torsdag 27 februari 2014

Jag har vänt ryggen åt OS


Nu är OS över och allt återgår till det gamla vanliga. Jag måste säga att jag har inte lidit nåt nämnvärt av sändningarna i år, för Göran har inte abbonerat helt på TV:n. En del har han följt via datorn, och då har jag kunnat sitta i ensamt majestät och njuta av deckare och andra ruskigheter. Mycket av det han tittat på har visats på dagtid, och då är det inga av mina favoritprogram som sänds. Jag är inte särskilt uppdaterad med vilka eller hur många medaljer Sverige fått i detta OS, och jag bryr mig inte speciellt mycket heller. 

Ska jag var helt ärlig så tycker jag inte att vinter-OS är det minsta spännande. Jag är ingen stor fantast av sport över huvud taget, men sommar-OS är i varje fall bättre. Jag avskyr snö och vinter och då blir det automatiskt att alla vintersporter hamnar i kategorin: trista sporter. Tro nu för all del inte att jag håller på med någon sommarsport, men jag tycker det är mer att välja på då och en del är riktigt spännande. De flesta av sommarsporterna tar inte halva dagen att titta på. Löpning t.ex. är ju över på ett kick. Deltagarna springer så fort att man inte fattar hur de får fötterna med sig. Det är lite mer variation över lag och man ser inte samma bilder hela tiden. Vissa skidlopp är ju helt sövande. Även om det är olika skidlöpare som visas så ser det likadant ut....istappar under näsan och i skägget och samma rörelser med armar och ben. Däremellan ser man bara en massa träd och snö, snö och åter  snö. 

Egentligen är det konstigt det här med sport. Det engagerar väldigt många människor, och alla har synpunkter på de som deltar. Går det bra för de tävlande och de får medalj då är allt frid och fröjd, men skulle de misslyckas, då är de inte värda ett ruttet lingon. Hur många av de som klagar har tillstymmelse till den kondis som sportutövarna har eller lägger ner så mycket tid på att träna? De som klagar mest högljutt är oftast de som sätter sig i bilen för att åka 100 m till grannen för en fika. 




14 kommentarer:

  1. Passande bild till rubriken. Intresset i vår familj är samma som i din. Men som sagt, mycket har ju varit på dagtid. Men visst har de varit duktiga. Kanske jag känner mest för skidåkarna. Sedan tycker jag ju slopestyle eller vad det heter är helt otroligt. Farligt ser det verkligen ut också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slopestyle vet jag inte ens vad det är. Har tyvärr inte sett något sådant på TV.

      Radera
  2. När de åker skidor både bakåt och framåt, slår volter och annat i en hög ramp. Ser vådligt ut. Fast jag är osäker på vad det heter, men något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med andra ord inget som jag ska prova på då.

      Radera
  3. Håller med Lavendia... slopestyle är underhållande :)
    Och curling är bra tv-sport... men resten har jag inte brytt mig om...
    På söndag är det dags för Vasaloppet... för mig betyder det VÅR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vasaloppet körs många år på min sons födelsedag och i år är det så. Håller med om att det känns som om våren är här då...men jag följer inte loppet.

      Radera
  4. Jag det gör han han helt rätt i - vänder OS ryggen!
    Sport får alldeles för mycket utrymme i media enligt min mening. Program med fasta tider får flytta på sig och nyheterna fylls av resultatlistor och nu diskuterar till och med jag sport på bloggen! Tänk om trädgårdsintresset fick ta lika stor plats...
    RAdion basunerar vid varje nyhetssändning ut: Årets första vitsippa slog idag ut i Åstorp!
    Hur ser team Pantertanten på kommande vårsäsong...
    Har du nåt vinnande knep inför planteringen i urnorna...
    Kommer du att toppa formen i rabatterna lagom till midsommar?

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önsketänkande!!! Det blir nog aldrig verklighet, men så kul det hade varit. Det är minst lika intressant om inte intressantare än alla sportreferat. Vi får kanske skicka in protestlistor till TV-ledningen.

      Radera
  5. Samma här, för jag är inte ett dugg intresserad av att titta när andra utövar idrott eller sport överhuvudtaget. Blir bara irriterad att de flyttar andra program som jag vill se på TV.

    Ditt sista stycke håller jag med om till 100%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också grundligt trött på alla sportprogram. Livet består inte bara av sport.

      Radera
  6. Jag är inte heller intresserad av sport!.....Har varit på engelskan i fm. Fick du mitt mail?? Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag svarade på det, men det kom tillbaka med meddelandet att adressen inte fanns. Det du frågade om stämmer.

    SvaraRadera
  8. Den enda vintersporttävling som jag alltid ser är Vasaloppet. Det hör liksom till och tv:n står på från start och tills förste man/kvinna kommer i mål.
    Åke gillade ju all sorts sport, men nu när han är borta väljer jag ju själv vad jag vill se på och mycket OS har det inte blivit. Inte ens ishockey, men visst har jag hållit mig lite uppdaterad och glatt mig åt "våra" medaljer.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vasaloppet är nog också den enda tävling som jag tycker är något speciellt. Även om jag inte sitter klistrad framför TV:n.

      Radera