söndag 21 december 2014

Lucka 21

Fjärde advent


Nu har vi redan kommit fram till den sista adventssöndagen innan julafton. På onsdag är det dagen med stort D eller J. Jag känner mig precis lika förväntansfull nu som när jag var barn. När man var barn så var det klart julklapparna som var mest spännande, men även det att få träffa kusinerna och farmor och farfar. Någon TV fanns inte så efter julmaten brukade de vuxna spela kort eller sitta och prata. Farmor var alltid med oss barn och hon berättade så spännande historier från när hon själv var barn. Hon kunde verkligen konsten att berätta. Hon hade kunnat bli en bra föreläsare. Här satt man då inte och nickade till...hon höll spänningen vid liv hela tiden. 


 Tänk på var du går annars kan du hamna var som helst.

26 kommentarer:

  1. Ja, nu går det riktigt fort till julafton! Var har december tagit vägen?
    Och det var kloka ord av Nalle Puh.....
    Ha en fin fjärde advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag kommer Zoé och Santos och Rasmus är här redan så då börjar julen så smått.

      Radera
  2. Så underbart att kunna känna som du gör Gunnel! :)
    Nalle Puh, den kloke nallen förgyller på sitt sätt med sina kluriga små ord. Så sanna
    Ha det gott med de nära och kära.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli så kul att träffa så många som möjligt nu till jul.

      Radera
  3. Jag är ingen julmänniska alls. Men visst pyntar vi och visst firar vi jul, men jag skulle lika gärna hoppa över.
    Men sådana roliga julbesök vill man ju vara med om. Det kommer några gullungar hit också + gullhund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna fira jul flera gånger om året bara för att få pynta lite extra. Men naturligtvis är det roligaste att man får träffa barn, barnbarn och vovve, så klart.

      Radera
  4. Minns också att de vuxna ofta spelade kort när man träffades. Jag fick sitta tyst och titta på och det var så spännande att se vem som fick äran att vinna./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kul att bara sitta och titta på. Ibland fick jag var med och hjälpa någon av de vuxna att spela, och då kända man sig otroligt betydelsefull.

      Radera
  5. minns också mina barndoms jular med glädje och fina minnen. önskar dig en fin söndag. kram Åse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att tänka tillbaka på hur det var förr.

      Radera
  6. Som väl är så är jag inte så förväntansfull inför julen längre, i alla fall inte på samma sätt. Nu är det mer en stilla tillfredsställelse att få träffa ungarna, att få ta det lugnt, att vi åter går mot ljusare tider... Att det snart "går på rätt håll". Det gör det efter nyår, tycker jag... ;-)

    Som barn var det en jobbig förväntan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntar på att få träffa barnbarnen och Santos. Det är julens höjdpunkt för mig.

      Radera
  7. Muntligt berättande kan slå ut det mesta. Är det helt säkert att du inte klämmer på paket längre? :)
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte var det finns....annars hade jag klämt och skakat på det. Jag har hört att det är bra att vara nyfiken.

      Radera
  8. Jag måste erkänna att jag också är förväntasfull inför julen och visst får man vara det även om man inte är barn längre. I morgon har vi en födelsedag att fira och sen blir det slutklämmen på julpyntningen på tisdag, sen är det JUL!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Vilken otroligt fin adventsljusstake! Goebel? Jag har liknande änglar om jag har fått av mina svärföräldrar. Undrar plötsligt var de är – vore kanske fint att ta fram dem nu till jul – fast jag har inte riktigt vågat sedan vi skaffade katten.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ingen Goebel, men jag håller med om att änglarna är väldigt lika.

      Radera
  10. Önskar dig och din familj en underbar jul och ett Gott nytt år! !Kram

    SvaraRadera
  11. Härligt med lite beskrivning från din barndom ... :D
    Du är lyckligt lottad om du fått behålla julkänslan även som vuxen. Jag kan inte säga detsamma, att jag är lika förväntansfull som när jag var barn. Men en viss julkänsla får jag nog, om än mer dämpad ... ;)
    Det är minnena från min barndom och från när mina egna barn var små som skapar den starkaste känslan och varmaste julstämningen ...
    Är så glad för mina minnen. Hoppas att de aldrig sinar ....
    Kramis och God Jul från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill försöka behålla kvar lite av de traditioner som vi följde när jag var barn.

      Radera
  12. Det är härligt vara förväntansfull inför julen. Det är jag med.


    God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ha något att se fram emot.

      Radera
  13. Tittar in och önskar dig en fin fortsättning.
    Ser fram i mot nya härliga inlägg hos dig.

    Kramkram.

    SvaraRadera