onsdag 26 februari 2014

Dåligt humör


I morse agerade jag utkastare. På mitt café tillåter jag inget ohyfsat uppförande. Så fort Santos och jag kommit ut på trappan i morse så hörde vi ett fasligt oväsen. Jag kunde inte se vad som pågick, men jag hörde att det var fågelskrik. När vi tittade mot fågelbordet upptäckte vi var oväsendet kom ifrån. En koltrasthanne höll på att skrika och hacka på något på marken. Till en början kunde jag inte urskilja vad det var, för det var lite skumt. Längst in mot en av buskarna såg jag sen en svartgrå klump, och då förstod jag att det var en koltrasthona som  blev attackerad. Den där huliganen brydde sig inte nämnvärt om att både Santos och jag stod så nära utan han bara fortsatte. Jag blev så förbaskad så jag gick närmre och stampade i marken, och då först reagerade han och flög iväg.

Koltrastarna har verkligen inte visat sig från sin bästa sida den här vintern. Det har varit slagsmål nästan dagligen. Ibland har det sett ut som om det varit tuppfäktning. Jag kan inte minnas att det var så stökigt i fjor. Hoppas verkligen att de lugnar ner sig till våren, om de nu tänker stanna kvar och hitta nånstans att bo i trädgården. Finns inget roligare än att sitta och titta på dem när de spatserar runt på gräsmattan och letar efter mask. De sista åren har fåglarna varit helt orädda och inte brytt sig om att vi har varit i närheten.

Skulle nu inte koltrastfamiljerna kunna hålla sams, så får jag väl kontakta programmakarna för Grannfejden.

30 kommentarer:

  1. Det är nog ingen drömtillvaro att vara koltrast eller annat djur. Naturens gång säger man, men det är trist att se när de är elaka mot en. Vi får hoppas det inte går så långt att du behöver kontakta TV.

    SvaraRadera
  2. Jag ser fram emot att Robban A och hans kollega tar sig an problemet. Alla parter ska få en chans att höras. Vad hade honan gjort för dumt? :)
    Onsdagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frågade aldrig. Tror Robban är bättre i sådana intervjusituationer.

      Radera
  3. Vilken underhållning du har på ditt cafè.
    Härligt med fåglar.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  4. Oj jag som tycker så mycket om koltrastar och särskilt när de sitter högt i ett träd och sjunger......det måste väl har varit något fel på den fågelhona de hackade på...../M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt. De brukar ju själv gallra bort de som inte är helt friska, men det såg otäckt ut. Koltrastarna har varit ovanligt ettriga här i vinter...inte bara mot sina egna.

      Radera
  5. jag har aldrig sett att koltrastar bråkar men honan kanske är sjuk på något vis, då brukar ju de andra försöka få bort den sjuka
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har antagligen varit något fel på fågeln. Men bråkar gör koltrastarna...åtminstone de som besökt mitt fågelcafé.

      Radera
  6. Mina stjärtmesar kör bort blåmesarna! Klart att jag är ute och smyger på nätterna Du vet man måste kolla läget :D.Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså det finns fler bråkstakar. Haha! Har du kommit fram till nåt spännande resultat på dina nattvandringar?

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. I våra ögon är naturen ibland rätt grym men jag vill inte veta vad de tycker om oss ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi ligger nog inte så bra till vi heller.

      Radera
  9. Grannfejden är välkommen hit också, vad gäller koltrastarna. Vi har åtta par här och ibland förstår man inte alls att de är par. Jag får nog göra som du, gå ut och stampa ordning på dem.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag fattar inte vad som flugit i dem i år. Det brukar gå lugnt tillväga här annars om åren.

      Radera
  10. Än så länge har jag inte kommit på något spännande,Kommer du hit så kan vi hjälpas åt?Kram

    SvaraRadera
  11. Revirtänkandet är verkligen utpräglat hos fåglar! Hos vissa bara på våren, men hos koltrastarna är det året om. Stampa och klappa är väl rätt ofarligt, men annars får du vara rädd om hanarna lite, så att du kan njuta av deras skönsång snart.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att koltrastarna normalt är så aggresiva som de varit denna vintern. Jag får nog erkänna att jag har svårt för att se och inte lägga mig i när någon behandlas som en hackkyckling...sen kvittar det om det är djur eller människor.

      Radera
  12. Usch och fy ett sådant uppträdande! Bra att de har någon sin håller ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De behöver någon som håller dem i örat eller vingen.

      Radera
  13. Men att koltrastarna bråkar så.....undrar vad det beror på...
    och dessutom det var en koltrasthane som gav sig på en hona...verkligen märkligt beteende..
    annat hade varit om det varit två hannar som slogs om en hona, vilket ofta händer i naturen.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hannarna bråkar vilt varje dag, men jag vet inte vad som var orsaken idag.

      Radera
  14. Sicket busliv på fåglarna det kan vara hehehe.
    Ha nu en fortsatt jättefin dag!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland beter de sig nästan mänskligt.

      Radera
  15. Oj... vilka bråkstakar! Ut med dem bara!
    Kul bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är på dåligt humör nästan jämt.

      Radera