldrig av att jag åkte och hälsade på henne. Vi fortsatte att brevväxla ännu några år, men sedan avstannade det helt. Jag vet egentligen inte varför.


När jag skaffat dator började jag leta efter mailvänner. Det var inte alls lika lätt nu. Det fanns inte så många i min ålder som var intresserade av att skriva mail. Jag lyckades ändå bli bekant med en hel del från vitt skilda platser. En del "chattade" jag med också. Det var nyttigt. Min son hade då flyttat till USA och jag ville gärna hålla igång engelskan, så jag lätt skulle kunna ta mig fram när jag åkte över och hälsade på. En mailvän var från Nya Zeeland, och det är hon som har virkat den lilla söta ängeln på bilden här ovanför. Vi mailar inte varandra lika ofta mer, utan nu blir det mer chatkontakt via Facebook. Det är precis lika kul.

36 kommentarer:

  1. Du har så rätt. Änglar och hjärtan hör ihop. Likaså att vi alla kan göra något för att göra världen bättre. Vänner kan man ha och skaffa sig på många sätt. Nog blev jag nyfiken på din tyska väns liv. Tänk om ni kunde höras igen och minnas den sommaren i Sverige tillsammans. Ett stort problem är när efternamn bytts ut vid giftermål. Numera är det även män som byter. Jag är en av dem. Vilken fin bild. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många gånger tänkt att försöka leta upp henne igen, men det har stannat vid tanken.

      Radera
  2. Man kan ha många vänner som man inte har träffat tex bloggvänner. Skulle vara intressant om du hade kunnat hitta din tyske vän........................................Det var en bra liknelse,att det var som att skicka en karl in och handla puder! Men du... kom att tänka på att idag är det många karlar som sminkar sig! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggvänner känns som "riktiga" vänner.

      Radera
  3. Ja nuförtiden har jag hittat en hel del trevliga bloggvänner istället för brevvänner. jag hade en del brevvänner som barn/tonåring både svenska och utrikiska. Men så en gång svarade jag på en "annons" om brevvänner i någon tidning där de hade ett helt uppslag där man kunde efterlysa brevvänner. Det var en kille uppe från Luleå som jag svarade. Jag fick aldrig något svar. Så plötsligt något år senare kom ett brev från honom där han sade att han hittat mitt brev i en byrålåda där det legat bortglömt. Ja vi började brevväxla och så plötsligt skrev han att han skulle flytta till min stad där hans far fått jobb. Så det var nog därför han började skriva till mig. Jag blev livrädd och generad ha ha ha. Tog några år innan vi till slut hälsade på varandra. Men vänner i verkliga livet blev vi aldrig. Så kan det också gå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken kul berättelse! Vänner är viktigt, men inte alla blir nära vänner.

      Radera
  4. Så sant att alla behöver en vän att luta sig mot ibland....Men tyvärr är många egoister och bara tänker på sig själva idag :(
    Men vad roligt att du har bevarat din fina ängel som du fick av din mailvän. Förstår att den betyder extra mycket för dig....Hoppas du har möjlighet att hitta din tyska brevvän också :)
    Kram
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt börjat fundera på att göra det igen efter att ha läst kommentarerna här.

      Radera
  5. Det måste vara jätteroligt att ha dig som brev/mejlvän, så roligt som du skriver!

    Jag gillar också änglar. Vår nya pepparkaksform som ser ut som en bokmärkesängel gillar jag skarpt. Det är kul att fota änglar i kyrkor och liknande - överraskande många är rätt fula. Inte som dina änglar, speciellt inte den lockiga här nedan.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet! Jag kan väl inte heller påstå att alla änglar är söta. Jag måste erkänna att jag gallrar ganska rejält innan jag skaffar en ny ängel.....och ändå gillar jag inte skönhetstävlingar.

      Radera
  6. oj, vad aktiv du varit med brevväxlande och att skaffa mailvänner och så !
    men det är roligt också, om det fungerar och att man känner sig bekväm med det,
    vad man gör,
    man kan blir riktigt goda vänner på det här sättet, om man har tid för det !

    Kul för oss som kan lite detta med datorer, och chatt, och skype !

    önskar dig en bra dag med dina änglar, kram !




    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upptäckte när jag letade mailvänner att det var inte många i min ålder som var intresserade av datoranvändning och att maila. Dessutom var det många som bara skrev på sitt eget språk och inte på engelska.

      Radera
  7. Vad roligt. Även jag hade en hel del brevvänner, men nu skriver jag bara med en (hon har ingen dator).
    Skulle vara litet roligt om du fick kontakt med din brevvän igen. En väninna till mig var au pair (stavas det bara så?) i Tyskland ihop med en annan tjej. Min väninna har i alla år haft kontakt med sin familj, men inte sin väninna. I år fick hon veta att den tjejen har sommarstuga 2 mil från henne. Ibland kan världen vara liten.
    Men hur man gör för att hitta din väninna vet jag inte. Själv är jag inte med på FB, men många har hittat varandra på det sättet. Lycka till. Fin ängel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får försöka på lite olika vägar att hitta henne.

      Radera
  8. Förstår att du gillar änglar och att du är en lite "hemul" och samlar på dom... =)
    Har en kompis som också är änglastollig och har änglar överallt hemma.
    Men hon är så snäll och så änglalik så hon passar att samla på änglar...
    Rantamor därimot ska nog samla på något annat för hon har tomtar på loftet...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vet inte om jag passar till att samla på änglar...men jag gör det ändå.

      Radera
  9. Så fin den virkade ängeln är. Brevkontakt har jag inte med någon nu, men desto fler genom blogg, mail och facebook.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog inte många som skriver vanliga brev idag.

      Radera
  10. Vilka fina änglar! I mitt hem fanns en ängel i porslin, och hon hade ett julgransljus på vardera sida om sig! Den ängeln var jul för mig. Var finns den ljusstaken idag, tro?
    Hade också brevvänner från olika håll i världen under tonåren. En kille från Indien bla. Han bjöd mig till sitt bröllop! Jag åkte aldrig dit.....
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle varit roligt om man hade sparat alla gamla brev från brevvänner.

      Radera
  11. Änglar och hjärtan hör absolut ihop!
    Hoppas att du finner din vän igen. Man blir påmind av gåvor som man har fått om någon man en gång
    har känt eller träffat på något sätt. I vårt köksfönster hänger en vit pappersstjärna som en vän i Danmark har gjort. Den har fått hänga uppe året runt med tanken på att den lyser för dem "därnere" och också på oss.
    Trevligt inlägg Gunnel! Idag igen! :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är något visst med saker man får av sina vänner. När man tittar på dem kommer det alltid upp en massa minnen.

      Radera
  12. Brevvänner hade jag också under en period. Inga utomlands utan bara i Sverige.
    Jag har en god vän här i USA som jag aldrig träffat utan vi har bara pratat i telefon och emailat.
    Änglar utstrålar kärlek och är goda. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl knappast någon som kan irritera sig på en ängel. De står för allt som är bra.

      Radera
  13. Vilket fint tema du har för dina luckor! Och så intressant läsning. Rasmus ser verkligen ut som jag tänker mig en kerub... och vad du påminde om tiden då man "pennfajtades"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Daniel på bilden. Rasmus var inte lika lockig när han var liten.

      Radera
  14. Hade inga brevvänner som barn. Men ena dottern hade flera stycken utspridda lite varstans. Tror bestämt det hade varit roligt. Och nyttigt dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt roligt, och jag kan sakna att få riktiga brev ibland.

      Radera
  15. Så fina röda änglar. Den virkade ängeln gjorde jag i fjol. de är också så söta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att det finns många olika mönster på virkade änglar.

      Radera
  16. Jätte söta fina änglar, dem måste man ha till advent och jul - hör liksom julen till.
    Trevligt att få en vän- ängel från NZ.
    Jag har många änglar oxå, men jag har bara tagit fram en enda ängel - det får räcka.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en del som alltid står framme.

      Radera
  17. Via ICQ sökte jag kollegor över hela världen. Afrika var det svårt att få kontakt med någon, men jag hade en långvarig kontakt i Brazilien och i Australien. Den kvinnan i Australien hade bott i Sverige under några år men sedan återvänt dit. Vi chattade mycket, hade planer på att jag skulle besöka henne, hon lovade att köra runt mig en hel del. Så kom min separation emellan och livet ställdes litet på ända... och kontakten bröts.

    Det har jag ångrat ibland. Minns inte ens vad hon heter... har ingen mailadress kvar. Tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist när man tappar kontakten helt.

      Radera
  18. Vilken kul idé med adventskalendern! Många fina änglar hos dig! Jag gillar egentligen också änglar, men har nog bara en tre fyra stycken sammanlagt... kanske något att börja samla på så här på gamla dar...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir fler och fler änglar här, så snart får jag nog börja pynta i duvslaget också. Då blir det lite extra flaxande.

      Radera