måndag 15 december 2014

Lucka 15

Änglahår


När jag växte upp var de flesta filmstjärnor så otroligt vackra, tyckte jag. Alla hade långt, lockigt hår precis som änglarna. Så avundsjuk jag var på dem. Jag försökte mig på att låta håret växa och lyckades faktiskt få ihop till en hästsvans. Men tjockt blev det inte. Mitt mjuka babyhår fick jag dras med och gör fortfarande. Jag hade råttfärgat hår på den tiden, och det var väl inte den mest inspirerande färg man kunde tänka sig. Brigitte Bardot blekte sitt hår, och det försökte jag också göra. Fram med vätesuperoxid och bomullstussar. Det slutade med att håret blev morotsfärgat. Jag fick gå till frissan så hon fixade till det. Det var ju inte speciellt snyggt när det sen växte ut, så jag var inte blondin så länge.

När det blev modernt med postisch, ungefär som karlarnas toupé, så skaffade jag mig så klart en sådan. Då fick jag höjd på frisyren och det såg nästan ut som jag hade uppsatt hår. När jag gifte mig använde jag det här falska håret. Några år senare skaffade jag mig en peruk...precis som Dolly Parton. Det var väldigt bekvämt. Det var bara att lämna in den till frissan och hämta den några timmar senare...tvättad och nyfriserad.

När jag gör änglar använder jag ibland änglahår till dem. Det är både långt och lockigt, och de ser ut precis som man föreställer sig att en ängel skulle se ut om man kunde få syn på någon. Men egentligen vet vi inget om deras utseende. Det är ju gamla konstnärer som har målat efter sin fantasi och sen har det bara fortsatt så.


Alla änglar är inte välfriserade. Den här rufsiga ängeln påminner lite om mig. Mitt hår lever också sitt eget liv. Det är bara min frissa som kan tämja det.

24 kommentarer:

  1. Godmorgon! Verkar som om vi har samma tunna råttfärgade hår :-) ....Kollade du Johan Glans? Ha en bra dag Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur det finns frisörer, som kan hjälpa till så man ser vettig ut.

      Radera
  2. Ja, tänk att håret betyder så mycket....Det kvittar nästan vad man har på sig, men är man inte fin i håret känner man sig ändå inte fin!
    Men din ljusstake och den "rufsiga" ängeln var jättefina :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Henne, Brigitte B, minns väl alla ni som är lite äldre som jag,
    och hennes små rutiga söta klänning !
    Till och med jag hade en sån kjol, smårutigt ! Och alla flickor försökte puta munnen precis som hon, hahaha !
    Fina minnen du fick fram Gunnel !

    Önskar dig en fin start på veckan, kram !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också en Brigitte Bardotrutig klänning i rosa.

      Radera
  4. Men nog tror jag väl ändå att BB:s läppar var riktiga,
    inte fanns väl d något botox då väl ???
    Idag är det ju så enkelt för alla artister att gå till sin frissa och få hårförlängningar,
    alla ser ut att ha så långt å tjockt hår,
    men ack så glanslöst, kolla bara på Montazani ser ut som en enrisbuske på huvudet.
    Ja nog ville jag också ha lockar och långt hår när jag var liten,
    min syster har fortfarande lockar i sitt hår...
    jag har rakt hår och dessutom grått, men skit samma huvudsaken man känner sig "fin"...
    =) =) =)

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BB var säkert naturligt vacker. Man hörde i varje fall inte talas om så mycket fusk på den tiden. Det viktigaste är helt klart att man själv är nöjd med sitt utseende. Andras åsikter är deras problem.

      Radera
  5. Jag minns min barndoms änglahår, som på den tiden var av riktigt glasull och inte som idag av syntetmaterial. Mamma satte änglahår runt julgransljusen (jag har också alltid gjort det) och på julen hade vi barn knästrumpor. Änglahår (glasull) i knäna är inte trevlig!!!!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vilka kul minnen du har. Vi hade också änglahår runt julgransljusen hemma hos oss.

      Radera
  6. Änglahår runt julgransljusen minns jag att grannen hade men inte vi. Vet inte varför. Änglahår var av riktigt glasull på den tiden det begav sig. Ja, nog minns jag också hur jag försökte få till lite längd på mitt mjuka hår. En svans blev det här också ungefär och inte så mycket mera...en som stod upp för så kort var den. Trevligt tema du har på dina inlägg nu i december.
    Ha det gott-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar mitt änglatema. Det är outtömligt, så jag har fått välja och vraka en hel del.

      Radera
  7. Hon har stor charm din ängel, men håret är inte så värst. Ser ut som spagetti.
    Jag har väldigt ljust hår, men man är ju inte nöjd ändå. Jag skulle vilja att det var tjockt också. Postisch hade jag också och då kunde man gömma den och få en väldigt fin frisyr. Peruk köpte min syster och den provade jag förstås, men hade ingen egen. Man får vara glad att man har hår alls.
    Kul med ditt änglatema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har egentligen rätt...man borde vara glad att man har något hår. Roligt att du gillar mitt tema.

      Radera
  8. Jag hade och har så himlans tjockt hår.
    Fina änglar du har.
    Vi sydde klänningar när vi gick i sjuan i syslöjden. bardotrutigt var tyget som vi fick sy med.
    Brodera är kul, men lite jobbigt har några arbeten som ligger och aldrig kommer bli klara känns det som.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en hel del halvfärdiga arbeten som ligger och skräpar....men nån gång ska de väl bli klara.

      Radera
  9. Brigitte Bardot var min absoluta idol
    God jul / Eva pa Tenerifa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du härligt väder förstår jag.

      Radera
  10. Jag sörjer också över att jag aldrig fick håret att växa som en del av mina kompisar. Hade också postisch en gång i tiden men aldrig peruk vad jag kommer ihåg. Men det var väldigt modernt ett tag. Når jag var ung skulle alla se ut som Marilyn Monroe och hon hade inte långt år. Det kom väl med Brigitte Bardot. Nu för tiden finns det bara två sorters frisyrer för unga människor - antingen jättelångt hår eller rakat (i det närmaste) huvud. Konstigt! Underbar ängel - du är jätteduktig!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt hår tycker jag är snyggt, men när unga flickor rakar av sig håret tycker jag det är synd. Jag har aldrig sett någon som klär i det.

      Radera
  11. Oftast vill vi ha det vi inte själva har.
    Det var en jättefin liten ruffsig ängel.
    Ha en fin tisdag nu.
    Kramkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att göra det bästa av det man har.

      Radera
  12. Jag har också varit avundsjuk på dem med långt tjockt hår, för mitt är som ditt. Det är inte lätt att få ordning på det råttfärgade babyhåret. Fast jag har nästan alltid haft slingor i håret för att få lite stadga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är därför jag också färgat mitt hår i alla år. Det är lättare att frisera ett hår som inte flyger och far runt huvudet.

      Radera