torsdag 11 december 2014

Lucka 11

Ljuv som en ängel


Bröllop är väldigt trevliga fester att vara med om. Var och en väljer själv hur pass stort eller litet det ska vara. Det är framför allt en kostnadsfråga. Ett litet bröllop med bara de allra närmaste släktingarna och vännerna kan var minst lika minnesvärt som ett stort, dyrt och överdådigt. Paret blir ju gifta i lagens mening oberoende av vad själva festen har kostat. Alla vill klart vara så vackra som möjligt på sin bröllopsdag...en del vill se ut som prinsessor eller änglar och andra vill vara lite tuffare. Det är lika rätt vilket som. Man ska ha på sig det man gillar bäst.


Det finns en designer som heter Alfredo Angelo och han designar enbart brud och festklänningar. Det finns för alla smaker och jag tycker han gör väldigt snygga kläder. Den sortens klänningar är absolut det roligaste som finns att sy. Min mor tillät inte att jag sydde min egen brudklänning. Hon var väldigt vidskeplig och det var helt uteslutet enligt henne att jag skulle ha en egensydd klänning på mig. Lika många stygn som man sydde i sin brudklänning, lika många tårar fick man fälla enligt henne....med andra ord så betydde det otur. Jag kompenserade det hela med att sy brudklänningar till mina båda döttrar i stället.


På TV har jag ibland sett ett amerikanskt program som heter "Say yes to the dress". Det handlar givetvis om tjejer som ska gifta sig och därför besöker en brudklänningsaffär för att leta upp en speciell klänning. De har i regel med sig de som ska vara tärnor på bröllopet och naturligtvis mamman och ibland även pappan. De som går dit för att leta efter klänning har troligtvis inga större pengabekymmer, för det är inga billiga dresser som visas upp. Ibland kan jag bli lite fundersam över en del tjejers uttalanden. Det var för ett tag sen en blivande brud som hade som önskan att få den dyraste klänningen de hade, sen struntade hon i hur den såg ut. Pengar är bevisligen ingen garanti för god smak.

20 kommentarer:

  1. Godmorgon !! Jag köpte min brudklänning!!.............Jobbar hårt på att krya på mej. Ha en bra dag Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev jag också tvungen att göra.

      Radera
  2. Beundrar er som behärskar sömnadens svåra konst och så roligt att kunna bidra med en klänningar till döttrarnas bröllop. En extra dimension till festligheterna och dagen. Har faktiskt aldrig hört talas om nån som sytt sin egen så det ligger nog nåt i skrocket. Jag tycker det skulle vara roligt att få göra en brudbukett.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brudbuketter är nog väldigt kul att göra.

      Radera
  3. Det där har jag aldrig hört, att det skulle innebära otur att sy sin egen brudklänning. Nu var det ju i och för sig ingen risk för min del, för jag kan lappa blåkläder och fålla upp byxor och gardiner, där går min gräns.
    Min brudklänning, som var en vit dräkt sydde en hemsömmerska i Klintehamn och när bröllopet var över färgade jag den brun och använde den sedan i många år.
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är nån lokal vidskeplighet, men jag har hört det ända sedan jag var barn. Min brudklänning hänger fortfarande i klädkammaren....men den har krymt avsevärt.

      Radera
  4. Det att man inte ska sy sin egen brudklänning har jag aldrig hört. Jag är inte vidskeplig, men vid ett sånt tillfälle vill man ju inte göra sin mamma ledsen och olycklig.....Men jätteroligt att du sydde dina döttrars klänningar. Måste vara fantastiskt att kunna skapa en egen klänning. Jag kör alltid med fåll&fix, eller syr lite sneda stygn för hand. Min farmor är gammal sömmerska och en gång tittade hon lite närmare på mina upplagda gardiner.....Och snäll som hon är sa hon att det var i alla fall ett handarbete jag hade gjort :)
    Om det var bra eller dåligt förtäljde inte historien :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din farmor tyckte säkert du var uppfinningsrik, och jag tycker inte det är fel att ta till de extra knep som finns för att underlätta.

      Radera
  5. Nu gick det lättare att kommentera eftersom de svåra bokstäverna är borta. Bara siffror nu :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov! Hoppas det inte går tillbaka till det gamla igen.

      Radera
  6. Jag har aldrig hört det där om tårarna och att sy sin egen brudklänning. Själv gjorde jag det, men det var egentligen en rätt vanlig kort (mycket kort) klänning. Det har gått väldigt bra ändå.
    Jag har sytt min dotterns brudklänning. Och även min systers, men hon hade också en enkel som jag.
    Programmet du skriver om har jag inte sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min brudklänning var också mycket kort. Jag gifte mig ju under den kortkorta perioden.

      Radera
  7. Som flera skrivit tidigare har jag heller aldrig hört detta med att inte sy sin egen klänning. Sk skrock har ju oftast en praktisk betydelse typ "inte gå under en stege" mm Något som jag själv aldrig för är tex att lägga nycklar på bordet, sjunga innan jag ätit på morgonen osv Vet inte varför men det är bara så........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att inte lägga nycklar på bordet och sjunga före frukost är något som jag med minns. Sjunga kan jag låta bli, men nycklar lägger jag ofta på bordet.

      Radera
  8. Jag sydde min egen brudklänning men tror nog ändå inte att det var därför som mina tårar pga det äktenskapet förmodligen ökade luftfuktigheten i hela övre Norrland 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte alls på vidskeplighet. Det var nog mer vanligt förr, och då berättade de äldre om det. Min farmor kunde berätta massor av spännande saker från förr.

      Radera
  9. Min mamma var också vidskeplig. Det var spännande att höra historierna som gått i arv genom generationerna. Vad bra att du fick kompensation. Jag måste säga att jag stormgillar dina luckor i denna månad. Det ska du ha ett <3 för. Kram Bosse

    SvaraRadera
  10. Bröllop jämförs i Bibeln upprepade gånger med himmelen. Det kan jag förstå. Att ha alla nära och kära omkring sig, och möta alla gamla vänner som man inte sett på länge... Vad klänningen kostar är inte viktigt, men visst var det trevligt att ha en underbar klänning också! Jag hade glädjen att gifta mig vid 39 års ålder, med den rätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bröllop är alltid festligt hur det än utformas.

      Radera